Bok

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Bok

Post by tdbugge »

Noen som vet om det finst en bok med CX historie på norsk?
Tommy D.Bugge
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Hvis det var en slik ting i eksistens tror jeg at den ville blitt nevnt oftere i cx sammenheng. Og jeg har aldrig hørt om noe slikt.Selvsagt er jeg ingen ekspert på bil litratur, Ibsen er mere min ting :wink:

Men haynes har en med Citroën historie, kan bestilles fra websidene......
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

det finnes noen bøker som tar for seg citroen genrellt på Norsk, men en bok om spesifikk CX har jeg aldri sett. Et alternativ er de orginale brosjyrene på norsk fra den tiden disse bilene var nye, men de sier ikke så mye om historikken bak CX'n. Slike brosjyrer tror jeg nok du får kjøpt for en billig penge, sikkert noen som har de liggende å slenge på et loft. Du kan også prøve å stille det samme spørsmålet på http://www.citroen.nu/ , Tror det er større mulighet for at det finnes på svensk eller dansk.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Så vidt jeg vet finnes det bare to bøker om CX - den ene er på fransk og heter "La Citroën CX de mon pere", den har jeg selv og jeg har kjøpt den hos CX Basis i Tyskland (link ligger på sidene her). Den inneholder mye stoff om utviklingen av CX'en, masse bilder av skisser og prototyper, kan anbefales!
Den andre kom ganske nylig og er på tysk og omhandler på CX og SM, den har jeg ikke kjøpt ennå, men den er å skaffe på hos CX Basis og amazon.de. Ingen av bøkene koster all verden, selv med frakt til Norge.
Videre skal det ha vært gitt ut en CD-rom i Holland som heter De CX Catalogus eller noe slikt, jeg kom i kontakt med han som hadde laget den og han lovet å sende meg et eksemplar, men jeg hørte ikke noe mer fra ham og jeg fant ingen linker lenger som funket.
Brosjyrer er generelt lett å få tak på, men sjelden på norsk! Når jeg søkte på Car brochures + Citroën på Yahoo fikk jeg 2.810 hits...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

bok

Post by tdbugge »

Takker for all info eg har fått fra dere.Brosyrer har eg selv fra før..Har samlet på dei siden eg var gutt unge.Oppvokst med CX og BX.
Tommy D.Bugge
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: bok

Post by citro1cx »

tdbugge wrote:Takker for all info eg har fått fra dere.Brosyrer har eg selv fra før..Har samlet på dei siden eg var gutt unge.Oppvokst med CX og BX.
jammen er du en heldig kar...min far var svoren toyota tilhenger :( , jeg måtte nøye meg med at naboen hadde padder og cx :lol: .
Litt over middels interessert i Citroën cx!
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Bok

Post by tdbugge »

:) Ja,det kan du si..faren min solgte CITROEN fra 77-93..Så,eg kjenner CX"en godt.Kjøpte min første CX som 15 åring :lol: det var en 78 mod CX 2000.Den var bare gått 120 000 km.Kun en eigar på den før meg.Dette var i 1990.Hugser veldig godt en av CX"er som faren min hadde fra 85 til 88..det var en CX 2500 D Pallas.Svart med krom alu-felger.Den var støken.Det var en 80 mod en lensmann som hadde den fra den var ny til faren min kjøpte den som andre eigar.Det var en skikkelig sliter som bare gjekk og gjekk uten noe problemer på dei 3 åra faren min hadde den.Og da hadde han en årlig kjøre lengde på ca:35 000 km.Den bilen glemmer eg aldri det var en bil som dei fleste snudde seg etter.Den vekte mye oppmerksomhet i trafikken. :lol:
Tommy D.Bugge
Post Reply