CX på Rudskogen

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

CX på Rudskogen

Post by rundgren »

Noen som satt kaffen i halsen nå? :-)

Image
Nå har jeg vært utom og kjørt noen runder med CXen på Rudskogen. Det ble det noen rare blikk og et par kommentarer. Tror ikke de har hatt hydraulikk-Citroën utpå før :-).
Det var uansett utrolig morro! (og slitsomt)
Sleit godt på dekk og bremser, og bilen brenner litt olje når motoren blir kjørt skikkelig hardt (den har ikke brukt en dråpe til nå, men i dag gikk det over en halv liter ut gjennom eksosrøret.)
Litt bittert at en standard VW Golf GT kjørte fra meg - CXen skal være like rask på papiret, så tydelig vis har en del hestekrefter forsvunnet i løpet av årene..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: CX på Rudskogen

Post by givretto »

Grisekult!!! 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX på Rudskogen

Post by jonsto »

rundgren wrote:Noen som satt kaffen i halsen nå? :-)

[img]Sleit godt på dekk og bremser, og bilen brenner litt olje når motoren blir kjørt skikkelig hardt (den har ikke brukt en dråpe til nå, men i dag gikk det over en halv liter ut gjennom eksosrøret.)
Litt bittert at en standard VW Golf GT kjørte fra meg - CXen skal være like rask på papiret, så tydelig vis har en del hestekrefter forsvunnet i løpet av årene..
Oljen forsvant nok mest sannsynelig inn i motoren gjennom Turboen. :mrgreen:
Det siste skyldes nok føreren. :roll: :wink: :D
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX på Rudskogen

Post by Black Lemon »

At Golfen kjørte fra deg kan jo også skyldes gearkassen i CXen. Den er jo ikke akkurat presis i motsetning til tyske gearkasser. Italienere og franskmenn kan jo dessverre ikke dette med å lage presise gearkasser. Det er egentlig det eneste ankepunktet jeg har mot CXen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: CX på Rudskogen

Post by givretto »

CX og Golfen skal være like på papiret, sier du. Mener du med det 0-100 km/t da, eller? Husk at Golfen i tillegg til det som er nevnt over veier mindre, har kortere akselavstand, ikke er så framtung. Den har nok et litt bedre oppsett for å ferdes på bane. CXen passer nok best på motorvei. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX på Rudskogen

Post by rundgren »

givretto wrote:CX og Golfen skal være like på papiret, sier du. Mener du med det 0-100 km/t da, eller? Husk at Golfen i tillegg til det som er nevnt over veier mindre, har kortere akselavstand, ikke er så framtung. Den har nok et litt bedre oppsett for å ferdes på bane. CXen passer nok best på motorvei. 8)
Mener 0-100 og hester per kg. ja. Dette var en et par år gammel Golf GT med 1,4 liters turbo+kompressor. Den har ca. samme vekt og litt færre NM, ca. samme hk som CX Turbo 2.
Og dette var altså på langsida - han hadde 20 km/t mer enn meg på slutten og dro tydelig ifra bortover. Dette skjedde flere ganger, så tror ikke det var utgangshastigheten fra svingen før sletta som var hele forskjellen.
Er vel ikke så usannsynlig at det mangler litt futt etter 200.000 km og 25 år?

Fyren var også amatør og første gang på bane han også, og med på papiret ca. like rask bil. Skal på ingen måte skryte på meg noe som helst kompetanse på kjøring på bane (og dekkslitasjen etterpå var vel et tydelig tegn på amatør-kjøring), men er nokså sikker på at det i dette tilfellet var en forskjell på bilene.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX på Rudskogen

Post by rundgren »

jonsto wrote:
rundgren wrote:Noen som satt kaffen i halsen nå? :-)

[img]Sleit godt på dekk og bremser, og bilen brenner litt olje når motoren blir kjørt skikkelig hardt (den har ikke brukt en dråpe til nå, men i dag gikk det over en halv liter ut gjennom eksosrøret.)
Litt bittert at en standard VW Golf GT kjørte fra meg - CXen skal være like rask på papiret, så tydelig vis har en del hestekrefter forsvunnet i løpet av årene..
Oljen forsvant nok mest sannsynelig inn i motoren gjennom Turboen. :mrgreen:
Det siste skyldes nok føreren. :roll: :wink: :D
Mvh
Ikke umulig at føreren hadde en del å si for farten rundt banen, ja. Var en 240 stasjonsvogn med trimma motor utpå også, som virka ca. like rask på CXen. D.v.s CXen hadde bedre grep gjennom svingene, men han hadde mer krefter på langstrekkene. Men 240-sjåføren var helt tydelig flinkere enn meg - han kom til tross for dårligere bil mye raskere ut av svingene p.g.a riktigere spor (antar jeg), så der var det nok erfaringa som vant.

