-85 gti T1 - varmeapparat.

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

-85 gti T1 - varmeapparat.

Post by Sturla »

Varmeapparat/vifte har sluttet å fungere. Det skjedde brått - plutselig kom det ikke på når jeg starter blilen/slår på tenningen lenger. Det kan selvsagt ha sammenheng med at jeg har "ryddet" endel i ledningsnettet i motorrommet, men jeg har ikke fjernet noe jeg ikke vet hva er.

-har byttet alle sikringer med nye.
Hvor er det så naturlig å lete videre? Er det noe rele til denne viften fremme ved batteriet, eller er det ledning direkte fra batteri til vifte? mener å ha lest at det uansett kan lønne seg å strekke en ny tykkere ledning fra batteriet til viftemotoren for best mulig effekt. Men da skal det vel helst virke først. :roll:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kjent fenomen fra min egen -85 T1. Det kan være motstandene for hastighetsreguleringen som sitter i luftstrømmen fra vifta. Du ser der ledningene går inn fra utsiden. Men som regel går den da på full fart. Er motstandspiralen brent av kan den loddes med sølv lodd.
Så har du kontaktene på regulerings spaken. De var det siste som kuttet ut hos meg. Har enda ikke gjort noe med det.
Så har vi jo det som går igjen på alle modellene. Børstene i viftemotoren. Du kan jo prøve å ta av lokket og gi vifte en liten kakk. Starter den da er det børstene.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takk, det var gode tips. For å komme til kontaktene på reguleringsspaken, da må jeg av med.... halve midtkonsollen? Begynner med det lettest tilgjengelige først. 8)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

jonsto wrote:Så har du kontaktene på regulerings spaken. De var det siste som kuttet ut hos meg.
Men veit du korleis ein får demontert midtkonsollen (serie 1)? Har prøvd, men det er eitt eller anna som held att.
(Kanskje ein bitteliten franskmann som sit og niheld i konsollen, slik at eg ikkje skal finna tomflaska han har gløymt att inni der? :lol: :wink: )
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Start ved vifta.
Sett strømkabler på motoren og se om den virker.
Så arbeider du deg fremover til relleer /brytere.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Citroencx wrote:Start ved vifta.
Sett strømkabler på motoren og se om den virker.
Så arbeider du deg fremover til relleer /brytere.
Finnes ikke releer på serie1 så langt jeg vet. :wink:
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Da virker viften igjen. Det var selvsagt en dårlig kontakt i en "tjuvkobling" i ledning fra sikringsboksen. Det er mange slike skurker på denne bilen, jeg har nå fjernet minst 15m med uorginale ledninger og et par releer som ikke synes å ha noen som helst funksjon, og som er hektet på i ettertid.
Det er nå bare sentrallås, vindusheis venstre bak og parklys som ikke er i funksjon. Store fremskritt 8)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply