Bremser/Hydralik

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
CxTrs22-86
Posts: 6
Joined: Wed 17 Nov, 2004 15:04
Location: Oslo vest (Ullern)

Bremser/Hydralik

Post by CxTrs22-86 »

Hei nå er jeg tilbake som medlem (før gjest Johan Ohrvik.
Jeg forklarte kanskje ikke tydelig nok det var på Citroen i lillestrøm som jeg hadde cx en min inne til periodisk kontroll,Hva gjør jeg ?? rengjør og smører opp brems calipper foran og bak ,drar til bilsakkyndig og for gjennomført kontroll der og håper at jeg slipper smørbrød listen over mangler??? :idea:
Setter stort pris på alle svar og ideer
Det er deilig å sveve frem!!
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Post by Børre »

Hei!
Velkommen som medlem!
Må innrømme at jeg har sansen for NAF når det gjelder å godkjenne bil (CX). Avdelingen på Lillestrøm har jeg ved flere anledninger brukt.
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Velkommen

Det jeg lurer på er det med bremsene. Var det ikke nok bremsekraft eller var de ujevne? Er det lenge siden bilen hadde vært i bruk eller er bremsene nesten nye? Var det både foran og bak? Bremsene er en av de tingene en CX "aldri" feiler på liksom...

En ting å huske på at mange at Citroen verkstedene ikke vet hva en CX er for noe lengre... :oops: Delelageret hos min lokale bruker 15 min han skjønte at det ikke var en XM og på toppen av det hele innrømte at han hadde aldri sett en CX. :roll:

Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Guest

Post by Guest »

Ja, det begynner desverre å bli langt mellom de som kan CX!
En annen ting som hører med til historien er at det kun er ca et år siden Nygaard bil overtok agenturet på Citroen. Riktignok skal de ha fått med seg endel Citroen folk, og jeg har også hørt at de skal være "ivrige" i tjenesten, men har du da fått tildelt en Mazda eller Hyundai Mekaniker, som er de andre merkene de forhandler, så blir det fort krøll......
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Post by Børre »

Glemte vist å logge inn :oops: .
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Det blir gjerne en interessekonflik når man fortar EU-test av en gammel CX på et Citroën-verksted. Spesielt dersom man fremstår som relativt fersk CX-eier, er det lett for verkstedet å lage en lang liste med feil. Jeg har generelt god erfaring med å foreta EU-testen hos NAF.

Med hensyn til rør (brems- og hydraulikk) er alvorlig gravrust på en 86-modell ikke uvanlig. Jeg fikk selv denne diagnosen i fjor og skiftet samtlige rør under bilen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

NOR-bil (tidligere Citroen)på Lillehammer kjenner CX. Jeg kommer til å fortsette med å vise mine der!
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det jeg lurer på er det med bremsene. Var det ikke nok bremsekraft eller var de ujevne? Er det lenge siden bilen hadde vært i bruk eller er bremsene nesten nye? Var det både foran og bak? Bremsene er en av de tingene en CX "aldri" feiler på liksom...
Se mitt svar under den andre tråden om samme tema.
Mvh
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Post by steinarsv »

Black Lemon wrote:Det blir gjerne en interessekonflik når man fortar EU-test av en gammel CX på et Citroën-verksted. Spesielt dersom man fremstår som relativt fersk CX-eier, er det lett for verkstedet å lage en lang liste med feil.
Men skal man kjøpe en CX, er det vel en fordel at siste EU-kontroll er foretatt på et Citroën-verksted ?

Den gamle BX'en som står utenfor her hadde vært på EU-kontroll hos NAF, og der hadde den ikke fått anmerkninger for bakstillingen i det hele tatt.
Aasen Bil på Minnesund kunne derimot fortelle meg at foringene MÅTTE skiftes begge sider bak, og jeg merket også at bilen var veldig ustabil bak.
NAF hadde foretatt kontroll av bakstilling utenå kjøre trykk inn på hyraulikken, og da var jo bakstillingen ikke slarkete i det hele tatt...
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
Post Reply