demontering av sidespeil serie 1

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

demontering av sidespeil serie 1

Post by jank »

Kan noen fortelle meg hvordan man demonterer sokkelen på sidespeilet på en serie 1.Trodde det var mutteren på innsiden,men den sitter så inn i
h... :evil: :evil: at jeg begynner å tro den er sveist.Tør i hvertfall ikke ta i hardere før jeg vet at den ikke er sveist.
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Tar jeg ikke mye feil, så er det en svart kant rundt speil-foten. Løft opp denne kanten og skru ut skruen som holder hele kladasen på plass... Husker ikke om skruen er i framkant eller bakkant...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Högger'n
Posts: 70
Joined: Wed 02 Mar, 2005 21:37

Serie 1 speil

Post by Högger'n »

Rundt speilfoten sitter ett plastdeksel, pirk dette vekk med en flattrekker. Deretter kommer 2 skruer til syne. Skru disse ut og speilet er løst. Skal du også ha bort hele speilfoten pga lakkering eller annet, så blir denne sittende igjen etter at speiler er fjernet. En 14 mm umbrako på en sterk muttertrekker bør greie jobben. Mutter på undersiden er sveiset.
Högger'n

Image
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Hvilket plastdeksel skal bort?
Sokkelen består av tre plastdeler så vidt jeg kan se.
En pakning mot dør som går rundt/under sokkelen,og selve sokkelen som
ser ut til å være i to deler.
Har blandet erfaring med å "pirke"på plastdeler,vil helst ikke ødelegge noe her.
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Dekslet som skal beveges på går lett oppover speilarmen et lite stykke slik at skruene såvidt blir tilgjengelige. Det er fullt mulig å løfte dette oppover med fingrene uten verktøy og det er ikke mange millimetrene du trenger.

Er en slags løs krage som legger ene kanten sin omrent helt ned til lakken. Tar du tak i den vil du trolig kjenne at den kan vris rundt.

Lykke til med lirkejobben hvis det er speil med wirejustering du skal ha helt ut, det er bare akkurat gjennomgang enkelte steder. Og jeg syntes det var enklere å trekke ut hele reguleringssystemet enn å begynne å demontere det.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

N.B. dette gjelder SERIE 1 speil.
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Utrolig hva man finner bare man gidder å lete.Går ut i fra at det er del
nr.8 på det nederste speilet som må bort for å komme til skruene.





Image
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Beklager, min glipp. :oops:

Men kommentaren om å få ut eventuell wire-regulering ser ut til å stemme likevel...

Fin bildebeskrivelse - hvis jeg husker rett er det "bare" å vippe av den nevnte delen, ja, med fare for bli stående uten. Mener å huske denne plasten eller hva det er blir noe sprø med alderen - som de fleste av oss ... :wink:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Post Reply