Hva er galt med denne?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by citro1cx »

når det gjelder modellbetegnelser finnes det et mylder av navn som Citroen gjerne har gjenbruk på. Evasion ble f. eks brukt som modellbetegnelse enkelte CX break. Her er en oversikt over noen av betegnelsene som har vært brukt på forskjellige modellene: http://aebergon.perso.neuf.fr/Citroen/page_Citroen.htm
Litt over middels interessert i Citroën cx!
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hva er galt med denne?

Post by OlavBX »

Bra link :) Men det mangler vel noen på CX, som Pallas og GTi, og DS har den ingen oversikt over.
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by citro1cx »

OlavBX wrote:Bra link :) Men det mangler vel noen på CX, som Pallas og GTi, og DS har den ingen oversikt over.
da kan jeg anbefale denne flotte siden: http://www.citroencx.no/5-OmCX/2-Models/Modeller.htm

her er en side om brosjyer som beskriver modellene i detalj: http://www.ruecitroen.nl/Brochures/Brochures_Frame.htm
Litt over middels interessert i Citroën cx!
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Hva er galt med denne?

Post by tronde »

OlavBX wrote:Okei, så ikke så veldig pent/komfortabelt interiør altså. De kosmetiske feilene på bilen er ikke så farlig for meg, grillen er i hvert fall lett å gjøre noe med. Hvordan er det med å få tak i de mere komfortable setene, både foran og bak, HVIS jeg skulle ha kjøpt denne? Etter å ha skjekka bilen nøye selvfølgelig. 8)

Etter hva jeg forstår, er du ikke særlig glad i å skru selv. Da kan en "godt brukt" XM fort finne på å tømme lommene dine for dukater. Du kan være heldig, men...

Jeg har ikke lest alt du har skrevet om BX-en din, men hvis den er passe rustfri, er det nok en enklere bil å holde i live.
BX er ikke den mest utbredte Citroënen i Norge nå, men det er fortsatt et miljø i Danmark, og en del kyndige folk på Citronïk.

http://www.citronik.dk/jforum/forums/show/25.page
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hva er galt med denne?

Post by OlavBX »

tronde wrote:
OlavBX wrote:Okei, så ikke så veldig pent/komfortabelt interiør altså. De kosmetiske feilene på bilen er ikke så farlig for meg, grillen er i hvert fall lett å gjøre noe med. Hvordan er det med å få tak i de mere komfortable setene, både foran og bak, HVIS jeg skulle ha kjøpt denne? Etter å ha skjekka bilen nøye selvfølgelig. 8)

Etter hva jeg forstår, er du ikke særlig glad i å skru selv. Da kan en "godt brukt" XM fort finne på å tømme lommene dine for dukater. Du kan være heldig, men...

Jeg har ikke lest alt du har skrevet om BX-en din, men hvis den er passe rustfri, er det nok en enklere bil å holde i live.
BX er ikke den mest utbredte Citroënen i Norge nå, men det er fortsatt et miljø i Danmark, og en del kyndige folk på Citronïk.

http://www.citronik.dk/jforum/forums/show/25.page
Hva får deg til å tro at jeg ikke er glad i å skru? Er glad i å skru, det er værre med plass og det at jeg vet hva jeg gjør kan du si. :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by jonsto »

tronde wrote: Da kan en "godt brukt" XM fort finne på å tømme lommene dine for dukater. Du kan være heldig, men...
Det er klart at om en kjøper en brukt bil så må en regne med utskifting av slitedeler. Men jeg synes at Citroen har fått et litt feil rykte. Jeg har jo skilt på 4 CXer, og når jeg først har satt dem i noenlunde skikkelig teknisk stand så skrur jeg sannelig ikke mye på dem. Men så får jeg ikke fnatt av å høre en ulyd heller da. Både kona og datteren som er mer følsom for slikt har fått følgende beskjed. Kjør til det står og ring Falken. :D :mrgreen: :roll:
Jeg har bestandig hatt gammle biler. Volvo, Opel, Skoda, Fiat,VW og Peugeot, og har da vitterlig skrudd mer på dem.
Nei, kjøp en som er rustmessig bra og du har bil lenge. En må også kalkulere med at ved å kjøpe en bil til 10.000 eller mindre så har en en masse penger å bruke før en kommer opp i det rentene på et lån til kjøp av ny bil utgjør. Men det er klart at om en må på verksted for å få hjelp til å skifte parklyspære bør en holde seg langt unna biler der nybilgarantien er utgått. 8)
Dette er altså min erfaring, og om andre har en annen oppfattning så er det dem om det. :D :D
Mvh
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Hva er galt med denne?

