Tilhengervekt, enda en gang

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

Du verden - hvordan overlevde tilhengeren?
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Helge S wrote:
Citroencx wrote:.....så 3,5 - 4 tonn var det på kroken.
Littegrann seigere å få opp i fart da men... det er kanskje naturlig foholdene tatt i betraktning.
:shock: Forhåpentligvis ikke ute på offentlig/trafikkert vei med en slik voldsom overlast (2 til 3 ganger tillatt vekt) :?
Alt er relativt. Tallet er bare "veiledende". :lol: Greier den det er det vel ok?
Jeg hadde 2 tonn kantstein inni TRien jeg hadde. Litt dauere i aksen, og litt mer skip-følelse, men ellers fin... :lol: 8)

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

kjetil wrote:Jeg hadde 2 tonn kantstein inni TRien jeg hadde. Litt dauere i aksen, og litt mer skip-følelse, men ellers fin... :lol: 8)
Kjetil S
Berre unngå å ha passasjerar inni når du har slik last, slik at tapstalet blir litt mindre i tilfelle du skulle kollidera... :cry: :wink:
(Og den som skulle vera so uheldig å kollidera med deg burde ogso vera åleine i sin bil, ettersom han ville få to tonn med kantstein inn frontruta og ut att bakglaset... Image Image Image )
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

hl wrote:
kjetil wrote:Jeg hadde 2 tonn kantstein inni TRien jeg hadde. Litt dauere i aksen, og litt mer skip-følelse, men ellers fin... :lol: 8)
Kjetil S
Berre unngå å ha passasjerar inni når du har slik last, slik at tapstalet blir litt mindre i tilfelle du skulle kollidera... :cry: :wink:
(Og den som skulle vera so uheldig å kollidera med deg burde ogso vera åleine i sin bil, ettersom han ville få to tonn med kantstein inn frontruta og ut att bakglaset... Image Image Image )
Var alene ja. Men CXen har jo så god og lang front som tar opp mye av smellen før steinen beveger seg... :roll: Nei, jeg ER ikke komplett idiot, det var et engangstillfelle, jeg fikk steinen gratis og hadde ikke henger akkurat da. Har ikke gjort noe liknende, hverken før eller etter...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Har en -90TGD (+25TRD). De har samme motor (diesel T1) og lik tilhengervekt. Det med begrensningen på inntil 3500kg overskrides i begge to, de er oppgitt til max vogntogvekt 3505kg. Ikke mye men nok til at en kan få problemer med "riktig", fullt lass og en nidkjær embedsmann. :wink:

Har hørt et eller annet sted at bilens egenvekt og bremsekraft har mer å si enn hva bilen kan trekke i gang i en helling. Det skal ha noe å gjøre med at den tyngste skal kontrollere den letteste tror jeg.

Har slept en bilfraktehenger med en komplett CX break oppå og da måtte fronten stikke bakenfor hengeren pga lengde og hjulplassering. Problemer med trekkraft og bremser? Nei!
Dårlig stabilitet pga løftekraft på kula? Ja!
Det var en tur hvor jeg var glad for småveier med liten trafikk og kort avstand hjem. :roll:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Det er en regel som sier at en ikke skal overstige bilens egenvekt mer en 1,5 ganger.

Tilhengeren har jo brems så den skal i teorien bremse seg selv.

Har du hørt noe i dag EirikJ?
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Reglene er vel rimelig klare hvis man holder seg til de begrepene statens veivesen bruker:


A *Tilhengerens tillatte totalvekt
B *Bilens egenvekt
C *Bilens tillatte totalvekt
D *Bilens tillatte vogntogvekt


Du må ha E i førerkortet;
dersom A er større enn B.
dersom A + C er større enn 3.500 kg.
Unntak:
Dersom A er 750 kg eller mindre kan A+C være større enn 3500 kg.

*) Er C over 3.500 kg må du ha førerkort i høyere klasse

en CX veier ca 1520 kg. Skal du dra en CX med en CX vil altså vekta være 3040 kg. For å ikke overstige maximal totalvekt må ikke hengeren være tyngre enn 460 kg.

Reglene er nok i utgangspunktet ikke laget for vi skal frakte CXer, mustein eller blaut bjørkved på hengere, men for at det skal være mulig å kjøre store Campingvogner lovlig i Norge med vanlig førekort.

Det er i all hovedsak impotør av de forskjellige bilmerker og modeller som setter vektbegrensninger som da statens veivesen godtar. I vårt tilfelle har ikke Citroën Norge brydd seg så mye om at kundene skal dra hengere med tunge laster. Hengervekten ble rett og slett satt til egenvekten på bilen....enket og greit, på 70/80 tallet.

Jeg er imponert over EirikJ sin optimisme...men Citroën Norge kommer nok aldri til løfte en lillefinger for vi skal få kjøre rundt med 1800 kg på kula.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Hva skjer om man blir stanset med 1500 på kroken?
1000 i bot og sette igjen hengeren?
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Reglene er nok i utgangspunktet ikke laget for vi skal frakte CXer, mustein eller blaut bjørkved på hengere
:lol:

Har ikke hørt noe fra Citroën i dag heller. Må vel mase litt....
Jeg sikter vel ikke etter 1800kg, men 1300 er latterlig lite!
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Citroencx wrote:Hva skjer om man blir stanset med 1500 på kroken?
1000 i bot og sette igjen hengeren?
Problem 1:
Du kjører med en henger (Tilhengerens tillatte totalvekt) som er større enn det som bilen er registrert for. Uavhengig om du har last eller ikke(altså bilens vogntogvekt kan være under 3500 kg), er dette ulovlig og du kan risikere å få inndratt førerkortet ditt.

Problem 2:
Du kjører med en henger som er innenfor tilhengerens tillatte totalvekt jmfr vognkortet (f.eks 1300 kg). Du kjører med da med last som gjør at du overskrider denne grensen. Du kan risikere å få bot for overlast.

Problem 3:
Du kjører med henger som overskrider tilhengerens tillatte totalvekt jmfr vognkortet (f.eks 2000 kg) + at du kjører med overlast (f.eks med en CX som last som veier 1520 kg). Du kjører altså med ulovlig vogntog og overlast. Da er du ille ute å kjøre om du blir stoppa.

Problem 4:
Du kjører som i problem 3 og blir involvert i en trafikkulykke. Du må regne med å få beslaglagt føreortet på stedet, du vil anmeldt for å ha brutt en mengde traffikkregler, du må regne med straff og store ev. bøter. Du må regne med lange og kompliserte diskusjoner med ditt forsikringselskap. Er du i tillegg skyld i personskade vil du sannsynligvis få store problemer med forsikringen.

Problem 5:
Om bremsene på tilhengeren ikke virker:
Kjøring med kjøretøy under 3,5 tonn tillatt totalvekt med parkeringsbrems som ikke virker:

Ny sats 1. februar 2005: 2.000

Kjøring med kjøretøy over 3,5 tonn tillatt totalvekt med parkeringsbrems som ikke virker:

Ny sats 1. februar 2005: 4.000



http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 934131.ece

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 855037.ece
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Helge S wrote:
Citroencx wrote:.....så 3,5 - 4 tonn var det på kroken.
Littegrann seigere å få opp i fart da men... det er kanskje naturlig foholdene tatt i betraktning.
:shock: Forhåpentligvis ikke ute på offentlig/trafikkert vei med en slik voldsom overlast (2 til 3 ganger tillatt vekt) :?
Selvsagt Helge.
På skolevei - uten bremser og fort som bare helvete.
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

BEO wrote:Du verden - hvordan overlevde tilhengeren?
Den klarte seg. Men dekktrykket måtte justeres litt :)
Det var en 4 hjuls henger av god kvalitet og selv om den var overlesset så tålte den nok det. Men dumper var vi varsomme med ja. For det hadde den ikke tålt mye av med den lasten.
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Med andre ord kan man bare gi pokker i å pøve å være lovlydig i dette landet. Heller bare krysse fingrene, kjøre og være glad. Det har jeg gjort til nå og har fungert utmeket....

Men er uansett nysgjerrig på hva Citroen svarer, så jeg har purret på nå;)
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Det var da som bare F... det da. Jeg skal kanskje på langtur og hente 1340kg bil på henger... Har bare BC1-lappen... Noen som har en skapbil med lift til låns? :lol:

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
Post Reply