Hva er galt med denne?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Hva er galt med denne?

Post by OlavBX »

Noe må det jo være? http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33644256
Eu godkjent til 2013, reg reim skifta ved 296 000... Bilen er i meget god stand sier dem... Men jeg vet ikke? Syns den virka litt vel billig.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by citro1cx »

den har gått veldig langt til å være en 2,0 bensin, men kan være bra holdt for alt jeg vet. det som vises på bildene og som trekker ned er: stygg bulk bak, feil farge på grillen, de simpleste setene og interiøret som xm overhode er levert med, ikke el vinduer bak, ikke aircondition. For ekspertkunnskap om dette anbefaler jeg å lese denne siden: http://www.citroenxm.no/sjekkliste.html
Litt over middels interessert i Citroën cx!
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hva er galt med denne?

Post by OlavBX »

Kan du utdype litt det med interiøret? Hva er det denne ikke har som de litt dyrere modellene har?
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by citro1cx »

Jeg har hatt et par XMer og jeg synes det stor forskjell spesielt på setene. den første XMen jeg kjøpte hadde det simple interøret. setene var slik som den i annonsen, med tynt stoff, lite sidestøtte og relativ hard stopp. setet hadde ikke høyde/vippefunksjon og heller ingen andre justeringer, bare fram og tilbake og vinkel på ryggen. jeg byttet ut førersetene på denne relativt fort med velourseter. Baksetene mangler armlene i midten, og har ikke nakkestøtter som er justerbar. Bakseteryggen er ikke delbar, noe som betyr at hele ryggen må legges ned. ser heller ikke ut som om bakseter er utstyrt med varme. Rent kosmestisk kan det nevnes at bilen har "peugeot" ratt, og ikke en eikers Citroen ratt. Dette betyr at det heller ikke er knapper i rattet for å styre stereoen. 93 modeller har ikke airbag, den kom først på førersiden på serie 2 i 1995.

Her er info om bilen fra service.citroen.com basert på bilen registrerings nr og VIN nr:


General information
PRODUCT TYPE CAR
COMMERCIAL MARQUE/COMPONENT TYPE CITROEN
VEHICLE FAMILY XM
SILHOUETTE 5 DOOR SALOON
ENGINE 1,998L
TRANSMISSION BVM5
UPHOLSTERY COLOUR "FR"
Vehicle characteristics
UPHOLSTERY COLOUR "FR"
STEERING POWER STEERING

Fuel supply-Engine
ENGINE 1,998L
FUEL SUPPLY INJECTION
EMISSIONS STANDARD (ENGINE) US 83 DEPOLL (ENGINE)

Gearbox-Driveshafts
TRANSMISSION BVM5

Suspension-Steering-Brakes
ABS W/O ABS BRAKES
STEERING POWER STEERING
ACTIVE SUSPENSION HYDRACTIVE SUSPENSION

Body fittings
REAR SCREEN WIPER REAR SCREEN WIPER
EXTERIOR REAR VIEW MIRROR (DRIVER SIDE) MAN INT CNTRL EXT RRVIEW MIRROR
EXTERIOR REAR VIEW MIRROR (PASSENGER SIDE) NON HEATED/MANUAL CNTRL PASSENGER OUTER REAR MIRRO
SUN ROOF FIXED ROOF
GLASS (APPEARANCE) TINTED

Interior fittings
ANTI-THEFT ALARM WITHOUT THEFT PROTECTION ALARM
REAR SEAT FOLDING REAR BENCH
CLIMATE (AMBIENT TEMP) VERY COLD COUNTRIES
DRIVING POSITION LEFT HAND DRIVE
DRIVER SEAT ADJUSTMENT HEIGHT ASSISE WITHOUT TIMING
FRONT WINDOW LIFT FRT ELECT CONTR FRT WIND LIFTR
HEATING ELEMENT HEATED SEAT
REFRIGERATION WITHOUT AIR CONDITIONING
CRUISE CONTROL WITHOUT SPEED CONTROL
FUEL GAUGE NEEDLE TYPE FUEL GAUGE
PARTITION WINDOW WITHOUT SEPARATION GLASS
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Re: Hva er galt med denne?

Post by Frank V »

OlavBX wrote:Kan du utdype litt det med interiøret? Hva er det denne ikke har som de litt dyrere modellene har?
Som citro1cx skriver er dette antakeligvis den billigste utgaven som var å få av XM i 1993, med unntak av 2.0 monopoint 110 hk som var i salg de første par årene.

Det vil si at denne utgaven har billigste sort seter, som både ser dårligere ut og er dårligere enn de litt mer eksklusive og komfortable setene mer påkostede XM hadde. Videre har ikke denne utgaven el. speil, el. bakruter eller hydractive. Videre er det et par andre ørsmå detaljer som skiller. Aircondition var det få 2.0 som hadde.

Det ser desverre ut til at markedet for disse bilene er marginalt, iallefall så lenge det ikke er svært pene eksemplarer. Min første XM var en 90- modell 2.0inj. Elysèe i samme farge og jeg blir salig i blikket hver gang jeg ser en bil i samme farge, og skulle gjerne hatt denne...om den var svært pen :D
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hva er galt med denne?

Post by OlavBX »

Okei, så ikke så veldig pent/komfortabelt interiør altså. De kosmetiske feilene på bilen er ikke så farlig for meg, grillen er i hvert fall lett å gjøre noe med. Hvordan er det med å få tak i de mere komfortable setene, både foran og bak, HVIS jeg skulle ha kjøpt denne? Etter å ha skjekka bilen nøye selvfølgelig. 8)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Re: Hva er galt med denne?

Post by Frank V »

citro1cx wrote:Rent kosmestisk kan det nevnes at bilen har "peugeot" ratt, og ikke en eikers Citroen ratt. Dette betyr at det heller ikke er knapper i rattet for å styre stereoen.
Bare for å pirke; rattet har ikke noe å gjøre med at dette er en "billig"- XM. Fra årsmodell 1993 forsvant det èn- eikede rattet fra alle XM og ble erstattet med dette "Peugeot"- rattet. På de mer påkostede utgavene fikk du fortsatt knapper til radio også på dette rattet.

Fint at du nevnte baksetet, det er en viktig detalj at dette ikke lar seg dele og at nakkestøttene er innfelt i seteryggen og ikke kan justeres.

Olav; tilgang på seter vet jeg lite om. Når det er sagt og om du kommer frem til at du vil kjøpe bilen, som så og si er gratis, ville jeg ikke ha latt meg skremme av disse setene. De er ikke vonde, de er bare ikke like gode som de beste setene i XM, som igjen er VELDIG gode :D Uansett er de nok bedre i for eksempel Lada'n din :wink:
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hva er galt med denne?

Post by OlavBX »

Frank V wrote:
citro1cx wrote:Rent kosmestisk kan det nevnes at bilen har "peugeot" ratt, og ikke en eikers Citroen ratt. Dette betyr at det heller ikke er knapper i rattet for å styre stereoen.
Bare for å pirke; rattet har ikke noe å gjøre med at dette er en "billig"- XM. Fra årsmodell 1993 forsvant det èn- eikede rattet fra alle XM og ble erstattet med dette "Peugeot"- rattet. På de mer påkostede utgavene fikk du fortsatt knapper til radio også på dette rattet.

Fint at du nevnte baksetet, det er en viktig detalj at dette ikke lar seg dele og at nakkestøttene er innfelt i seteryggen og ikke kan justeres.

Olav; tilgang på seter vet jeg lite om. Når det er sagt og om du kommer frem til at du vil kjøpe bilen, som så og si er gratis, ville jeg ikke ha latt meg skremme av disse setene. De er ikke vonde, de er bare ikke like gode som de beste setene i XM, som igjen er VELDIG gode :D Uansett er de nok bedre i for eksempel Lada'n din :wink:
Bra du nevnt det med rattet, hadde tenkt til å spørre om det. Mente jeg hadde sett knapper på den type ratt også. Er det rattet rett fra en Peugeot? Altså ikke gjort noenting med, bortsett fra logoen?
Mulig jeg har blitt litt kresen på seter etter jeg kjøpte BXen, men om det viser seg å være relativt lett å få tak i, så bytter jeg dem nok ut.
Kommer vel litt ann på hvor harde de er, i forhold til litt dyrere XM, eller BXen jeg har nå.
Frank V wrote:
Olav; tilgang på seter vet jeg lite om. Når det er sagt og om du kommer frem til at du vil kjøpe bilen, som så og si er gratis, ville jeg ikke ha latt meg skremme av disse setene. De er ikke vonde, de er bare ikke like gode som de beste setene i XM, som igjen er VELDIG gode :D Uansett er de nok bedre i for eksempel Lada'n din :wink:
Det spørs :lol: Har akkurat satt inn originale setetrekk, og det er noe helt annet enn de vanlige Lada setene 8)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Re: Hva er galt med denne?

Post by Frank V »

OlavBX wrote:
Frank V wrote:
citro1cx wrote:Rent kosmestisk kan det nevnes at bilen har "peugeot" ratt, og ikke en eikers Citroen ratt. Dette betyr at det heller ikke er knapper i rattet for å styre stereoen.
Bare for å pirke; rattet har ikke noe å gjøre med at dette er en "billig"- XM. Fra årsmodell 1993 forsvant det èn- eikede rattet fra alle XM og ble erstattet med dette "Peugeot"- rattet. På de mer påkostede utgavene fikk du fortsatt knapper til radio også på dette rattet.

Fint at du nevnte baksetet, det er en viktig detalj at dette ikke lar seg dele og at nakkestøttene er innfelt i seteryggen og ikke kan justeres.

Olav; tilgang på seter vet jeg lite om. Når det er sagt og om du kommer frem til at du vil kjøpe bilen, som så og si er gratis, ville jeg ikke ha latt meg skremme av disse setene. De er ikke vonde, de er bare ikke like gode som de beste setene i XM, som igjen er VELDIG gode :D Uansett er de nok bedre i for eksempel Lada'n din :wink:
Bra du nevnt det med rattet, hadde tenkt til å spørre om det. Mente jeg hadde sett knapper på den type ratt også. Er det rattet rett fra en Peugeot? Altså ikke gjort noenting med, bortsett fra logoen?
Mulig jeg har blitt litt kresen på seter etter jeg kjøpte BXen, men om det viser seg å være relativt lett å få tak i, så bytter jeg dem nok ut.
Kommer vel litt ann på hvor harde de er, i forhold til litt dyrere XM, eller BXen jeg har nå.
Frank V wrote:
Olav; tilgang på seter vet jeg lite om. Når det er sagt og om du kommer frem til at du vil kjøpe bilen, som så og si er gratis, ville jeg ikke ha latt meg skremme av disse setene. De er ikke vonde, de er bare ikke like gode som de beste setene i XM, som igjen er VELDIG gode :D Uansett er de nok bedre i for eksempel Lada'n din :wink:
Det spørs :lol: Har akkurat satt inn originale setetrekk, og det er noe helt annet enn de vanlige Lada setene 8)
Rattet er hentet rett fra Peugeot og er identisk med det du finner i 605 og kanskje også 405. Det eneste som er endret er logo. Vi kan vel tippe at dette har noe med kostnadseffektivitet å gjøre? :evil:

OT: Jeg kjenner godt til Lada- setene! Min første bil var en Lada 2107, og min andre en XM Elysèe. Å gå fra Lada'n til XM'en - en ørliten forskjell kan du si :mrgreen: Jeg har registrert at du er aktiv også på Lada- forumet, hvor også jeg og min far (Arild) vanker.
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hva er galt med denne?

Post by OlavBX »

Frank V wrote:[quote="

OT: Jeg kjenner godt til Lada- setene! Min første bil var en Lada 2107, og min andre en XM Elysèe. Å gå fra Lada'n til XM'en - en ørliten forskjell kan du si :mrgreen: Jeg har registrert at du er aktiv også på Lada- forumet, hvor også jeg og min far (Arild) vanker.
Ja det har jeg lest på Ladaforumet :)
Litt OT, men det går vel. Jeg har sett/hørt flere navn på XM, som du sier, Elysee, Evasion, Pallas og muligens flere. Hva er forskjellen på disse? Pallas har jeg også sett på DS og CXen også.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Re: Hva er galt med denne?

Post by Frank V »

OlavBX wrote:
Frank V wrote:[quote="

OT: Jeg kjenner godt til Lada- setene! Min første bil var en Lada 2107, og min andre en XM Elysèe. Å gå fra Lada'n til XM'en - en ørliten forskjell kan du si :mrgreen: Jeg har registrert at du er aktiv også på Lada- forumet, hvor også jeg og min far (Arild) vanker.
Ja det har jeg lest på Ladaforumet :)
Litt OT, men det går vel. Jeg har sett/hørt flere navn på XM, som du sier, Elysee, Evasion, Pallas og muligens flere. Hva er forskjellen på disse? Pallas har jeg også sett på DS og CXen også.
Jeg tror ikke Pallas er brukt som utstyrsbetegnelse i Norge. Jeg har imidlertid sett noen med denne betegnelsen i utenlandske annonser, men jeg vet ikke hva dette innebærer. I Norge er det Elysèe og Exclusive som er blitt brukt.

Exclusive var en utstyrsbetegnelse som var tilgjengelig i kombinasjon med V6 12- ventileren. På V6 24- ventileren var dette utstyret standard. Exclusive innebar så vidt jeg vet i hovedsak automatgear, skinn, trepaneler og elektrisk justerbart midtarmlene foran. Kanskje et par andre ting også. Alle disse har vel også Hydractive.

Elysèe var tilgjengelig på XM serie 1 2.0 inj. og V6. Utstyret innebefattet Hydractive, elektriske justerbare forseter, varme i seter foran og bak, litt påkostede seter samt en del andre mindre detaljer. Mye av dette, blant annet Hydractive, kunne bestilles også på de rimeligere variantene. Mange V6 i Norge er solgt i kombinasjon med Elysèe, og noen færre 2.0 inj. Jeg har knapt sett noen 93- eller 94- modeller med Elysèe utstyrsnivå, så det var nok i hovedsak de tre første årgangene som ble solgt med dette.

Eviason er en egen modell (flerbruksbil, forløperen til C8), og har slik sett ikke noe med XM å gjøre :wink:
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hva er galt med denne?

Post by OlavBX »

Stemmer, da er det jeg som surrer med de forskjellige navnene/modellene. En annen ting, betyr Pallas noe? Hvordan uttales det? :mrgreen:
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Re: Hva er galt med denne?

Post by Frank V »

OlavBX wrote:En annen ting, betyr Pallas noe? Hvordan uttales det? :mrgreen:
Her må noen andre enn meg bidra :wink:
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by jonsto »

Frank V wrote:
OlavBX wrote:En annen ting, betyr Pallas noe? Hvordan uttales det? :mrgreen:
Her må noen andre enn meg bidra :wink:
På DS, CX og GS betydde vel Pallas et høyere utstyrsnivå. På CX hadde blant annet Pallas modellene blanke deksel på dørstokkene. Men Pallas betegnelsen var (så vidt jeg vet) bare brukt på CX serie 1.
Kommer vel andre med utfyllende info tenker jeg. ;-)
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by pål »

Pallas'en hadde vel også 5-trinns girkasse mot 4 på de "lavere" modellene
har masse Citroèn:-)
Post Reply