Er det meninga at turboen skal spise olje, da? Eller er det noe som ikke er tett? Den skal vel kjøles og smøres av olja, ikke slippe den gjennom..?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX på Rudskogen

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:At Golfen kjørte fra deg kan jo også skyldes gearkassen i CXen. Den er jo ikke akkurat presis i motsetning til tyske gearkasser. Italienere og franskmenn kan jo dessverre ikke dette med å lage presise gearkasser. Det er egentlig det eneste ankepunktet jeg har mot CXen.
Syns den er presis nok, igrunn. Er ikke bortskjemt med å ha prøvd så mye alternativer, kanskje... Tror ikke girkassa var problemet (heller sjåfør, dekk, lavt turbotrykk og altfor myk demping), jeg følte jeg fikk giret relativt raskt og traff riktig gir hver gang. Kun ut av første den pleier å være kronglete, mellom 3,4,5 som var de som ble brukt på banen går det igrunn fint. Ikke var det _så_ mye giring heller...
Clutchen min tar veldig langt inn, som kan være litt ubehagelig når man ikke er vant til den, men det blir raske girskift av det! :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: CX på Rudskogen

Post by gopp »

Kult at du har tatt turen på Rudskogen med CX. Det er ikke første gang en CX er utpå, for en venn av meg tok lisens i en Break T2 :mrgreen:

Det er ikke så rart at en nesten ny bil kjører i fra en konstruksjon som nærmer seg 40 år gammel, og var designet for noe helt annet enn å kjøre fort på bane. Sett Golfen og bilen din på en normal vei full av telehiv, så skal du se at Golfen raskt havner i speilet.

Og Black Lemon, ikke alle italienske biler har upresise girkasser. I dag holder jeg på med å bytte 2. gir i min Merak, og den boksen er jo lik som i SM. Hvor fransk eller tysk den boksen er har vært diskutert, men den fungerer i alle fall fint. Min har fått litt mye juling, men Harry Martens har sendt delene jeg trenger til en hyggelig penge. Nyere Fiat har fine girkasser, og det tipper jeg at nyere franske biler har også.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX på Rudskogen

Post by jonsto »

rundgren wrote:Er det meninga at turboen skal spise olje, da? Eller er det noe som ikke er tett? Den skal vel kjøles og smøres av olja, ikke slippe den gjennom..?
Nei, det er ikke meningen. Men det skal ikke mye slitasje til før den begynner å slurpe litt ole når den hardkjøres. Men harde ventiltettninger er jo også sannsynelig. Bilen har jo stått en stund også. Så lenge den ikke bruker særlig olje på normal kjøring så kan du nok ta det med ro. Men etter den økten der, med skikkelig varm olje vil jeg tro, hadde jeg villet skiftet oljefilteret.
Finnes forresten et tilsettingsstoff som mykner harde simmeringer, ventiltettninger og slikt. Har forresten hørt at det er "Mechanicel seal" tettning på bensinturboen. Men har ikke sjekket det. Om det er det så skulle det vel bli minimalt med lekasje her.
Mvh
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: CX på Rudskogen

Post by givretto »

rundgren wrote:Dette var en et par år gammel Golf GT med 1,4 liters turbo+kompressor. Den har ca. samme vekt og litt færre NM, ca. samme hk som CX Turbo 2.
Åh, trudde det var snakk om en Golf av omtrent samme årgang som CXen din, jeg. Skulle bare mangle om ikke en et par år gammal bil slår en 26 år gammal bil, selv om de er noenlunde like på papiret. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: CX på Rudskogen

Post by fido »

gopp wrote: Og Black Lemon, ikke alle italienske biler har upresise girkasser. I dag holder jeg på med å bytte 2. gir i min Merak, og den boksen er jo lik som i SM.
...og litt seint på kvelden etter en lang dag leste jeg dette og tenkte "om det tar en hel DAG å legge inn 2.giret er nok kassa litt vel upresis".. :lol:

Og med det runder vi av for denne gang :roll:
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX på Rudskogen

Post by Black Lemon »

gopp wrote:Og Black Lemon, ikke alle italienske biler har upresise girkasser. I dag holder jeg på med å bytte 2. gir i min Merak, og den boksen er jo lik som i SM. Hvor fransk eller tysk den boksen er har vært diskutert, men den fungerer i alle fall fint. Min har fått litt mye juling, men Harry Martens har sendt delene jeg trenger til en hyggelig penge. Nyere Fiat har fine girkasser, og det tipper jeg at nyere franske biler har også.
En venn av meg har Alfa Romeo 147 og da jeg spurte ham om gearkassa, måtte han innrømme at den var rørete og upresis. Jeg leste også nettopp en test av nye Peugeot 208 som fikk kritikk for å ha upresis gearkasse. Det burde vel i 2012 ikke være spesielt vanskelig å lage en presis gearkasse. Dersom bilen ellers er bra, ødelegger det jo mye av kjøreinntrykket dersom gearkassa er upresis.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: CX på Rudskogen

Post by gopp »

Black Lemon wrote: En venn av meg har Alfa Romeo 147 og da jeg spurte ham om gearkassa, måtte han innrømme at den var rørete og upresis. Jeg leste også nettopp en test av nye Peugeot 208 som fikk kritikk for å ha upresis gearkasse. Det burde vel i 2012 ikke være spesielt vanskelig å lage en presis gearkasse. Dersom bilen ellers er bra, ødelegger det jo mye av kjøreinntrykket dersom gearkassa er upresis.
Jeg er ikke uenig med deg, upresise girkasser er ødelegger kjøreopplevelsen. Nå har ikke jeg kjørt noe særlig i det vanlig folk kaller "nye biler". Jeg har en 2003 Fiat Multipla, og den er i mine øyne nesten ny. Girkassa er også presis i denne, og det samme var det i en 2003 Fiat Punto jeg nylig kjørte på huggern (synd å skam med en slik ny bil). Jeg synes det høres rart ut at nyere biler enn dette skal være så mye dårligere, men hva vet jeg. Det er så få nybillanseringer som i det hele tatt vekker interessen min at jeg kommer til å holde meg til de bilene jeg har. Citroën C6 er et hederlig unntak, men den er vel ikke ny lenger den heller.

Skifte 2. gir skulle vise seg å by på noen utfordringer, så det ble ikke gjort i går likevel. Er det noen som har overhalt en SM-kasse her? Er ikke sugen på å sende den til Harry, for da går tiden og pengene fort.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX på Rudskogen

Post by Black Lemon »

gopp wrote: Jeg er ikke uenig med deg, upresise girkasser er ødelegger kjøreopplevelsen. Nå har ikke jeg kjørt noe særlig i det vanlig folk kaller "nye biler". Jeg har en 2003 Fiat Multipla, og den er i mine øyne nesten ny. Girkassa er også presis i denne, og det samme var det i en 2003 Fiat Punto jeg nylig kjørte på huggern (synd å skam med en slik ny bil). Jeg synes det høres rart ut at nyere biler enn dette skal være så mye dårligere, men hva vet jeg. Det er så få nybillanseringer som i det hele tatt vekker interessen min at jeg kommer til å holde meg til de bilene jeg har. Citroën C6 er et hederlig unntak, men den er vel ikke ny lenger den heller.
Jeg er jo en slik særing som stort sett ikke har kjørt noe annet enn min CX og XM de siste 22 årene, men unntak av min avdøde fars gamle 1991-modell Opel Vectra som min min bror som har vært bosatt i USA siden 1980 kjører de gangene han er i Norge. Den gamle Opelen er forøvrig en fantastisk trofast, driftsikker og rimelig bil i drift. Dessuten er gearkassen ganske så bra. Det er selvsagt ingen Citroën-fjæring i en Opel Vectra, men det er åpenbart en snill bil som finner seg i å stå stille i måneder for så å starte på første slaget for å jobbe en ukes tid. Citroëne mine ville jo aldri funnet seg i en slik tilværelse.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply