Ny bil

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Ny bil

Post by Black Lemon »

Men på attføring med 8.200,- i netto inntekt ble det dessverre nytteløst.
Jeg ruinerte meg nesten på min CX de første årene med dårlig lønn og lite fritid kombinert med mye jobbing og mange reparasjoner. Det var en dødelig kombinasjon og akuttløsningen ble å redusere skattesatsen og dermed skyve problemene foran seg. Jeg kjenner ikke reglene rundt attføring, men dersom man har en CX som har vært i arbeid i mange år, men som trenger noe ekstra stell; kan man da søke attføring for CXen?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Ny bil

Post by Citroencx »

Ok da er ihvertfall renaulten plassert i garasjen og CXen foreløpig plassert bak låven.

Men siden jeg her valgt den så kan jeg likegodt gi en beskrivelse av den om andre kunne tenke seg en bil2.
Jeg har nå kjørt ett par hundre mil med den både på langtur og ellers.

Jeg begynner med den negative.
Jeg skulle en tur til Ålesund og la i vei om natten men bare etter 2 timer begynte det å verke i ræva. Det var som å sitte på en trebenk. Jeg fant en tykk genser som jeg brettet sammen og satt på den resten av turen. Det ble litt bedre men det er altså helt UTELUKKET å legge av gårde på langtur med denne bilen uten at jeg først modifiserer setet med tykke mye setetrekk eller lignende.

Andre negative ting er at det er for mye deksler i motorrommet.
Over batteriet er det deksler som ser så ryddig og pent ut men en titt under dekslene avslører at det ligger støv og skitt i lassevis der. Hva er vitsen?

Vei egenskapene er selvsagt hinsides mye bedre en Audi og BMW og hinsides mye dårligere en CX. :(

Okay.. det var kjeften.. :D
Bilen er nydelig å oppholde seg i og man kan viske til baksetepassasjerene selv om men ligger og cruiser i 120 km/t. Den er EKSTREMT stille. Den er så stille at man har problemer med å høre utvendige sirener og tuting. Den har dobble tykke lister på alle dører og tykt lag med lydisolasjon i tak og dører - deilig. Bilstereoen er original og låter helt ok uten å konkurere med dagens adiohysteriske så klarer det å levere trøkk og bass så det holder. Instrumenteringer en oversiktlig og lyd og det meste styres fra rattet. Kjørecomputeren gir alle nødvendige opplysninger.

Styring og bremser overrasker. Den har nesten litt CX lignende bremser. Veldig bra. Og den under-styrer ørlite slik som de skal. Veigrepet i stor fart er ok og setene gir sidestøtte nok. Det er fullt mulig å kjøe den aggressivt og hardt og det kjennes ikke ut som at man får overraskelser i form av plutselige grenser.

Lydisolasjonen er det første man legger merke til og når man lukker døren kommer den ikke med et slam eller klask eller klikkclack. Den liksom suger seg inntil med en bløtt "vhosdp". :D For å illustrere hvor stille den er kan jeg si at den mest irriterende støyen jeg hadde på vestlandsturen var lyden av regndåpene som traff frontruten. MEN når man kjører på dårlig ru asfalt er det litt hjulstøy. Denne bilen skal få stille dekk!

Motoren...
1.6 hva skal man forvente? Førsteinntrykket var håpløst. Nesten ikke dreiemoment. Men etter å ha kjørt den en stund har jeg lagt om kjørestilen og det er helt greit. Ikke bra, men greit. Det som derimot var bra var forbruket. For uten å kjøre ekstremt økonomisk kjørte jeg på 0,6 l/mil på langtur. Og jeg skal vedde på at det godt kan gjøres på 0,55.

Karroseriet.
Masse plast. Foran og bak og i alle hjørner.
Innerskjermer og galvanisert tror jeg. Denne bilen ruster nok neppe. Og Oljebehandling skal den få.
Og utseendet? Ikke den styggeste i gata iallefall....
http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak ... 1812_n.jpg

64.000,- jeg er veldig fornøyd i sum... jeg tror jeg kan bli glad i denne doningen på et vis.
Den virker trofast og skikkelig.

Men jeg skal ha en CX som kosebil/feriebil når jeg får økonomien på bena igjen.

Så til dere andre som skal ha en annen bil.
Jeg anbefaler denne med de forbehold jeg beskrev.

Og om noen har tips på sete problemet mottas det med takk.
Og NEI jeg setter ikke inn CX seter i den. :D :D
Post Reply