Støtfangere Serie 2 (igjen...)

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Kim_Jarre
Posts: 16
Joined: Wed 06 Jun, 2007 23:41
Location: Holmlia, Oslo

Støtfangere Serie 2 (igjen...)

Post by Kim_Jarre »

Har lest noen gamle innlegg om lakkering av støtfangere. Men, er de lakkert fra fabrikken? Jeg trodde de var av gjennomfarget plast? :oops:
Jeg har lysere områder noen steder, muligens voks etc. som kan fjernes med sprit eller tynner. Dog er hovedproblemet at solen (UV-stråler) har ødelagt fargepigmentene i plasten slik at fangeren sett forfra er blitt matt, og nærmest gråsvart. På sidene er det bedre og fangerens materiale er tydelig i bilens farge (Cassis Nacré).

Oppfatter at lakkering kan være en måte å forbedre skadene på, men finnes det voks eller lignende med farge i til å "sminke opp" fangerne? Noe a la diverse "vinylfornyings" produkter som finnes i handelen. (Vil selvsagt ikke holde så lenge men er jo en langt mindre omfattende operasjon ...) Noen som har erfaring med lakkering? Skaller det ikke lett av? :?:
1988 CX 22 TRS Cassis Nacré
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Serie 2 fangere ble ikke levert lakkert fra france. Noen velger likevel å gjøre dette på egen hånd, som ofte gir blandet resultat av mange årsaker. Ihuga vinylfornyere her på forumet anbefaler Polytrol. Jeg har ikke prøvd dette stoffet selv på bil, men på plastbåten min fungerte det bra.

Image

Her er en link til en som har prøvd ploytrol på sin CX:

viewtopic.php?t=1805&highlight=trs
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

Jeg brukte varmluftspistol med bra resultat (på vinrøde fangere).
De var matte / falmet, ble "nesten som nye"
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Efter många försök med diverse kemiska produkter så la jag på klarlack på stötfångarna på min röda Prestige -87. Köpte klarlack på sprejflaska hos en lokal handlare. Rengjorde nogrannt plasten innan lack. Är nu 3 månader sedan och de är fortfarande som nya. Färgen blev nästan identisk med bilens, kanske något mörkare. (Rouge Florentine)
Tänk på att det måste vara en lack som är avsedd för plast!!!!!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Kim_Jarre
Posts: 16
Joined: Wed 06 Jun, 2007 23:41
Location: Holmlia, Oslo

Post by Kim_Jarre »

Takk for tipsene, alle sammen. Polytrol høres ut som det jeg var ute etter opprinnelig. Kjenner jo godt til søsterproduktet Owatrol. Men varmepistoltrikset høres interessant ut, må bare passe på å ikke smelte plasten seriøst, da blir det sparkling og lakkering! Godt det finnes alternativer! :D
1988 CX 22 TRS Cassis Nacré
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Polytrol er ok og er vel av de smøremidlene som sitter best.
De på spray virker svært dårlig men jeg har god erfaring Autoglym plastfornyer. En pasta som virker bra og sitter ganske lenge.
Det er derimot viktig at man ikke bruker avfetting på bilen ofte for da vaskes stoffet ut igjen.

Varmepistol fungerer, men det som skjer er jo at man bringer stoffer til overflaten av plasten igjen. (trekker ut fra kjernen) Og det har jeg hørt kan svekke plasten etter gjentatte behandlinger.

På svarte detaljer bruker jeg pasta med sort fargepigment eller autoglym.
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Har en -86 serie2 (rød) som ble hellakkert i -97 i forbindelse med en større gjennomgang og ombygging fra vare- til stasjonsvogn. Daværende eier valgte en litt mørkere rødfarge enn Citroën har levert og støtfangerne ble også tatt med. Alt arbeidet ble utført av den lokale merkeforhandleren og eventuelt deres underleverandører.

Når jeg overtok bilen i -01 var det flere steder på fangerne hvor lakken hadde flasset av og det ble sakte men sikkert større og større felt.

Tror annen behandling enn lakkering er det lureste i det lange løp, innbiller meg det er enklere å friske opp igjen fargen nå og da enn å ta igjen en fanger hvor lakk er delvis flasset av.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Problemet med serie 2 fangere er vel at orginalt når bilene ble levert så var fangerne gjennomfarget, mens på ettermarkedet ble de bare levert i hvitt. Og disse måtte lakeres får å få riktig farge for å stå til resten av bilen.
Når disse skal lakeres så må det gjøres på riktig måte, ellers flasser de av etter en stund.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Ja det stemmer nok.
Lakkering av plastfangere er omstedelig og kostbart.
Det skal brukes spesielle avfettingsmidler og spesille grunninger og lakker som er veldig dyre.

Front fangeren min er lakkert og jeg må flekke den hvert år.
En litt nærgående høytrykkspyler tar malingen der flekkene er. Men den er nok lakkert riktig likvel, for lakken sitter med untak av et par steder som de trolig har slurvet litt med.

Og aftermarked fangerene er hvite.
Post Reply