Den store spoilertråden. :)

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Den store spoilertråden. :)

Post by dagmatti »

Hei,

lager en ny tråd om spoilere, da det ble litt snakk om dem i en annen tråd her. Legger også ved et bilde av min gamle trd med sin lille spoiler, da jeg fikk en PM om denne. :)


Image


Effekten av denne er at bakluka holder seg mye mindre møkkete. Om den er pen eller ikke.. tja, hva synes dere? :)


-m
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Den store spoilertråden. :)

Post by givretto »

Pen eller ikke er jo smak og behag. Personlig liker jeg ikke spoilere i det hele tatt, det ligger vel kanskje i navnet, det ødelegger bilens utseende. Men den er jo som du sier praktisk, bakruta blir jo ikke så møkkete. Men til det kan man jo også bruke viskeren, det var vel derfor bilene ble levert med det, og ikke spoiler. I tillegg vil jeg tro den genererer mer vindsus og mer luftmotstand. Altså mer bråk og litt høyere drivstofforbruk. Til sjuende og sist forstår jeg da ikke vitsen med spoilere her og der i det hele tatt. Sånn er mitt syn på den saken. Jaja... neida, så... :mrgreen: 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Den store spoilertråden. :)

Post by dagmatti »

Hei,

ja du har visker, men det er likevel store fordeler med at luka ikke er så møkkete; hvis du f.eks. skal åpne og lukke den, eller er så uheldig å komme nær den.

En av grunnene til at break blir så møkkete bak er det store draget den lager etter seg med den forholdsvis rette veggen bak. Dette dragsuget sluker drivstoff, og et vellykkede forsøk på å brekke ned dette vil trolig spare drivstoff. Rette flater er på mange måter ikke noe smart hverken foran eller bak på noen bil. :)


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Den store spoilertråden. :)

Post by tronde »

Jeg hadde også slik på min break. Utseende og generell finish kunne minne om et klyvd avløpsrør... Festet med noe bøyd plate i rustfritt. Men den virket ganske OK.
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Den store spoilertråden. :)

Post by epifant »

Se der ja! Det var ikke så ille som jeg fryktet. Å forbedre aerodynamikken på en CX blir litt som å lære sin far å lage barn, men akkurat dette er nok et godt tiltak.
Kan jo alltids lage noe selv i akryl for eksempel, som på TVR Sagaris? Bøyes "enkelt" over en form i stekeovn og festes med noe LITT mer diskret :roll:

Image
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Den store spoilertråden. :)

Post by Göran W »

På en break KAN du förbättra aerodynamiken men på Berline MÅSTE du försämra den när det börjar gå fort....... annars lyfter den! 8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Den store spoilertråden. :)

Post by jonsto »

Dagmattis, den spoileren virker ja. Som du sier holder ruten seg ren og du får luft ned bak bilen som reduserer vacumet som bremser. En gang i fjærn fortid (midt på -70 tallet) hadde jeg en Opel Rekord B. På den hadde jeg en lignende spoiler, men den var dobbel. Den fikk da en form for dysevirkning. Den fungerte enda bedre.
Mvh
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Den store spoilertråden. :)

Post by epifant »

Göran: Det kunne jo ha passet bra om Berline løftet bak ved høye hastigheter. Høres mye artigere ut med "landingshjul" enn "bakhjul" :mrgreen:

Jonsto: Interessant. Mon tro om noe tilsvarende kan oppnåes ved at spoileren monteres litt lenger frem slik at avstanden spoiler-bakluke blir halvparten av avstanden spoiler-tak, for å øke lufthastigheten over bakluka...?
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Den store spoilertråden. :)

Post by jonsto »

Det kunne jo ha passet bra om Berline løftet bak ved høye hastigheter. Høres mye artigere ut med "landingshjul" enn "bakhjul"
Tror du burde hatt en styrefinne (sideror) på taket også da. :mrgreen:
Jonsto: Interessant. Mon tro om noe tilsvarende kan oppnåes ved at spoileren monteres litt lenger frem slik at avstanden spoiler-bakluke blir halvparten av avstanden spoiler-tak, for å øke lufthastigheten over bakluka...?
Tja, er vel bare og prøve det. :wink:
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Den store spoilertråden. :)

Post by dagmatti »

jonsto wrote:Dagmattis, den spoileren virker ja. Som du sier holder ruten seg ren og du får luft ned bak bilen som reduserer vacumet som bremser. En gang i fjærn fortid (midt på -70 tallet) hadde jeg en Opel Rekord B. På den hadde jeg en lignende spoiler, men den var dobbel. Den fikk da en form for dysevirkning. Den fungerte enda bedre.
Mvh

Hei,

ja det med at ruta holder seg mye renere er jo lett å se. Men jeg kan også med forholdsvis stor sikkerhet si at man sparer drivstoff med en slik, som du også sier. Min gamle brukte helt usaklig lite drivstoff, synes jeg. Jeg kjørte den mye til trondheim fra oslo, og helt full bil, og 10-20 km/t over fartsgrensa, førte aldri til over 0,6 pr mil (men målte heller aldri under 0,55), målt med gps og dieselfylling på sandmoen. Men jeg har jo selvsagt ingen ting å sammenlinke mot. :)

Den spoileren du snakker om med "dyse-effekt" høres jo litt kul ut, har du bilde av dette? Det er vel strengt tatt noe for xm break også. :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Den store spoilertråden. :)

Post by jonsto »

Den spoileren du snakker om med "dyse-effekt" høres jo litt kul ut, har du bilde av dette? Det er vel strengt tatt noe for xm break også.

Har et bilde, men den vises ikke veldig godt. Den var av klar plast, og det gjør jo ikke vissibiliteten bedre. :-)
Mvh
Post Reply