Post by OlavBX »

jonsto wrote:
tronde wrote: Da kan en "godt brukt" XM fort finne på å tømme lommene dine for dukater. Du kan være heldig, men...
Nei, kjøp en som er rustmessig bra og du har bil lenge. En må også kalkulere med at ved å kjøpe en bil til 10.000 eller mindre så har en en masse penger å bruke før en kommer opp i det rentene på et lån til kjøp av ny bil utgjør. Men det er klart at om en må på verksted for å få hjelp til å skifte parklyspære bør en holde seg langt unna biler der nybilgarantien er utgått. 8)
Dette er altså min erfaring, og om andre har en annen oppfattning så er det dem om det. :D :D
Mvh
Helt enig! :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by Helge S »

OlavBX wrote:Hvordan er det med å få tak i de mere komfortable setene, både foran og bak, HVIS jeg skulle ha kjøpt denne? Etter å ha skjekka bilen nøye selvfølgelig. 8)
Frank med flere har svart deg godt på det meste :D

Angående seter blir dette stadig vanskeligere og vanskeligere å få tak i... for XM begynner fort å komme etter CX med få biler igjen på veiene. Dette har skjedd svært raskt de siste 5 år og det merkes nå de siste par årene til og med på at det begynner å bli færre å se på bilopphuggeriene (mot ganske mange for noen få år siden da mange ble skrotet). Min eldste nevø mener jeg har et meget pent/velholdt komplett sett med seter fra en 1998-modell (mere påkostede seter den gangen de kom fra fabrikk). 1998-modell innebærer at det er sideairbag i den ene siden på forseteryggenene, men det spiller nok ingen rolle om dette ikke skal benyttes. Jeg aner imidlertid ikke om han er villige til å selge dem (selv om de står i en ren delebil) eller hva han eventuelt skal ha for dem. Delebilen hans står forøvrig i Møre og Romsdal (litt nord for Molde).

Å skifte alle setene i XM er en ganske enkel og hurtig jobb. Å skifte dørpanel er heller ikke noen stor jobb (trekk i dørpanelene (stoff eller skinn) matcher normalt setetrekkene), men mer plunder og heft er det og tar nok litt mer tid. Det er jo ellers noen som har samlet seg en liten XM-park privat (mest ekstrem er vel samlingen på ca 30 XM oppe ved Skogn i Nord-Trøndelag) så noe seter finnes :D . Videre står det jo også noen hos bilopphuggerier rundt om. Men tilstanden på disse varierer og noen har vel også det billigste interiøret. Det nærmeste huggeriet her rett sørvest for Trondheim er ofte så brutale (at vinduer knuses etc) at interiør og seter ofte er både vått og fullt av glassbiter - så det kan være lurt å være litt kresen nå man jakter.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hva er galt med denne?

Post by RolandM »

Noen års erfaring med både XM og BX tilsier at for dem med lav kompetanse på skruing og fiksing vil XM'en over noe tid bli dyrere i drift, fordi den har flere komponenter som kan ta kvelden og er mer komplekst oppbygd. Jeg går da ut fra at en viss andel av fiksingen foregår på verksted. Regnestykket blir nok noe anderledes hvis man kan skru det aller meste selv, men en del deler til XM er også relativt dyre og vanskelige å få tak i ettersom Citroen ikke har noe hjerte for bilmodeller som er eldre enn 10 år. BX er så billig og det ble laget så mange av dem at akkurat nå får du slengt brukte deler etter deg, men de kan selvsagt være i varierende stand.

XM'en har nok bedre byggekvalitet enn BX og er mer påkostet i detaljene, men på en 20-25 år gammel bil begynner dette å jevne seg ut noe hva gjelder driftssikkerhet. For biler i den kategori det her er snakk om ville jeg i dag, klok av skade, ha budsjettert med minst tilsvarende kjøpssummen i reparasjons/utbedringsfond det første året. Det vil alltid være en del å fikse.

Når det gjelder seter skal jeg ribbe en 94/95-modell 2.0 med helt utmerket interiør nå, men dette er faktisk en tidlig serie II.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by Helge S »

RolandM wrote:Noen års erfaring med både XM og BX tilsier at for dem med lav kompetanse på skruing og fiksing vil XM'en over noe tid bli dyrere i drift, fordi den har flere komponenter som kan ta kvelden og er mer komplekst oppbygd.
Der er jeg enig. XM er en avansert og kompleks bil for sin alder (mye elektronikk, omfattende hydraulikksystem mm) selv om jeg for min del mener XM faktisk er enkel å mekke på tatt i betraktning kompleksiteten. De billigste XM'ene har dessuten mindre elektronikk og avanserte greier/funksjoner enn de dyrere utgavene.
RolandM wrote:Regnestykket blir nok noe anderledes hvis man kan skru det aller meste selv, men en del deler til XM er også relativt dyre og vanskelige å få tak i ettersom Citroen ikke har noe hjerte for bilmodeller som er eldre enn 10 år.
Om man tar utgangspunkt i en grei XM uten MYE rust trenger ikke det å holde en XM i grei stand å være dyrt om man kan mekke en god del selv. Enkelte av delene kan i utgangspunktet være dyre, men i så raskt takt som delene nå blir NFP fra fabrikk er det jo i stadig større utstrekning brukte deler det er og blir snakk om.
RolandM wrote:XM'en har nok bedre byggekvalitet enn BX og er mer påkostet i detaljene, men på en 20-25 år gammel bil begynner dette å jevne seg ut noe hva gjelder driftssikkerhet.
Jeg tror ikke det vil være noe "stort hav" nei, mellom BX og XM med hensyn til arbeid med å holde dem i grei stand. Imidlertid er min mening (for det den er verdt) at det er et lite hav mellom XM og BX mht plass, kvalitetsfølelse, og delvis komfort. BX'en scorer minst like godt og bedre enn særlig hydraktive XM på myk fjæring, men sittekomfort, plass, krenging i svinger mm er XM sterkere på. Vi hadde en BX16TRS i familien i ganske mange år og både mht sittekomfort/seter, plass og flere andre ting synes jeg den falt igjennom både i forhold til den CX25GTi jeg hadde i nesten 12 år og de tre XM'ene jeg har nå.
RolandM wrote:Når det gjelder seter skal jeg ribbe en 94/95-modell 2.0 med helt utmerket interiør nå, men dette er faktisk en tidlig serie II.
Dette kan være en gyllen anledning :D Rolands bil/seter er vel tre år eldre enn min nevø's og dermed er det vel ikke airbag i sidene på framstolene. Det kan jo nesten være en fordel da en ikke kan benytte sideairbag'ene i XM fra før 1998. 1998 og nyere har nok litt penere trekk/mønster, men her er vel smaken som baken (delt) :lol: Uansett skal man huske at om man i utgangspunktet ønsker å skifte dørpanel (for å beholde matchende dørtrekk) er dørpanelene til framdørene forskjellige mellom serie 1 XM og serie 2 XM pga dashbordets utforming. Begge typer dørpanel passer på innsiden av dørene, men pasningen mot dashbord vil ikke stemme mellom serie 1 og serie 2. Overgangen skjedde fra 94-modell til 95-modell og jeg tror det var på produksjonsmåned mai 1994 (mht PR-nummer i førerdøråpningen).
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hva er galt med denne?

Post by RolandM »

Dette blir muligens en avsporing, men jeg tror det ville vært relevant med en oversiktsartikkel i Citrophile, som et samarbeid mellom CX- og XM-seksjonene, om fordeler og ulemper med de ulike Citroenmodellene som faller inn under youngtimer-begrepet. Altså i dette tilfellet CX, BX og XM. Det er vel der det starter for mange - en anskaffelse av en nr 2-bil som "kosebil", kommende klassiker. Artikkelen kunne ta for seg styrker og svakheter, vedlikeholdsbehov, tilgang på deler og kompetanse, og hvordan bilene er å holde for kompetent/mindre kompetent "hobbymekaniker".

Jeg er redaktør for DS-sidene og har ikke noe ansvar for CX og XM, men kan evt. melde meg frivillig til å være med og skrive sammen med andre hvis det er interesse for en slik artikkel.

Til Helge: Ja, det er vesensforskjell på komfortnivået i XM og BX, og noe annet er ikke å vente, gitt at det skiller nesten ti års bilutvikling, flere hundre kilo, nesten en halv meter lengde og mange mange kroner i utsalgspris. Det merker du blant annet på støynivå, lyd når dørene lukkes, grad av plastknirking i interiøret på en 25 år gammel bruktbil etc. Men BX har sine kvaliteter likevel, eksempelvis balansen gjennom svinger.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Hva er galt med denne?

Post by givretto »

Synes nesten GS og GSA også burde være med her... 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hva er galt med denne?

Post by RolandM »

Det hadde vært morsomt med en artikkel om GS og GSA, men de faller vel knapt innenfor youngtimerbegrepet (20-30 år), for det er bare ganske få GSA som er mindre enn 30 år gammel. Og CX, BX og XM er alle i den vanskelige overgangsfasen mellom bruksbil og samlerbil (CX er på vei ut av den, men serie II er der ennå), mens GS og GSA vel nå kun er å regne som samlerbil (om enn for en engere krets).
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hva er galt med denne?

Post by Helge S »

RolandM wrote:Det hadde vært morsomt med en artikkel om GS og GSA, men de faller vel knapt innenfor youngtimerbegrepet (20-30 år), for det er bare ganske få GSA som er mindre enn 30 år gammel. Og CX, BX og XM er alle i den vanskelige overgangsfasen mellom bruksbil og samlerbil (CX er på vei ut av den, men serie II er der ennå), mens GS og GSA vel nå kun er å regne som samlerbil (om enn for en engere krets).
Veldig godt oppsummert Roland
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Hva er galt med denne?

Post by givretto »

Du har helt sikkert rett Roland, men da synes jeg man skal droppe dette "youngtimer"-begrepet, og heller ta for seg alle Citroënmodellene etterhvert. Jeg mener GS og GSA er veldig undervurderte biler som fortjener mer oppmerksomhet og spalteplass. Mange av disse bilene er i samme aldersgruppe som tidlige CXer, og det er ikke mange års forskjell på de nyeste GSAene og de eldste BXene (som også fortjener oppmerksomhet, da de praktisk talt er utryddet). 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Post Reply