Ultimate CX

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Ultimate CX

Post by ingkogni2 »

Black Lemon wrote:
Nå skal jeg ikke være pirkete, men 67-modellen av DS er siste årgang med den gamle fronten. Selv om den nye fronten ble presentert høsten 1967 var det som 68-modell. Både 68 og 69 modellene hadde det gamle dashbordet, høsten 69 kom 70-modellen med runde klokker på dashbordet, slik som den ble seende ut så lenge den ble produsert.
Jo det er helt korrekt av deg å være pirkete her for her var jeg slurvete i min omgang med årsmodeller. Du har selvsagt helt rett i at Oprons front med de "svingbare" lyktene kom som 1968-modell og at det var to årganger der man hadde det gamle dashbordet og det vakre rattet uten "skumplasten" som kom senere. Nettopp dette dashbordet som ble formgitt at skulptøren Flaminio Bertoni viser jo til fulle at det må en kunstner til for å lage en bil som folk i ettertid betegner som "verdens vakreste bil".
For å suplere, så hadde 68 modellen runde knapper på dasjbordet, mens 69 modellen hadde firkanta... Eller var det motsatt? Uansett så var det noe spessielt med både 67, 68 og 69-modellene...

Så for å svare på det egentlige spørsmålet så er min "drømme-CX" en serie 2 Break med T2 diesel som er oppjustert og med automat som tåler påkjenningen + alt av utstyr som ABS, CC, AC etc, og som er gira på et vettugt hvis... Dette finnes selvfølgelig ikke, så mitt andrevalg er Break med GTI T2 med alt det utstyret som var å få på CX, og med Turbo-interiør (gjerne lyst skinn og rød lakk).
Ellers er jeg jo eier av både 85 GTI Turbo og 79 Athena med 85000 på telleren, og ingen av de er dumme biler... Men jeg opplever Berline som litt mere vinglete enn Break om man kjører dem litt hardt, særlig på vinterføre, men det tror jeg har med at den smalere bakstillingen VS framstillingen gir større utslag på sporingen på Berline som har kortere akselavstand...

Ellers så står jo en Tissier-CX med platting og 4 akslinger på ønskelista.... :mrgreen:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

Re: Ultimate CX

Post by Ro-ien »

Jeg ser at de fleste vil ha en serie 1 CX, men for min del tror jeg at jeg foretrekker serie 2. Etter det jeg har forstått er de mindre utsatt for rust? :? Og etter å ha lest innspillene fra Jon må nok den ultimate CX-en for min del være en plettfri og meget velholdt vanlig sort CX 25 GTi Automatique med aircon, el. takluke og vindu x4 og de ultrastilige fiskebeinssetene. 8) :mrgreen: Tipper at dette motoralternativet ville være det som passer meg best, slik at jeg har en behagelig cruiser jeg kan kjøre inspirert med når "GamleErik" pirker meg på skulderen :P
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Ultimate CX

Post by citro1cx »

Ro-ien wrote:Jeg ser at de fleste vil ha en serie 1 CX, men for min del tror jeg at jeg foretrekker serie 2. Etter det jeg har forstått er de mindre utsatt for rust? :?
Slik er det nok ikke. Serie 2 har mer plast, som i neste rekke er med på "gjemme" rusten og legge godt til rette for fukt/skitt/salt får ligge og godgjøre seg. Har derimot et inntrykk av at serie 2 break er de som ruster mest, kanskje på grunn av at de er mest brukt som arbeidshester og er brukt opp før de blir entuastbiler. Berline blir ofte bedre tatt vare på.
Ro-ien wrote:Og etter å ha lest innspillene fra Jon må nok den ultimate CX-en for min del være en plettfri og meget velholdt vanlig sort CX 25 GTi Automatique med aircon, el. takluke og vindu x4 og de ultrastilige fiskebeinssetene. 8) :mrgreen: Tipper at dette motoralternativet ville være det som passer meg best, slik at jeg har en behagelig cruiser jeg kan kjøre inspirert med når "GamleErik" pirker meg på skulderen :P
Veldig enig i det du skriver om 2,5 liters motoren og Gti (Vip) setene. Rent kjøremessig er dette den beste CX. Desverre er 2500 ccm med automat den modellen som bruker aller mest drivstoff.

Serie 1 har utviltsomt mer sjarm. I store trekk dreier det seg om støtfangere, instrumenter og interiør. Aller mest sjarm har nok de eldste serie 1 med smale forskjermer, veldig mykt interør og uten DIRAVI styring.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Ultimate CX

Post by pål »

S1 vs S2 er uansett en smaksak. Kromme fangere, samt grillen på S1 er grommt 8) Men personlig har jeg litet tilovers for interiøret, og spesiellt dørtrekka i serie 1 . Det blir veldig tydelig "gammelbil". Plastfangere og skjørt ( tror ikke pallas-skjørt på S1 er noe bedre mtp rust) er det selvsagt delte meninger om, jeg liker de. Og interiøret i S2 , som Robert en gang skrev , ser uforskammet moderne ut fortsatt. Selv om det faktisk er 25 år gammelt !!

S1 har enkelte rustfeller som forsvant etterhvert bl.a. framkant av fordører (mot a-stolpen)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Ultimate CX

Post by jonsto »

Synes ikke diskusjonen om S1 og S2 er interesant. Man må da ha minst 1 av hver. :roll: :wink: :D
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Ultimate CX

Post by gopp »

jonsto wrote:Synes ikke diskusjonen om S1 og S2 er interesant. Man må da ha minst 1 av hver. :roll: :wink: :D
Mvh
Eller 25 av hver, alt etter som hvor ille man får dette viruset ;)
Gopp
-----------------
Har no' CX
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Ultimate CX

Post by RolandM »

jonsto wrote:Synes ikke diskusjonen om S1 og S2 er interesant. Man må da ha minst 1 av hver. :roll: :wink: :D
Mvh
Istemmes! For øvrig tror jeg det er vel så viktig å ha en CX som er fin - hva er mest stas av en velholdt og nypolert Reflex med helt og fint interiør og lav kmstand, og en serie II GTi med store rustflekker, el-feil og utpreget skrangling i interiøret? :)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Ultimate CX

Post by trymgreg »

Den ultimate CX etter mitt syn måtte være en serie2 TRI/TGI med automatkasse. Det kjedelige/simple grå interiøret skiftet ut med VIP interiør, eventuelt skinninteriør fra en Prestige 8) !
Pusler litt med tanken om å lage meg en slik... må bare finne en RUSTfri TRI/TGI først :?

Drømme CXen har jeg stående... :wink: 8)

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Ultimate CX

Post by seggan »

For meg er det GTI Turbo 2 og Prestige Turbo. Har naa GTI Turbo 1 og 2, mangler Prestige Turbo...Kommer vel en dag.
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Ultimate CX

Post by jonsto »

seggan wrote:mangler Prestige Turbo...Kommer vel en dag.
Må i så fall enten bygges om eller importeres fra utlandet. har sett flere på auto.db :wink: :D
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Ultimate CX

Post by rundgren »

Ro-ien wrote:Jeg ser at de fleste vil ha en serie 1 CX, men for min del tror jeg at jeg foretrekker serie 2. Etter det jeg har forstått er de mindre utsatt for rust? :?
Jeg liker også Serie2 veldig godt, men hadde jeg hatt mulighet ville jeg selvfølgelig hatt ett stykk pent eksemplar av hver.
Når det gjelder rust så er det vel før/etter 1981 (husker ikke måned) som gjelder? Da ble det laget nytt lakkeringsopplegg på produksjonslinja med bedre kvalitet og mindre rust som resultat. Har hørt dette fra flere kilder, blant annet Reynolds.
Det som er hyggelig er at dette nesten er 30 år siden, og at det da blir billig å både importere og eie biler med den forbedrede lakken.
F.eks kan man kjøpe noe sånt som denne, ha den stående til januar 2012 og bruke tiden frem til da på å gjøre den perfekt. Mulighet til en flott CX til ca. 55000 på skilt.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Ultimate CX

Post by dagmatti »

rundgren wrote:
Ro-ien wrote: Når det gjelder rust så er det vel før/etter 1981 (husker ikke måned) som gjelder? Da ble det laget nytt lakkeringsopplegg på produksjonslinja med bedre kvalitet og mindre rust som resultat. Har hørt dette fra flere kilder, blant annet Reynolds.
Dette tror jeg stemmer, ihvertfall sånn ca rundt 81. 82 reflex lever ihvertfall 2-3 ganger så lenge i saltlake-oslo som en 79 2000. :) Men de ruster jo bra de nye også..

Alerede i 81, etter 2-3 år i Oslo hadde kanalene og nedesiden av dørene på 79 modellen noe lakkrust, særlig i hjulspruten til framdekkene. Reflexen hadde noe tilsvarende i 88, altså etter 6 år. Sammenlikningen er ikke vitenskaplig akurat, men den sier nok noe. :) Derimot tror jeg at mange serie 2 er dårligere enn de sene serie 1. Både trd t2'en min og 22 rs'en fra 87 hadde perforerte kanaler og jekkfester. Men det har vel litt med håntering å gjøre også. Best å skaffe seg plass og sveiseapparat uansett tror jeg. :lol:



-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Ultimate CX

Post by pål »

Ja,,, så kom jo Citroen etterhvert med 6 års rustgaranti, noe som jeg tror medvirket til at de ikke ble like godt etterbehandlet (tectylert) som nye :roll:
har masse Citroèn:-)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Ultimate CX

Post by tronde »

rundgren wrote:
Ro-ien wrote: Når det gjelder rust så er det vel før/etter 1981 (husker ikke måned) som gjelder? Da ble det laget nytt lakkeringsopplegg på produksjonslinja med bedre kvalitet og mindre rust som resultat. Har hørt dette fra flere kilder, blant annet Reynolds.
Det som er hyggelig er at dette nesten er 30 år siden, og at det da blir billig å både importere og eie biler med den forbedrede lakken.

Hvor mye bedre lakken ble, kan sikkert diskuteres. Jeg kan i alle fall huske mange CX med metallic-lakk (inkudert min egen '84) som slapp stort sett all klarlakken.
Den største forskjellen mht. rust, var nok at de fikk orden på forsfateringsanlegget. Da var vel i alle fall stålet sånn ca. rustfritt før lakken kom på...
Post Reply