Har noen sett denne...?

Her kan du finne CX'er til salgs

Moderator: moderator

givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Har noen sett denne...?

Post by givretto »

Oh la la...! 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Har noen sett denne...?

Post by Göran W »

8) 8) 8) Hoppas den får ett gott hem!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
nilsolav
Posts: 18
Joined: Thu 03 Jan, 2013 00:23

Re: Har noen sett denne...?

Post by nilsolav »

Denne kjøpte jeg 20. desember. En eier siden 1976,bilen har blitt kjørt i Mo I Rana på saltfrie veier og virker som et meget bra eksemplar. har fått en bulk på høyre framskjerm dessverre. forrige eier (på 96 år!) har latt den stå i garasje de siste 7 åra og er blitt peent kjørt. Den skal inn til kontroll imorgen. Det blir jo spennende..
Skal bruke tiden fremover å vurdere om CX er en blivende hobby, hvis ikke kommer denne til å selges.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Har noen sett denne...?

Post by rundgren »

nilsolav wrote:Denne kjøpte jeg 20. desember. En eier siden 1976,bilen har blitt kjørt i Mo I Rana på saltfrie veier og virker som et meget bra eksemplar. har fått en bulk på høyre framskjerm dessverre. forrige eier (på 96 år!) har latt den stå i garasje de siste 7 åra og er blitt peent kjørt. Den skal inn til kontroll imorgen. Det blir jo spennende..
Skal bruke tiden fremover å vurdere om CX er en blivende hobby, hvis ikke kommer denne til å selges.
Moro! Velkommen til forumet!

Denne bilen ser jo ut som den har et fantastisk potensiale. En-eiers, serie-1 med km-stand under 100K tror jeg det må finnes veldig få av i Skandinavia. Herlig 70-talls farge også :-)
Hold oss oppdatert! Start gjerne ett emne for bilen under Generelt (hvis du tror den blir kort) eller Prosjekt (hvis du tror dette blir et lengre prosjekt..). Det er mange her inne med stor kunnskap om CX som er villige til å gi deg råd og tips (selv om det av og til tar noen dager å få svar). Holder du til i Mo sjøl? I så fall kjenner du kanskje Skjalg?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Har noen sett denne...?

Post by jonsto »

Gratulerer med en flott bil. Støtter det som rundgren skriver. Start en tråd på en av de nevnte stedene.
Har du meldt deg inn i klubben?
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Har noen sett denne...?

Post by n10516 »

Denne så jo helt fantastisk ut! Det er ikke mange slike igjen - og bare 60K på telleren er jo helt fantastisk. Han kan jo ikke ha gjort stort mer enn å kjøre ut og inn i garasjen... Jeg er spent på å få høre resultatet av EU-kontrollen. Om dengår gjennom der uten videre, ja da....

Lykke til med din nye CX. Og husk CX er ikke noen hobby, det er en sykdom... Meget alvorlig - og uhelbredelig om en først blir rammet av den. Et av symptomene, ut over at en nekter å kjøre noe annet, er en voldsom trang til å kjøpe fler....


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
nilsolav
Posts: 18
Joined: Thu 03 Jan, 2013 00:23

Re: Har noen sett denne...?

Post by nilsolav »

høres farlig ut dette ja.. er totalt uten mekkeerfaring og bare fascinert av kjøretøyet/designet/ideen og tidsepoken. Kan koste dyrt det..
fikk iallefall godkjent på kontroll etter å bytte kuler. gått ut på dato..ellers en skrue løs på bensintanken som gjorde at det lakk litt. og en løs del på eksospotta som hjorde at det seiv ut eksos under bilen. Ellers i meget god stand.
Må kanskje tectylbehandle denne? holder til i Volda på vestlandet og salta veier.. får vel vente til våren med å kjøre..
Tar gjerne imot råd for å forlenge bruken av denne! Kan se ut som jeg trenger nye dekk til sommeren forresten.
Skal melde meg inn ja! :)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Har noen sett denne...?

Post by n10516 »

Du kommer til å få en bratt lærekurve....

At en eller flere kuler er flate etter mange år uten bruk, er helt normalt. De koster heller ingen formue. Jeg vet ikke om jeg vil anbefale Tectyl, Mercasol eller tilsvarende produkter. Har hatt litt dårlig erfaring, dvs. rust på tross av et fulgt vedlikeholdsprogram. CX-en har dessuten svært mange kroker og hulrom.

Mange sverger til oljebehandling, dvs. sprøyting av understell og hulrom med en spesialolje som ikke tørker, men har svært gode krypeegenskaper. Problemet, slik jeg forstår det, er at de vanlige produktene for hulrom avdamper løsningsmiddelet relativt raskt, altså før produktet har rukket å fylle sveisesømmer etc. For meg virker resonnementet logisk og jeg kommer til å prøve det på min 1984 cx20 Pallas. Se http://www.antirust.no (Funnerud antirust i Østfold). Men å gjøre NOE for å beskytte bilen - ja det MÅ du kort og godt gjøre.... Funnerud kan sikkert gi råd, om du ringer dem.

Ellers synes jeg du kom utrolig bra ut av EU-kontrollen på denne bilen. Etter syv års lagring, kunne det vært mye "humor"... Jeg tror du har fått en bil du vil ha mye glede av. Bare husk: Det er IKKE en 2012 modell. Det er en gammel bil, hvor helt det helt sikkert kommer til å dukke opp feil. Legg inn spørsmål på forumet her - eller på Akuten - du vil få mye hjelp. Ellers er det andre entusiaster i området ditt....

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Primajor
Posts: 160
Joined: Sat 13 Aug, 2005 00:22

Re: Har noen sett denne...?

Post by Primajor »

Det beste tror jeg er oljebehandling etter egen erfaring...
Tectyl: Jeg har sett mange mange biler som ser flott ut særlig understellet, med det første prøver man å sjekke nærmere får en enorme mengder rust skjult under tykke lag tørket og sprukket tectyl.
Ovatrol: Jeg hørt skryte men uten erfaring.

De fleste tror oljebehandling er optimalt med spyleolje, og det er hel feil. Spyleolje har en del syre som legger på godset og skynder rust.
En riktig oljebehandling er 80 - 90% linolje som er tynn og flytende + 10% sagkjedeolje + litt tectyl. De to siste er for å hjelpe å sitte fast når en sprayer. Viktig å rengjøre først, og lurt å kjøre på grusveier og lage en lite sky støv som gjør oljen sitte hardt og det blir umulig å skrape vekk uten skrape. Ta oljebehandling hvert år de første to tre årene, og det holder annenhvert år etter det.
Mine seks breaker har det godt med dett reseptet :D
Lykke til
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Har noen sett denne...?

Post by n10516 »

Om du med spyleolje mener gammel motorolje, er jeg 100 % enig. Den inneholder masse syrer og må ikke brukes til noe som helst.

Jeg vet mange tror på linolje, jeg er mer i tvil her, rett og slett fordi den herder relativt raskt. Sagkjedeolje har vel mange av de gode klebeegenskapene, men hvorfor Tectyl oppi det hele? Utvendig kan jeg forstå det, men i hulrom tror jeg at jeg ville droppet det. Der er avvaskingen ikke så stor og Tectyl (eller tilsvarende) vil bare virke til å dempe krypegenskapene.

Skulle gjerne visst mer om den oljen Funderud Antirust bruker, den er jo utviklet for formålet.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Har noen sett denne...?

Post by mads »

Fluid Film og Ferrobet er de to produktene jeg tror har noe for seg. Det siste siden Veritas på båter godkjenner korrodert materiale behandlet korrekt. Det første ut fra beskrivelsen av innholdet og resultatet over tid. Jeg har ingen erfaring med det selv, men bl.a CXbasis har brukt det i mange år og det ser pent ut også over tid.
http://www.bilkontroll.no/fluid-film

Jeg har ikke funnet noen i nærheten (midt/sør Norge/Sverige, evt Danmark..) som bruker dette. Å kjøpe en boks å kline med selv regner jeg som tillegg og reserve. Noen tips til hvor noen bruker dette og vet hva de driver med?

Så var det tilbake til enmet for tråden her, da. Dette er en meget spesiell bil ved at det er en så tidlig modell. Tilstand høres bra ut, fra vanligvis vel underrettet kilde har jeg hørt at hele høyre side trenger retting. Det bør ikke gjøres av en tilfeldig bulkebanker og pinnesveiser.

Jeg synes dette er en bil som bør brukes, vel å merke uten at den brukes opp. Det krever en det innsats i vedlikehold og omtanke ved bruken, altså en bil som er ganske brysom å ha, men vel verdt det om man er hekta på akkurat gammel CX. Ikke stå ute i sola, ikke parkere hvorsomhelst, trekk på stolen når man "bare" kjører rundt, evig krangel på ferger, prakk, plunder og mas, prisen for å skulle gjøre seg til. Herlig ;)

Jeg håper du får glede av bilen og at den blir litt og litt bedre med tiden. Om du har ork og interesse og ikke er kjent med CX fra før tror jeg en bruks-CX å øve seg på er lurt, en som er sarva nok til at det ikke er såååå nøye. CX er ikke en helt vanlig bil, det er en del av hele poenget med dem :!:
nilsolav
Posts: 18
Joined: Thu 03 Jan, 2013 00:23

Re: Har noen sett denne...?

Post by nilsolav »

Jeg skjønner de lærde strides om tectyl vs oljing :wink: men noe må jeg gjøre og noe er vel bedre enn ingenting
Har jo tenkt å bruke den da, og dette blir nok (dessverre) prøvekaninen..
Jeg var ute etter en cx uten for mange feil, og merkelig nok var det denne gamle som falt heldigst ut..
Jeg hadde nok egentlig en 80´talls med full elektro og motor-pakke i tankene da jeg startet letingen men falt for denne. :D
Ang høyre side på bilen er det bare høyre framskjerm som må rettes/fikses, ellers er det noen mindre riper lengre bak som jeg håper kan rettes ved enklere grep. Hadde vært kjekt å få den i tipptopp stand utenpå også.
Skal se om jeg greier å legge ut bilder også..
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Har noen sett denne...?

Post by n10516 »

Å gjøre noe, er helt opplagt bedre enn ingenting, ja. Jeg er helt enig med Mads i at dette er en så spesiell bil at eierskapet forplikter... (føl åket på dine skuldre....)

Jeg er også helt enig med Mads i at FerroBet er et utmerket produkt til å passivisere rust og behandle allerede rustne områder. MEN, det er ikke et produkt for antirustbehandling, det er et produkt som er meget bra i forbindelse med rengjorte, fettfrie flater, dvs. gjerne i forbindelse med karosseriarbeid. Det andre produktet han nevner, kjenner jeg ikke. Som sagt, jeg er svært i tvil om hva som er det beste å bruke. Vil anta at en også skal ta med i betraktningen kunnskapene til de som sprøyter bilen, temperaturforhold og ikke minst hvor godt bilen er tørket etter rengjøringen før sprøyting. Husk på at Tectyl, Mercasol, dinol og slike produkter krever at bilen er rengjort skikkelig under og er helt tørr. Jeg vil anta at fukt i sveisesømmer vil hindre kryping og derved gjøre det vanskeligere for et produkt som tørker å nå frem.

Noen bilder hadde vært gøy!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
nilsolav
Posts: 18
Joined: Thu 03 Jan, 2013 00:23

Re: Har noen sett denne...?

Post by nilsolav »

Image
Post Reply