DeLorean

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

DeLorean

Post by steinarsv »

Noen som visste at første prototypen av DeLorean hadde en CX-motor?
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Nei.... fortell!!!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

nja..det må være en tidlig prototype i så fall. De loran ble fra starten levert med den "famøse" 3,0 europamoteren (eller var det 2,7 eller 2,9?) som forøvrig ble brukt av Volvo og Renault. pa denne tiden da disse motorene var laget benyttet citroen seg av sine egne 2400 og senere 2500 ccm motorer...og takk og pris for det 8)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Post by steinarsv »

Vet ikke om man kan stole på ting man finner på nettet, men det står iallefall her : http://www.lotusespritworld.co.uk/EHist ... orean.html
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

cx motoren ble for "underpower" stod det i artikkelen. Dette var definitivt før gti turbo så dagens lys. I stedet satset de på V6 trøskverkmotorer, ike rart det gikk som det gikk. :P
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Ari
Posts: 1
Joined: Sun 07 Aug, 2005 12:09

Post by Ari »

Prototypen fra 1976 hadde 1985ccm-motoren fra CX. Da hadde John DeLorean prøvd og forkastet en Ford V6 (Engelsk eller tysk?). Samtidig var samtlige amerikanske motorer utelukket, da disse var store, tunge og gammeldagse, og bygget for bakhjulsdrift. Italienske sportsbil-produsenter kunne ikke levere mange nok motorer, og de fleste europeiske forhjulstrekkere hadde for små motorer. Derfor falt valget på støtstangfireren til Citroën.

Opprinnelig skulle nok DeLoreans bil være ganske mye lettere enn det den til slutt ble, og den skulle også opprinnelig ha midtmontert motor. Etterhvert som det ble klart at bilen ble langt tyngre enn opprinnelig planlagt, måtte mer motorkraft fremskaffes. Citroën trakk seg fra prosjektet da det ble snakk om turbolading.

Da valget til slutt falt på Peugeot-Renault-Volvo-sekseren, innebar det at motoren måtte flyttes til bak bakakselen, pga.plasshensyn. 65% av vekten lå til slutt over bakakselen. Bilen veide ihht. amerikanske vognkort 1224kg, og dette ble nok for mye til at Europa-motoren kunne gi den sportslige ytelser.

Ved salgsstart kostet den 6000USD mer enn en Corvette, og DeLorean-bilene hadde mye feil og bar preg av ikke å være ferdig utviklet.

Da gikk det som det måtte gå. Synd, for DeLorean var jo en kul og annerledes bil fra en tid når det ellers ble produsert mye kjedelige greier.

Kilde: Kevin Brazendale's artikkel trykket i norske Cars Collection nr. 18

Mvh,
tidl. CX-eier
Are Osmundsen
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

I stedet satset de på V6 trøskverkmotorer, ike rart det gikk som det gikk.
Var de så ille da? Har kjørt Peugeot 604 og Lancia Thema med 2,7 liter "Europa-motor", og syntes vel ikke det virket så uharmonisk. Vi nordboere tenker nok først og fremst på Volvo 264'ene og de var jo ingen spesielt raffinerte bilkonstruksjoner sammenlignet med de andre europeiske fetterne sine, som hadde et mer komfortabelt skall å putte V6-motoren i.

Mener å huske å ha lest at Citroën virkelig ønsket å bruke denne V6-motoren, men på grunn av at motoren i CX'en (i hvertfall mesteparten av den) ligger foran forhjulene, ble det ikke plass. Motoren var jo faktisk klar høsten 1974 (i Volvo 264, Peugeot 504 Coupé fulgte etter våren 1975, sammen med Renault 30 og Peugeot 604), men det var vel ikke noen dialog mellom Peugeot og Citroën så tidlig som 1974, slik at Citroën vel ikke visste hva konkurrentene hadde utviklet i fellesskap før CX'en var ferdig.
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
Herodes
Posts: 44
Joined: Wed 21 Apr, 2004 11:28
Location: Nordaførr

De Lorean

Post by Herodes »

Seriøsiteten til enkelte her på forumet er vel så som så, så det at noen kaller v6 motoren det ene og det andre, er ren og skjær uvitenhet!!
Og kanskje et undertrykt hat til andre merker, impotens eller lignende?? 8)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

takk for den!! trodde jeg skulle slippe å få slike hentydninger og oppfatninger av såpass personlig karakter på dette forumet, og attpå til av en som titulerer seg som en av de mer eller mindre populære bibelske personligheter.

vel vel...tar det ikke så tungt egentlig, får bare la bli med denne gangen at jeg gidder å svare.

men jeg snakker alltid av erfaring når det gjelder bil, og jeg greier å innrømme at jeg av og til tar feil. så derfor må jeg bare beklage denne gangen at jeg brukte min personlige erfaring uten tanke på at det kunne virke støtende på noen.

når det gjelder den spesifikke motoren jeg nevnte, er ikke det et utrykk for hverken hat, impotent eller lignende for alt som har med V6 å gjøre. Jeg liker bare ikke den motoren. Jeg har mekket mye bil i mitt liv, men makan til plunder jeg hadde med denne V6'en jeg en gang eide, har jeg aldri opplevd. og ja, det var en volvo 265, en orntlig møkkabil etter min mer eller mindre subjektive oppfatning, den er den eneste og siste volvoen jeg har hatt. Det værste med hele bilen synes jeg var/er motoren. Jeg kan fortsatt minnes tunge sukk fra betjeningen på delelagret til Wist i Tr.heim da skulle kjøpe deler til bilen.

Volvo lager sikkert utmerkede biler i dag, men ingen av de modellene jeg har sett, har den magiske effekten på min kjøreglede som Citroën.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Lars TII
Posts: 23
Joined: Tue 03 Feb, 2004 22:33

Post by Lars TII »

Nå er det slik at denne V6motoren (med litt økt volum) sitter bl.a. i XM V6. Vi som har denne bilen er etter det jeg har erfart totalt og fullstendig begeistret over denne motoren som ellers viser seg å være svært driftsikker. Den harmonerer perfekt med en ellers så komfortabel bil som XM. Derfor kunne det nok være litt "sårende" å høre den beskrevet som et trøskeverk :lol:
eks. 87 TRD TURBO II
90 XM V6
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jeg har jo allerede bedt om unnskylding for utalelser om volvomoteren jeg hadde så dårlig erfaring med (hadde ikke XM motorer eller noen andre motorer i tankene), men at skal være nødvendig å komme personlige hendtyninger framstillt i begreper som "ren og skjær uvitenhet", undertrykt hat til andre merker", "impotens", "eller lignede" finner jeg høyst upassende på diskusjonsforum om franskprodusete biler. Om noen hadde giddet å poste et innlegg om hvorfor jeg ikke liker denne motoren, kunne dette vært unngått, og diskusjonen kunne fått et teknisk preg og vi hadde kanskje lært noe av det alle sammen. og den/de som ønsket det kunne fortsette å leve i visshet om jeg ikke kritiserer deres biler, men faktisk min egen bil som eide for ca 10 årsiden. XM både med og uten V6 er fine biler, noe annet har jeg aldri uttrykt, men for meg kan den aldri måle seg opp i mot CX, hvorfor det er slik kan vi sikkert ta en annen gang, men det har i allefall ingenting med volvo 264 V6 eller andre folk sine biler å gjøre.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg har hørt at V6'erne i XM hadde noe problemer i starten!? Er en kjenning av meg som banner disse motorene opp og ned, jeg har ikke spurt om hva det dreier seg om.
har masse Citroèn:-)
Blaamann1975
Posts: 130
Joined: Thu 11 Dec, 2003 17:18
Location: Tobøl, Hedmark

Post by Blaamann1975 »

pål wrote:Jeg har hørt at V6'erne i XM hadde noe problemer i starten!? Er en kjenning av meg som banner disse motorene opp og ned, jeg har ikke spurt om hva det dreier seg om.
Problemer vedrørende "tidlige" V6ere i XM står beskrevet på Norsk XM Klubb sine sider, følg linken: http://www.citroenxm.nu/buy-xm.html

Mårten
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

Jeg har hørt at V6'erne i XM hadde noe problemer i starten!? Er en kjenning av meg som banner disse motorene opp og ned, jeg har ikke spurt om hva det dreier seg om.
Det kan godt være at det var problemer med de tidlige XM V6'erne, men jeg innbiller meg at det i første rekke gjaldt 24-ventilersmotorene som kom i 91-92 eller hva det var.

Selv er jeg den lykkelige eier av den første XM V6 som ble tatt inn til Norge i 1989. Jeg synes det er en kjempemotor med et fantastisk bunndrag. I bytrafikk er den som å kjøre med automat sammenlignet med CX Gti Turbo. Og den har vært helt uten probleber de tre årene jeg har hatt den. Har gått 240.000 så langt.
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
Post Reply