Hydraulisk clutch fra Prestige

Her kan du finne potensielle kjøpere for delene dine?

Moderator: moderator

rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by rundgren »

Jeg sikler på hydraulisk clutch på Turboen, og tenkte å begynne å samle deler.. Hvis noen tilfeldigvis har clutch (master/slave sylinder og pedalmekanisme er vel det som trengs?) fra Prestige liggende, eller (gud forby) skal slakte en, så si fra!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by jonsto »

Tror sjangsene til å finne en her til lands er små. De fleste (kanskje alle) Prestiger som ble levert her tror jeg hadde C-matic eller Automatgear.
Større sjangser i Sverige?
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by Black Lemon »

Hydraulisk clutch høre jo svært passende ut på en CX. Jeg har lest om den i Haynes manualen, men aldri kjørt med hydraulisk clutch. Er det noen andre her som har prøvd hydraulisk clutch og kan fortelle om hvordan den virker.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by gopp »

Prestige med manuell kasse fikk hydraulisk clutch fra -79 og ut til en gang på 80-tallet. Sjekk artikkelen her: http://www.tedperkins.com/hydraulic_clutch.htm

Det som er litt artig med denne løsningen er at den var hentet fra Maserati :D.
Som mange vet hadde Giulio Alfieri, overingeniøren hos Maserati, sansen for de hydrauliske løsningene til Citroën. Når Franskmennene overtok eierskapet i -67 (mener jeg) fikk de tilgang til den lille V6-motoren som ble brukt i SM, og Maserati kunne fråtse i LHM-teknologi. Den første bilen som var designet med LHM-deler var Bora, men også de siste versjonene av Indy fikk LHM-bremser. I -74 ble Maserati Khamsin lansert med tannstang fra SM, men dette var den eneste Maserati som fikk Diravi (bortsett fra noen prototyper). Khamsin fikk også hydraulisk clutch, og delene er identiske med de som er avbildet i artikkelen. Dette er også de samme delene som ble brukt på Merak, som ble lansert i -72. I prinsippet er det en konstruksjon er er hetet fra DS (etter det jeg har blitt fortalt), men delene er ikke like. Trolig har Citroën fått i oppdrag å lage en slik løsning fra Alfieri, og så oppdaget de plutselig at det lå noen slike på hylla i -79 og satte dem på Prestige.

Jeg har slik clutch på min -74 Khamsin og -76 Merak, men på min -79 Merak er det ikke LHM i det hele tatt. Det er en US-import, og der borte var de veldig redde for LHM, så fra og med -77 fikk alle US-Merak konvensjonelle bremser og clutch med bremsevæske.

Fra og med -75 hadde jo Alessandro DeTomaso overtatt Maserati, og Citroën var en del av PSA. DeTomaso hadde en helt annen fokus enn tidligere eierskap i Maserati hadde hatt, og Biturbo ble lansert. LHM var historie i Maserati, og modellene fra 70-tallet fikk et ufortjent dårlig rykte, hovedsaklig pga. LHM. Heldigvis ser man at det er i ferd med å snu litt nå.

Det ble et litt langt svar det der, men nå fikk dere litt historie også.
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:Hydraulisk clutch høre jo svært passende ut på en CX. Jeg har lest om den i Haynes manualen, men aldri kjørt med hydraulisk clutch. Er det noen andre her som har prøvd hydraulisk clutch og kan fortelle om hvordan den virker.
Har ikke kjørt det, og heller ikke snakka med noen som har.. Men det kjennes veldig riktig :-)
Han som driver Autobedrijf van der Laan i NL har montert hyd. klutsj på sin T2, og jeg har også funnet en annen (muligens også nederlender) som har gjort det samme og lagt ut litt bilder:
http://www.flickr.com/photos/11523694@N ... hotostream
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by Black Lemon »

Jeg melder meg på dette. Hydraulisk clutch må jo være helt konge. Jeg vil også ha!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by Göran W »

jonsto wrote:Tror sjangsene til å finne en her til lands er små. De fleste (kanskje alle) Prestiger som ble levert her tror jeg hadde C-matic eller Automatgear.
Større sjangser i Sverige?
Mvh
Blir nog svårt att hitta begagnat! Tror det finns TRE styck i Sverige med original manuell låda. Finns iofs några Prestige Turbo men de hade väl mekanisk koppling?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by rundgren »

CX basis har noe.. Hvor langt på vei er man da?

http://cx-basis.de/eshop/product_info.p ... ts_id=4996
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by RolandM »

gopp wrote: I prinsippet er det en konstruksjon er er hetet fra DS (etter det jeg har blitt fortalt), men delene er ikke like.
Nå er det vel andre enn meg som har bedre peiling på virkemekanismen i DS'ens hydrauliske clutch, men det er i hvert fall noen forskjeller på DS-systemet og det som er beskrevet her:

1. DS'ens hydraliske clutch betjenes ikke av noen clutchpedal. Mekanismen kom da DS'en var ny i 1955 og kun ble levert med halvautomat, og derfor trengtes det en annen betjening enn mekanisk. Hydraulisk styring av clutchen muliggjør automatisk inn- og utkobling ut fra turtall, slik at man kan droppe pedalen. Men egentlig er det vel snakk om en helt vanlig clutch som betjenes.
2. DS-løsningen er derfor mer komplisert og inneholder flere komponenter. Jeg forenkler muligens noe, men dette er sånn ca hvordan det fungerer:
- en sentrifugalregulator regulerer når clutchen begynner å ta i første og revers
- betjening av bremsepedalen innvirker på forgasseren, og styrer derved tomgangsturtallet. Med bremsepedalen inntrykket er tomgangsturtallet lavere enn det punktet hvor sentrifugalregulatoren begynner å la clutchen ta. Når man da slipper bremsepedalen øker turtallet og clutchen slår inn, omtrent som på en vanlig automat
- en egen regulator styrer clutchens ut- og innkobling når gasspedalen slippes ved opp/nedgiring. Denne er ikke ulik den hydrauliske clutchkomponenten som er beskrevet i artikkelen det er lenket til her. Men den styres altså gjennom forgasseren og ikke ved bruk av en pedal.

Som følge av dette er det litt flere skruer på en DS-forgasser for halvautomat enn på en vanlig forgasser. 8)

Neste gang Skjalg logger på får han evt. korrigere det tekniske. :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by skjalg »

Nå er jeg pålogget, og det er riktig som Roland sier at DSen har et mer omfattende system, men hvis man bare skal ha hydraulisk clutch kan slavesylinderen til en DS halvautomat brukes. Du trenger også en clutchpedal med overføring til en mastersylinder som halvautomaten ikke har. To alternativer, enten få tak i den originale til cx( som sikkert er håpløst eller dyrt ) eller bygge om fra en annen bil ( som kan bli en like stor utfordring hvis man vil unngå mye skjemmende leamikk i fotbrønnen ). Hvis jeg skulle gjøre noe sånt ville jeg sjekket ut eldre biler med hydr.clutch som er lett tilgjengelig, f.eks. Saab 96, og tatt mål av delene. Kan ikke begripe at jobben er verdt resultatet, lamellen og trykkplata blir ikke bedre. Hvis noen ønsker mykere overføring av pedalbevegelsen er en ny wire, godt innsmurt før montering,kanskje stedet å begynne...
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by rundgren »

skjalg wrote:Nå er jeg pålogget, og det er riktig som Roland sier at DSen har et mer omfattende system, men hvis man bare skal ha hydraulisk clutch kan slavesylinderen til en DS halvautomat brukes. Du trenger også en clutchpedal med overføring til en mastersylinder som halvautomaten ikke har. To alternativer, enten få tak i den originale til cx( som sikkert er håpløst eller dyrt ) eller bygge om fra en annen bil ( som kan bli en like stor utfordring hvis man vil unngå mye skjemmende leamikk i fotbrønnen ). Hvis jeg skulle gjøre noe sånt ville jeg sjekket ut eldre biler med hydr.clutch som er lett tilgjengelig, f.eks. Saab 96, og tatt mål av delene. Kan ikke begripe at jobben er verdt resultatet, lamellen og trykkplata blir ikke bedre. Hvis noen ønsker mykere overføring av pedalbevegelsen er en ny wire, godt innsmurt før montering,kanskje stedet å begynne...
Mener jeg har lest om noen et sted som hadde tilpasset hyd.clutch fra en XM eller Xantia? Men det er jo ikke noe morsomt når det ikke er LHM :-)
Det er sikkert forbedringspotensiale i wire, og kanskje også pedalfjær, men clutchen må da bli en del lettere hvis man bruker Prestige/LHM-systemet? Dette er jo som bremsene, og det er trykket som gjør jobben og foten åpner bare en ventil. Eller?
Hvis man ikke får tak i CX-clutch, kan det lages noe av Prestige master-sylinder fra CX-basis, slavesylinder fra DS halvautomat, og noe hjemmemekk på clutchpedalen? (Dette begynner kanskje å bli litt vel komplisert...)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by gopp »

Fint å få bekreftet at DS ikke har samme løsning som Prestige og Maserati.

Som Skjalg skriver, så er det nok ikke mye å hente ved å bygge om fra f.eks. Saab eller andre biler med konvensjonell hydraulisk clutch. Den gir jo ikke noen fordeler i forhold til å få lettere clutchpedal enn det en wire gir. Det som er spesielt med clutch-hydraulikken til Prestige/Maserati er at det er en clutchservo som bruker LHM-trykket for kraftassistanse. På Khamsin er det usedvanlig kort pedalvandring på clutchen, men den oppleves ikke som tung. Den er heller ikke ufølsom og det er lett å finne grip-punktet. Trolig hadde denne bilen vært veldig tung på clutchen uten en slik servo, for den skal tross alt håndtere nesten 500 NM. dreiemoment.

En annen mulig kilde til slik clutch kan være Porsche eller Audi. Jeg vet ikke om det ble noe av, men en kamerat av meg jobbet på Kongsberg Automotive. De designet et clutch-servo som ble montert i prototyper av Porsche 911 og Audi S8. Jeg husker godt han svingte inn på tunet hos meg i -89 med en slik Audi, og når jeg tittet under panseret så jeg noe kjent. Hva tror dere lagret trykket som ble brukt til servoeffekten? Grønn kule selvfølgelig :mrgreen: Min kompis har sine barndomsår i GS og GSA, så det var nok ikke helt tilfeldig.
Er det noen som vet om disse bilene endte opp med en slik løsning? Jeg spurte aldri kompisen min om det, og nå er det flere år siden jeg snakket med ham sist. Litt flaut å ringe for å spørre om dette nå.

Fint om noen finner en løsning på dette, for det er jo nesten ironisk at en CX har wire til clutchen. Store biler på 80-tallet hadde ofte hydraulisk clutch, mens CX som hadde alt annet hydraulisk styrt ble levert uten dette.
Gopp
-----------------
Har no' CX
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by knut »

Xantia 2,1l diesel har hydraulisk kløtsj, muligens også XM 2,5 l diesel også.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by rundgren »

knut wrote:Xantia 2,1l diesel har hydraulisk kløtsj, muligens også XM 2,5 l diesel også.
Men det er vel en helt vanlig hydraulisk clutch?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Hydraulisk clutch fra Prestige

Post by Sturla »

Det består av eget pedalsett, master og slavesylinder. Slavesylinderen er koblet til høytrykksnettet, mens mastersylinderen bruker lhm fra retursystemet. Rørene kan jo ordnes selv, så får man tak i master og slavesylinder er man langt på vei. Rørene er f.ø 4,5mm, som på DS. Er det make som på Maserati er det vel større muligheter for å få tak i de to viktigste komponentene?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply