Hva er galt med denne?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by Helge S »

givretto wrote:Du har helt sikkert rett Roland, men da synes jeg man skal droppe dette "youngtimer"-begrepet, og heller ta for seg alle Citroënmodellene etterhvert. Jeg mener GS og GSA er veldig undervurderte biler som fortjener mer oppmerksomhet og spalteplass. Mange av disse bilene er i samme aldersgruppe som tidlige CXer, og det er ikke mange års forskjell på de nyeste GSAene og de eldste BXene (som også fortjener oppmerksomhet, da de praktisk talt er utryddet). 8)
Jo du har helt klart et poeng du også og jeg vil gjerne ha mange fine "tidløse" grupperingsuavhengige artikler på alle Citroen'ene. Om 10 år er jo denne tidsmessige inndelingen/statusen igjen endret betydelig fra i dag for flere enn en modell. Når det er sagt er det vel slett ingen dum inndeling det Roland har antydet og min oppfatning av dette er at man har:
1. veteranbiler ( > 30 år)
2. biler yngre enn 30 år men så gamle at de i stor grad er på vei ut som hverdagsbil (15-30 år)
3. biler som er så nye at de i all hovedsak er hverdagsbiler ( < 15 år)

Nå kan man diskutere om den ene grensen går ved 15 år eller 20 år (ikke sant Roland) og akkurat den grensen i tid er nok uansett ganske flytende/uklar. Noen velger stort sett bare å ha hverdagsbiler som er under 10 år, andre 15 år og atter andre 20 år eller endog mer. Jeg skrev 15 fordi det både er midtveis mellom ny og veteran samt også fordi det i min omgangskrets (jobb og venner) og nærmeste slekt ser ut til å være deromkring bilene definitivt forsvinner fra å være hverdagsbil om ikke tidligere.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hva er galt med denne?

Post by RolandM »

Jeg vil veldig gjerne se en god oversiktsartikkel om GS/GSA i Citrophile! Men av nettopp de grunnene du beskriver, Givretto, så fortjener modellen en helt egen artikkel. Det ligger for øvrig en ganske god en på CX-klubbens sider. :)

Men den artikkelen jeg så for meg i denne sammenhengen, er noe slikt: (overskrift og ingress).

"Hydraulisk youngtimer - tør du?
Ikke helt klar for DS eller SM eller tidlig CX, men ønsker deg en hydraulisk Citroën som også kan ha en viss daglig bruksverdi? I kategorien "youngtimere" er det flere modeller som ennå er rimelige i anskaffelse. Vi viser deg styrker og svakheter, hvordan de enkelte modellene er å vedlikeholde, og hva du skal legge vekt på for å unngå at et rimelig kjøp blir et dyrt bilhold."

Så skal jeg forsåvidt være enig i at man kunne strekke GSA inn i den kategorien. Og skal man flisespikke, så kan selvsagt også en DS brukes som "pen-dagligbil, en GS likeså. En DS tåler mye juling, den har understellskomponenter som ville vært tilstrekkelige på en tung lastebil. Men med norsk klima og mye daglig bruk tror jeg likevel den ville merke generell slitasje noe raskere enn f.eks en BX eller XM, og den er også dyrere i anskaffelse.

Og hvorfor 20 år og ikke 15 år som aldersgrense for youngtimer? Blant annet fordi det er grensen LMK setter for youngtimerforsikring, som jo er vesentlig rimeligere enn selv en vanlig ansvarsforsikring. Begrepet er også godt etablert med den aldersgrensen i andre land, eksempelvis Tyskland.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by fido »

RolandM wrote:
Og hvorfor 20 år og ikke 15 år som aldersgrense for youngtimer? Blant annet fordi det er grensen LMK setter for youngtimerforsikring, som jo er vesentlig rimeligere enn selv en vanlig ansvarsforsikring. Begrepet er også godt etablert med den aldersgrensen i andre land, eksempelvis Tyskland.
Enig i resonnementet, bortsett fra at resultatet da må bli motsatt. Aldersgrensen for å få forsikringen Blivende Klassiker hos LMK er 15 år :)
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Hva er galt med denne?

Post by givretto »

Ålreit, så sier vi det. Men jeg håper at alle modellene blir dekka i andre artikler etterhvert. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hva er galt med denne?

Post by RolandM »

fido wrote:
RolandM wrote:
Og hvorfor 20 år og ikke 15 år som aldersgrense for youngtimer? Blant annet fordi det er grensen LMK setter for youngtimerforsikring, som jo er vesentlig rimeligere enn selv en vanlig ansvarsforsikring. Begrepet er også godt etablert med den aldersgrensen i andre land, eksempelvis Tyskland.
Enig i resonnementet, bortsett fra at resultatet da må bli motsatt. Aldersgrensen for å få forsikringen Blivende Klassiker hos LMK er 15 år :)

Vraiment??? I så fall må jeg begynne å forberede pensjonsalderen for min 2000 XM TCT - den er jo knapt innkjørt, med bare 106 000 km... 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by fido »

RolandM wrote:

Vraiment??? I så fall må jeg begynne å forberede pensjonsalderen for min 2000 XM TCT - den er jo knapt innkjørt, med bare 106 000 km... 8)
Bien sur! Det er en av endringene fra i år, i forbindelse med overgang fra Tennant til LMK Forsikring (levert av Watercircles).

Blivende Klassiker er en forsikring som er ment å stimulere til forsiktig bruk og godt vedlikehold av pene eksemplarer. Derfor er det en begrenset kjørelengde på 5000 km, man må ha hatt en ordinær LMK helforsikring (veteranbil) i ett år, og man må ha en annen dagligbil. Høres ut som XM-en din er en god kandidat!
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by Helge S »

RolandM wrote:Og hvorfor 20 år og ikke 15 år som aldersgrense for youngtimer?
fido wrote:Enig i resonnementet, bortsett fra at resultatet da må bli motsatt. Aldersgrensen for å få forsikringen Blivende Klassiker hos LMK er 15 år :)
Slumpet til med en "innertier" med 15 jeg da... :lol:
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Hva er galt med denne?

Post by rundgren »

RolandM wrote:Jeg vil veldig gjerne se en god oversiktsartikkel om GS/GSA i Citrophile! Men av nettopp de grunnene du beskriver, Givretto, så fortjener modellen en helt egen artikkel. Det ligger for øvrig en ganske god en på CX-klubbens sider. :)

Men den artikkelen jeg så for meg i denne sammenhengen, er noe slikt: (overskrift og ingress).

"Hydraulisk youngtimer - tør du?
Ikke helt klar for DS eller SM eller tidlig CX, men ønsker deg en hydraulisk Citroën som også kan ha en viss daglig bruksverdi? I kategorien "youngtimere" er det flere modeller som ennå er rimelige i anskaffelse. Vi viser deg styrker og svakheter, hvordan de enkelte modellene er å vedlikeholde, og hva du skal legge vekt på for å unngå at et rimelig kjøp blir et dyrt bilhold."
Klubbredaktøren applauderer! Vil veldig, veldig gjerne ha en slik artikkel til neste nummer og er selvfølgelig behjelpelig (men skriving gjør jo du bedre enn de fleste..)
Send mail til cx.citrophile@gmail.com med enten ferdig artikkel, utkast, noe du vil skal leses gjennom og kommenteres eller korrekturleses, bilder o.s.v.
Takk for initiativet!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply