Ny og strengere EU-kontroll

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Ny og strengere EU-kontroll

Post by rundgren »

EU-kontrollerte Xantiaen i dag og endte opp med 2er feil på lekkasje.
Har hørt rykter om at verkstedet ofte kan være litt ivrige med å gi lekkasjeanmerkning, så jeg spurte om han hadde telt dråper i en periode.
Det hadde han _ikke_ - kun observert fuktighet/olje på karosseri og kjent på dette (for å forsikre om at det ikke var vann.)
Grunnen var, utenom at han "ikke likte å stå å vente på drypp" at de nye reglene fra 1/1 har mye lavere toleranse for "lekkasje." Før har det altså måttet dryppe, nå teller også svetting som lekkasje.
Har prøvd å grave litt i de nye kravene, uten at jeg greier å finne omtalt annet enn noen nyhetsartikler som sier at det skal bli strenger på miljø og lekkasjer. Noen som vet noe om saken? Eventuelt finner riktig sted i kontrollinstruksen og kan sammenlikne med gammel instruks?

I verste fall er det vel ganske mange Citroëner som kommer til å slite p.g.a. dette...
Forresten: Det er vel ikke helt riktig å behandle lekkasje av brukt motorolje og LHM like strengt - LHM er vel knapt mer miljøskadelig enn smelta smør, mens velbrukt motorolje er en helt annen og mye mer skadelig sak (det såvidt jeg skjønner kun forurensningsbegrensning som ligger bak lekkasjeforbudet.)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Ny og strengere EU-kontroll

Post by pigland »

Her må du ha truffet på en overivrig kontrollør, rundgren. Fra dokumentet på vegvesenet står følgende:

8.4 Lekkasjer (forurensning) Visuell undersøkelse. a) Alle store væskelekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter.

Ser ikke at dette er en strengere tolkning enn tidligere, og du bør kontakte kontrolløren og klage. Evt måtte "true" med å klage han videre til vegvesenet, da de er klageorgan. Svetting må jo være helt klart en annen kategori.

Det som kontrollen har blitt strengere på er f.eks uoriginale lykter, mulig effektøkning m.m. Så jeg er foreløpig ikke så bekymret for oss citroenister inntil erfaringer tilsier annet. Hvis kontrollanten er ekstra oppmerksom vil kanskje Frank få feil på de gule pærene men det skulle ikke forundre meg om de slipper gjennom :wink:

Det finnes historier fra da EU-kontrollen ble innført på slutten av 90-tallet som førte til "2cv-døden" før man skjønte at det skulle være litt slakk i kingboltene der ute. Nå virker det til å være en mer forståelse for at 2cv teknisk er slik den var da den var ny, og ikke nødvendigvis etter dagens bilers standard. Får håpe det vil gjelde flere biler også..
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Erik S
Posts: 115
Joined: Mon 23 May, 2005 12:54
Location: Larvik

Re: Ny og strengere EU-kontroll

Post by Erik S »

Jeg tror dette sier mer om viktigheten av å bruke rett kontrollsted, enn om regler.

Vi (www.seierstad-veteran.no) har regelmessig biler på kontroll for vinterlagrings-/servicekunder, og bruker noen lokale verksteder som vi vet er grundige, men fleksible - og som har entusiasme for gamle biler.

Mange tilfeller som ligner på rundgren sitt, der folk har kommet med biler de har fått "uforståelige" toere på, har blitt løst med en prat om problemet før etterkontrollen.

Det er viktig med entusiastbiler / eldre biler å dra til steder man vet har forståelse for hobbyen vår, og å etablere god kontakt med de som skal kontrollere.

Si fra hvis dere vil ha tips.

Erik
-82 CX 2.4 IE PALLAS
-76 2CV6 SPOT
-76 BL PRINCESS 2200HLS
-72 AR GT1300J ZAGATO
-71 SM 2,7
-68 Lancia Fulvia Sport
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Ny og strengere EU-kontroll

Post by jonsto »

For det første så anbefales det å ta en motorvask før kontroll, og for det andre så finnes det vel ikke en eneste gammel bil som ikke svetter. Får man en slik feil så er det ganske innlysende at en må finne en annen plass for etterkontrollen.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Ny og strengere EU-kontroll

Post by rundgren »

Erik S wrote:Jeg tror dette sier mer om viktigheten av å bruke rett kontrollsted, enn om regler.

Vi (http://www.seierstad-veteran.no) har regelmessig biler på kontroll for vinterlagrings-/servicekunder, og bruker noen lokale verksteder som vi vet er grundige, men fleksible - og som har entusiasme for gamle biler.

Mange tilfeller som ligner på rundgren sitt, der folk har kommet med biler de har fått "uforståelige" toere på, har blitt løst med en prat om problemet før etterkontrollen.
Hei Erik! Fikk god service og EU-kontroll når jeg var hos dere med CXen, så slutter meg til det du skriver. Men denne gang så var det snakk om en '96 Xantia kjøpt for vrakpant som var to måneder over PKK-frist, så det ble det Mekonomen-verkstedet jeg fant nærmest jobb.

Skal ta kontakt med vegdirektoratet og få klarhet i reglene, og så tar jeg en kikk selv - er det ikke nye regler og ikke drypp så klager jeg.
Forøvrig slapp jeg billig på andre områder - var redd for (og burde nok egentlig fått) 2er på frontruta, men det lot han gå...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Ny og strengere EU-kontroll

Post by rundgren »

jonsto wrote:For det første så anbefales det å ta en motorvask før kontroll, og for det andre så finnes det vel ikke en eneste gammel bil som ikke svetter. Får man en slik feil så er det ganske innlysende at en må finne en annen plass for etterkontrollen.
Det var ikke snakk om motorolje, men mest sannsynlig hydraulikkolje (muligens lanolin etter rustbehandling) på bakvogna. Skal bytte bakre eksospotte uansett, så tar en titt selv når jeg likevel er under.
Virka som om han mente at det svetta såpass mye at det ville dryppe litt før eller siden, men han sa åpent at han ikke gadd å stå og vente på drypp....
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply