Ny C6 på vei til Norge

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
IngolfC6
Posts: 52
Joined: Thu 02 Jun, 2011 00:34

Ny C6 på vei til Norge

Post by IngolfC6 »

Denne uka skal en forventningsfull Bergenser hente sin nyankomne C6 etter fortolling i Larvik. Vitale data er 2009 3,0HDi Exclusive, med under 30k på telleren.
Godt å vite at antallet her til lands øker, om enn ikke med stormskritt.....
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Ny C6 på vei til Norge

Post by rundgren »

Kult! Og så godt som ny, da...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
IngolfC6
Posts: 52
Joined: Thu 02 Jun, 2011 00:34

Re: Ny C6 på vei til Norge

Post by IngolfC6 »

tror faktisk det var en 2010 modell, og ikke -09. Den blir Larvik-registrert.
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: Ny C6 på vei til Norge

Post by Prestige1 »

Vellkommen etter i Paradis! Har nettopp retunert fra min andre tur til bilens hjemland. Fantastisk kjøremaskin, ikke antydning til slitasje på sjåføren. Bilen har mye steinsprut etter grusing i Tyskland da den gikk der. Undersøkte hva Citroen i Narbonne skulle ha for lakkering av alt foran dørene (var innom der for service). Undrenes tid er ennå ikke forbi: de antydet et sted rundt 500 euro!! Så nå blir det tur i mai for lakkering. Satte foresten ny pers med 213km/h, måtte slakke av da det så ut som bilene forut kom i mot meg. Hadde tenkt å prøve flere ganger, men trafikken i Tyskland var for tett.
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny C6 på vei til Norge

Post by Helge S »

Prestige1 wrote:Har nettopp retunert fra min andre tur til bilens hjemland. Fantastisk kjøremaskin,
Jeg er helt klart litt misunnelig :? selv om jeg har fantastisk kjøremaskiner jeg også.
Prestige1 wrote:Undersøkte hva Citroen i Narbonne skulle ha for lakkering av alt foran dørene (var innom der for service). Undrenes tid er ennå ikke forbi: de antydet et sted rundt 500 euro!!
OJ, det var billig. Det var interessant informasjon :!:
Prestige1 wrote:Satte foresten ny pers med 213km/h,
Min "pers" begynner å bli gammel. Den er fra sommeren 2000 da jeg kjørte helt ned til La Manga i Spania (8400 km t/r Trondheim-LaManga). Med gunstig lite trafikk hadde jeg i Tyskland drøyt 250 km/t på speedometeret i min ene XM 3,0 V6.24 (har den fortsatt). Reell hastighet var nok da ca 235 km/t eller muligens litt høyere da turtallsperren slår inn omtrent der. Prøvde å komme høyere (da det var mer enn nok motorkraft til det!), men da slo bare turtallssperren inn.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Micsat
Posts: 38
Joined: Sat 16 Jan, 2010 23:46
Location: Snertingdal

Re: Ny C6 på vei til Norge

Post by Micsat »

Kan man få spørre hva han måtte gi for C6'en?

Er det forresten noen som har erfaring med å importere bil fra Frankrike med moms refusjon? Ser at prisene der er en del lavere enn i Tyskland (for C6) og utvalget er bra (som seg hør og bør).
MVH

Michael

C6 3.0 HDi, CX 25 TRi, GSA X3, 2CV, 2xBX 16V, BX 14E, BX 14TE, BX 16TZi, 2xXM TurboCT, Xantia HDi, 3x NSU Ro80
IngolfC6
Posts: 52
Joined: Thu 02 Jun, 2011 00:34

Re: Ny C6 på vei til Norge

Post by IngolfC6 »

Hva han har betalt i dette tilfellet, har jeg ikke kjennskap til, kun en personlig formening, som jeg forøvrig ikke føler er riktig å antyde her. Men generelt, kan jeg si at sluttprisen i Norge varierer veldig, avhengig av alder og kjørelengde. I dette tilfellet, er det jo en nokså ny 3 liter, med lav kjørelengde.

Aner ikke regelverket for momsrefusjon i Frankrike, men i Tyskland, er momsrefusjon bare mulig om bilen har vært leaset. Da får man 19% igjen, men ikke før etter at man har sendt dokumentasjon på registrering og tolling i Norge, tilbake til tyske myndigheter. Dette forutsetter at man har fått en ausfür-erklärung, en utførselserklæring fra tysk toll før man forlater landet.

Det er forholdsvis enkelt å beregne sluttpris på en aktuell bil via toll.no sin importkalkulator.
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: Ny C6 på vei til Norge

Post by Prestige1 »

men i Tyskland, er momsrefusjon bare mulig om bilen har vært leaset
Jeg tror dette må være en missforståelse. Les tyske bilannonser, der står det på rett så mange av dem: "MWS ausweisbar" (moms tilbakeførbar). Mener dette gjelder for alle biler som er solgt av registrerte firmaer i Tyskland.

Jeg fant min bil på nettet, kontaktet en bekjent som driver bilforretning (forøvrig samme som hjalp meg med Prestigen), han fikk bilen transportert til Norge, klargjorde den for salg og så var det bare å hente den ferdig registrert og fortollet. Jeg fikk også med helt nye vinterdekk på nye felger, i tillegg fikk jeg garanti på bilen og det har blitt fulgt opp. Det er klart forhandleren tok seg betalt for dette, men det må man jo finne seg i om man kjøper "norsk" bil også. Hele kalaset kostet noe over 1/2 mill.
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: Ny C6 på vei til Norge

Post by Prestige1 »

Av annonser i Frankrike tolker jeg, at angående momsrefusjon gjelder det samme der også.
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
IngolfC6
Posts: 52
Joined: Thu 02 Jun, 2011 00:34

Re: Ny C6 på vei til Norge

Post by IngolfC6 »

Ja, du har nok helt rett i det, det er mulig å trekke fra moms på biler som har vært eid av registrerte firma. I praksis er nok dette ofte leaset, men det finnes nok sikkert også unntak. Prosessen med import er veldig enkel om man handler med en forhandler som ordner det praktiske, men heller ikke spesielt vanskelig om man kjøper privat, slik som jeg gjorde.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Ny C6 på vei til Norge

Post by Black Lemon »

Prestige1 wrote:
men i Tyskland, er momsrefusjon bare mulig om bilen har vært leaset
Jeg tror dette må være en missforståelse. Les tyske bilannonser, der står det på rett så mange av dem: "MWS ausweisbar" (moms tilbakeførbar). Mener dette gjelder for alle biler som er solgt av registrerte firmaer i Tyskland.

Jeg fant min bil på nettet, kontaktet en bekjent som driver bilforretning (forøvrig samme som hjalp meg med Prestigen), han fikk bilen transportert til Norge, klargjorde den for salg og så var det bare å hente den ferdig registrert og fortollet. Jeg fikk også med helt nye vinterdekk på nye felger, i tillegg fikk jeg garanti på bilen og det har blitt fulgt opp. Det er klart forhandleren tok seg betalt for dette, men det må man jo finne seg i om man kjøper "norsk" bil også. Hele kalaset kostet noe over 1/2 mill.
Det stemmer jo overens med det en 2011 C5 Tourer 3,0 V6 240 HDi er til salgs for på finn for øyeblikket. Det var nylig en C5 Berline 3,0 HDi (tidl. adm bil for Citroën Norge AS) til salgs hos Auto Vie for samme pris og Petter Solbergs C5 Tourer 3,0 V6 HDi ble i vinter avertert for 550.000 med hele 60.000 km på telleren. Disse bilene har jo et voldsomt verdifall, men slik er det jo med fleste kostbare biler.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply