Oljevalg

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Oljevalg

Post by s.bjelke »

Da er det på tide med et oljeskift.
Men hvilken olje skal jeg velge? Det står "TOTAL GTS PLUS 10W40" i instruksjonsboka, men jeg vet ikke om dette er en mineralsk eller syntetisk olje.... Og det er vel kansje best å gå for en god mineralsk olje slik at det hindrer ventilklakking og slikt?(den er jo litt tykkere...)

Hva slags tanker har dere om motorolje og hva kan dere anbefale meg?

Mvh

Simen Bjelke
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Castrol har jeg gode erfaringer med...
TXT, men den tror jeg er faset ut til fordel for en halvsyntetisk variant - SLX eller noe i den dur...
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

på de "gamle" motorene til CX står det 20-50 på oljelokket. Jeg mener 10-40 er for tynt til CX motor, alle cx jeg har hatt har lekket en god del olje til jeg helte på 5, 10 eller 20-50 olje. "alle" anbefaler 10-40, sanns.vis fordi det er å få kjøpt overalt. Jeg tror du bør gå for f. eks 5-50 og oljeskift litt oftere enn hver 10000km. Da har motoren din det fint. Jeg bruker 5-50 fra biltema, de kjøper stort fra Statoil, det står bare ikke statoil på kannen..
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

hmmm ja......
Oljer er vanskelig å forstå seg på, folk bruker det de er vant med.... :wink:

Hva hadde dere kjøpt hvis dere virkelig skulle slå på stortromma og kline til med det beste av det beste? En skikelig god mineral olje kan jo gjøre underverker for en gammel motor. Eller?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Synes det høres fornuftig ut å tenke på hvilke oljer motoren er laget for!?

Alle har jo sin teori om hva som er bra og ikke. Selv synes jeg det får bli opp til enhver å finne sin olje, men jeg tror på dette med å ikke blande, men derimot holde seg til samme olja som ved forrige oljeskift dette for å unngå uheldig mix av tilsetninger som kan gi bivirkninger som sot og røyk og forkalkninger.

(kun en teori)
har masse Citroèn:-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Jeg kjører på Mobil1 på min 86 GTi Turbo og har aldri hatt noe problemer med oljelekkasje annet enn fra oljefilteret når dette ikke har sittet skikkelige. Det har bare vært behov for minimal påfylling mellom hvert skift. Douvrin motorene skal vistnok bruke en del olje.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Dette med motorolje kommer jo opp støt og stadig. Og det er delte meninger om hva man skal putte på, om man skal kjøpe en dyr merke olje(Castrol, Mobil1, Valvoline, Total.....) eller bare fylle på det billigste man finner(f.eks Biltema, Shell...). Fant en intresant artikkel. Les den og se hva dere kommer frem til. Jeg putter ihvertfall ikke billigoljer på mine CX'er. Vi har ikke Biltema i Bodø :D .
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Bruker Royal Purple på det jeg eier.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Siden bilene våre ble laget har det skjedd en utrolig utvikling på biloljefronten, men det betyr ikke at vi forsatt må fylle på olje av gressklipper-kvalitet for det!
Nye helsyntetiske oljer smører betraktelig bedre og lenger enn de gamle oljene, uavhengig av om motoren egentlig er en konstruksjon som i grunnmodell så lyset høsten 1965...

Hovedregelen er nok som på de fleste andre områder at det er en sammenheng mellom pris og kvalitet, men man kan møtes et sted på halvveien med en mellombra helsyntetisk olje fra en kurant produsent (Shell, Esso, Statoil) og heller bytte oftere, inkl. filter.
Jeg har aldri merket noe forskjell hverken i oljelekkasje eller forbruk ved å gå ned i viskositet, men det kan kanskje være mer merkbart på en sliten motor?
Synd at god olje er så dyr i Norge, noen sitter og beregner seg en pen fortjeneste underveis - kjøpte Esso-olje på supern i Frankrike for godt under halve prisen i sommer (€ 15 for 2 liter av den dyreste).
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Eit bra tips er å sjekke næraste traktorforhandlar. Dei har heilt andre prisar på olje enn bensinstasjonar og rekvisitabutikkar. Dessutan har dei 20-liters spann.
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

OK her var det mange gode tips, men jeg føler meg enda ikke helt klok på oljevalget.

Jeg tenkte å bytte motorolje / oljefilter i helgen.
Har akkurat kjøpt bilen, og vet ikke hva slags olje som er på den.

Bilen er fra 1982, har en 2400i -motor og har gått 165.000 km.
Når jeg legger meg under bilen ser jeg at den "svetter" litt olje, men ikke mer enn hva jeg tror er normalt.


Skal jeg kjøpe mineralsk. del-syntetisk eller helsyntetisk olje??
Er det slik at hvis den har gått på mineralsk olje hele sitt liv så vil den lekke mere hvis jeg heller på syntetisk.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Velger du en olje av et annet merke/sort/fabrikat enn den du har brukt tidligere vil du sannsyneligvis få oljeforbruk. Ikke noe farlig eller galt i det, bare vær oppmerksom så du ikke kjører tørt. :wink: :D
Mvh
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Olje

Post by Tjensen »

Jeg bruker Mobil 1 5-50 på min turbo og da bruker den en liter på 10000km, bruker jeg annen olje eller tynnere (verkstedet bruker Shell Helix 10-40 så stiger forbruket en liter til). Olje er en liten del av driftsutgiftene, bruk gode oljer !!!!

PS: Jeg bruker også en del rare tryllemilder fra tid til annen, skrev en artikkel om det til attraction som aldri kom på trykk,
CX Turbo 1 1985
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Citrusen...

Hvor får man kjøpt disse QMI produktene?
blir et oljeskift nå til våren og da skal jeg kansje prøve ut noe av "heksebryggene" :wink:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

s.bjelke wrote:Citrusen...

Hvor får man kjøpt disse QMI produktene?
blir et oljeskift nå til våren og da skal jeg kansje prøve ut noe av "heksebryggene" :wink:
Det får du kjøpt av citrusen. :wink: Kjør deg en tur og besøk ham så kanskje du får en "låveopplevelse" også. :wink: :D
Mvh
Post Reply