Ikke for hard, men for myk!

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Ikke for hard, men for myk!

Post by Tor Olav »

Tidligere eier av min 86 GTI Turbo har skiftet gasskulene bak, og han innrømmet at det var noe galt da jeg påpekte at bilen var altfor myk, den synker ned ved aksellerasjon og føles generelt ganske "paddete" :? .
Jeg vet at det er ulikt trykk i de ulike kulene for forskjellige modeller, men hva kan ha gått galt her, mon tro? Han mente selv at kanskje han hadde satt feil kule som akkumulatorkule :wink: .
Nå er det vel ikke noen stor jobb å bytte alle kulene bak og få det riktig en gang for alle, men kan det være noen annen årsak til at bilen er myk bak?
Er det samme kuler på GTI og Turbo? Det kan virke slik ut fra Classic Cars' oversikt?
Er det noen som har erfaring med disse 400 kroners-kulene?
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er det noen som har erfaring med disse 400 kroners-kulene?
har brukt mellom 15 og 20 stk av dem. Fungerer OK de. En må bare være oppmerksom på at kulene bak på Break har noe mindre volum enn de originale. Tror det er forskjell forran på GTi og GTi Turbo, men ikke bak. Min 85 GTi Turbo setter seg også merkbart bak. Mer enn noen av de andre. Det er vel kreftene som gjør det. :wink: :D
Har han satt feil kule som acc kule vil ikke bare trykket bli feil, men i fjæringskulene er det en ventil. Den finnes ikke i acc kulene.
Etter hva jeg har forstått så er det forskjellig diameter på ventilhullene. Det kan jo være en feil her også. Det er nok greit å være oppmerksom på at ei kule ikke er bare ei kule. :wink: :shock:
Mvh
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Ehmm.... :oops: Jeg har satt akkumulatorkule bak en gang (nylig :oops: ) og det merker du særlig over fartsdempere og lignende, det blir veldig mykt! Det blir ingen demping, så du synker helt ned bak i store dumper og treffer "stoppene" for fjæringen med et litt ubehagelig "dunk"...

Ville sjekket det om jeg var deg. Synes selv det er helt j..%¤# å skifte kuler bak, men hver sin lyst :shock:

Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ehmm.... Jeg har satt akkumulatorkule bak en gang (nylig ) og det merker du særlig over fartsdempere og lignende, det blir veldig mykt! Det blir ingen demping, så du synker helt ned bak i store dumper og treffer "stoppene" for fjæringen med et litt ubehagelig "dunk"...
:shock: Ja det skjønner jeg. Fjæringskulene har som sagt en ventil som gir støtdemperfunksjon. Acc kulene er kun et trykk reservoar. Også kalt "vindboks". :wink:
Mvh
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Hadde det samme problemet på en croisette bestilte uorginale kuler på proff i drammen når jeg fikk kulene på slo den helt i bunn bak.

brukte uorginale kuler bak på en stv også den var helt fin i 14dager så ble den hard, begge kulene var da flate..

Kjøpte to nye kuler nå til personbil.. har laget et aperat for å måle kule trykk nå og tenkte jeg fikk måle dem først.. den ene kula holdt 40kg og den andre 50kg.. dette må jo bli galt.. er dem på fyla dem som sitter og fyler kuler i belgia???

om man får to kuler med 50kg bak er det ikke så rart om den blir for myk..
kulene kan sikkert være bra men det er noe som ikke stemer helt..
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Har en gang i tiden hatt samme oppførsel med fjæringen - riktignok på en GS, men prinsippene er jo de samme. Den var helt ekstremt myk i fronten, slo fjæringen helt i bunn for det minste. :?

Bilen hadde de originale kulene så det hadde ingenting med uoriginale deler å gjøre, rett og slett kulene som var defekte. Gjett om jeg ble fornøyd når jeg fikk skiftet dem... :D

Er ikke vanlig at de blir mykere i fjæringen når kulene blir slitte/defekte, men det hender det går denne veien med dem og, tydeligvis.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Etter min ringe forstand må det være ventilen i kulene som pakker sammen når de blir for myke. :roll:
mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Etter min ringe forstand må det være ventilen i kulene som pakker sammen når de blir for myke
Kan ikke være så mye annet egentlig :roll: :wink:
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

25trd wrote:Er ikke vanlig at de blir mykere i fjæringen når kulene blir slitte/defekte, men det hender det går denne veien med dem og, tydeligvis.
hvis det er kulen du snakker om er jeg usikker på hva du mener. Kulene innholder gass derav navnet gasskuler, som holder en membran på plass inni kula. Når LHM oljen kommer inn gjennom dysa beveger membranen seg og gir den riktig dempingen (trykket ca 60 bar på ei frisk kule). er det blitt lite gass i kula (ner mot 15 bar) blir dempingingen mindre, m.a.o. hardere. slik jeg forstår det må feilen komme fra ventilen som det her er forslått, eller feil kuler.
http://www.buromeca.fr/index_particulier.htm

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Jeg skiftet bakstilingen på trd t2n i kveld tok 4timer det begge sidene..

har kjørt med front kuler bak og tenkte det var greit og sette på noen bak kuler fant to stk på 35kg skal egentlig være 37kg men det er dem store orginale kulene..

bilen virket veldig stiv med dem kulene på 35kg dem hadde en ventil på 0,8 og litt mindre volum en front kulene..

med front kulene var den litt for myk dem hadde 25kg trykk og ventil på 1,0 og litt støre volum

dem orginale kulene har jeg kjørt ned i 15kg og da har den fortsatt vært fin i fjøringa..

hadde det samme foran kuler med ventil på 0,7 og 65kg var veldig stiv når jeg satt på kuler med ventil på 1,0 og 55kg ble den helt fin..

både ventil og volum og trykk i kulene spiler inn på fjøringa så det er litt og holde orden på jeg selv blir bare mere og mere forviret..
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Er det noen som vet om ventilene kan taes av/byttes?
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kan godt sjekke, vet ikke om den er klinket eller skrudd smmen. Det er forskjell på størrelsen på hullene også så vidt jeg vet. Hadde vært greit om han karen som bl.a overhalte gearkasser for Klubben hadde vært her i landet. Han hadde virkelig peiling på kuler også. :D
Ellers har jeg ei gjennomskåret kule jeg kan ta med til Oppdal i høst.
Er det noen som vil eksperimentere med kuler har jeg vel 20 stk liggende med varierende gasstrykk i. :wink: :D
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg har muligens misforstått men tror jeg har lest et sted at oljen slipper raskere/lettere ut av kula enn inn? En slags bypass-greie liksom! :?:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jeg har muligens misforstått men tror jeg har lest et sted at oljen slipper raskere/lettere ut av kula enn inn? En slags bypass-greie liksom!
Ventilen har samme virkning som ventilen på støtdemperen på en "vanelig" bil. Så det skulle vel heller være at den slipper raskere inn enn ut :?:
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ja det er sikkert mulig, men er det virkeligheten eller har olja samme fart begge veier? Hvis ike så er jo dette med borring av ventile en litt spennende sak som bare vil avhjelpe på mykheten den en veien, Eller???
har masse Citroèn:-)
Post Reply