hydralikkrør

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

hydralikkrør

Post by citro1cx »

jeg er intressert i å vite om hvor jeg kan få kjøpt hydralikk rør til en rimelig penge. Er det noe å spare på å kjøpe hele sett?

Det kunne også vært intressant å høre om erfaringer med hvor hydrlikkrørene ruster mest eller mest utsatt for rust. Jeg har merket meg at f.eks venstre bremserør ruster mer enn høyre. Kan det f.eks være lurt å lakkere rørene som ennå er friske og fri for rust?

Har noen dårlige erfaringer med BILTEMAs LHM?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

jeg er intressert i å vite om hvor jeg kan få kjøpt hydralikk rør til en rimelig penge. Er det noe å spare på å kjøpe hele sett?
Klubbens rørutstyr befinner seg hos meg. Koppernikkelrør. Bremserørene bak bør du foreløppig kjøpe ferdig. (De med spiral). Resten lages etter mål. Kr. 50,00 pr. m + kr. 15,- pr. nippel.
Har noen dårlige erfaringer med BILTEMAs LHM?
Er den billigere enn den hos Classic parts? De tar 175,- for 5 liter. + frakt.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Tror jeg fylte Biltema LHM på 22RS'en min. Det virket helt kurant. Etter rengjøring av filter og ny olje mistet den ikke alt trykket før etter et par dager. Sier kanskje mere om bilen men... Kan jo være at den allikevel har litt andre egenskaper altså, men jeg tviler på at det er store forskjellene hvis du bytter hvert 2. år f.eks. (LHM er meget viktig å bytte relativt ofte for å få ut fuktighet (eks. kondens). Fuktigheten løser seg i oljen, men bare i veldig små mengder. Blir det for mye (oljen blir mettet med vann) dannes det vanndråper som kan være vanskelige å få ut. Samtidig som de umidelbart metter den nye oljen du heller på...) Men med oljer er vel strengt tatt som oftest billigst dårligst... :D



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Men med oljer er vel strengt tatt som oftest billigst dårligst...
En sannhet med store moddifikasjoner. :wink: Tror ikke Esso sin LHM til kr. 130,- pr. liter er bedre enn Total sin, som Classicparts selger. Det er vel Total som er "Hoffleverandør" til Citroën? :wink: :idea: :D
Biltema produserer vel ikke olje, så vet noen hvilket fabrikat den er? Antar at den er like god som de andre.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Det er så vidt jeg forstår en, høyst to produsenter av LHM+ olje globalt. Det betyr at det er samme olje på alle flaskene, bare forskjelig pris..
(dette er det mange og lange tråder om på svenske Akuten)

Mht Biltema oljer mener jeg de er produsert av Statoil, men har ingen dokumentasjon på det..
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hehe... jepp, siste linje var for å terge litt. :D

Men det virker som om det er noe som heter LHM Plus og bare LHM. Hva er forskjellen?

Jeg tror Statoil lager Biltema sine motoroljer ihvertfall, men det betyr jo strengt tatt ikke at Biltema sin motorolje er like god som Statoil sin. Antakelig er det en del forskjeller. Dessuten har jeg hørt flere hardnakket påstå at dyre gearkasseoljer er rene vidundermedisinen. (Men ikke bruk Biltema gearolje på CX, CX skal ha GL4, mens Biltema har GL5, som dreper noen messinglegeringer).


Men som sagt, jeg har brukt Biltema i noen år nå, og hverken motor eller LHM system ser ut til å ta skade av det.


-mattis
citroengen

Post by citroengen »

Hørte at Finland krevde syrefaste rør for og typegodkjende men er ikke sikker på om det stemer...

leste et sted her inne om en som hadde brukt vanelig hydralikkolje på en bil. det er nok rimelig med en gang men tror ikke det er mye å spare i lengden.. en bensin stasjon her gjore det på en cx og fikk en verksted regning på 20-30000..

175.- for 5l er jo rasene bilig da..

jeg kjøp spesial olje til gir hos peugeot det er en esso olje som heter bv står på kanna at det er spesial olje for Citroen og peugeot.. jeg betalte 99.32 for en 2l kanne så bilig tror jeg ikke det er hos biltema en gang.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Biltema LHM-pluss olje, pr. liter: 64,90- (fisket ut av katalogen)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Biltema LHM-pluss olje, pr. liter: 64,90- (fisket ut av katalogen)
Blir altså 973,- for 15 liter. Sist jeg handlet hos Classic Parts betalte jeg 690,- inkludert frakt. (Og da var det andre deler med i forsendelsen). Synes vi skal handle hos Classic Parts jeg. :wink: :D :D
Mvh
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Helt klart Classic parts er veien å gå dersom man har planlagt, men at Biltema har LHM til en billigere penge en på tappen er greit å vite dersom man bare trenger litt...:)
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Bare å fylle opp kjeller'n med LHM når man handler med ClassicParts. Selv har jeg 10 liter stående i boden, kjekt å ha :D . Da har jeg alltid LHM for hånden når jeg trenger det :P :D .

Hvorfor ikke kjøpe den vinterpakken som CP selger + 5 liter LHM. Da får man jo vindusvisker, 1 liter kjølevæske, 1 liter vindusspylervæske, 5 liter motorolje, 1 liter LHM, oljefilter & luftfilter - for bare kr.750.-(bensin) eller kr 800.-(diesel). Slenger man på 5 liter LHM, kommer jo alt dette på under tusenlappen :shock: . Løp o kjøp.. :D
Alt dette får du ikke billigere noen annen plass, selv ikke på B..tema

Trym
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!


Nå vil jeg ikke drive for mye med reklame for Biltema her heller altså. :D

Bare nevner at 4 liters kanner med 5W 40 eller 5W 50 helsyntetisk olje koster 189, og at vindusviskerene deres koster rundt 30 kroner. :8 :D


-mattis
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Post by steinarsv »

dagmatti wrote:Hei!


Nå vil jeg ikke drive for mye med reklame for Biltema her heller altså. :D

Bare nevner at 4 liters kanner med 5W 40 eller 5W 50 helsyntetisk olje koster 189, og at vindusviskerene deres koster rundt 30 kroner. :8 :D


-mattis
Da vil jeg bare si "aldri mer vindusviskere hos Biltema"....
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hehe... ja du har et poeng der altså. Jeg har brukt de i lang tid nå, de har hatt flere problemer... :lol:
De første knakk i festet (:!: :!:) etter en stund, men det gjør de ikke lengre. Det andre problemet er at de er litt stive, så de kan ha problemer med å viske de siste 5cm ytterst nede mot dørene. Men man har i det minste råd til å bytte de men jevne mellomrom (noe jeg også måtte med en bensinstasjon-visker til 200 spenn...). :D



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Men man har i det minste råd til å bytte de men jevne mellomrom (noe jeg også måtte med en bensinstasjon-visker til 200 spenn...).
Kjøper Valeo viskere hos Øverland i Molde. Han har også løs gummi til ca. kr. 50,- om jeg ikke husker feil. :D :lol: :lol:
Mvh
Post Reply