Nyttårsgave til meg selv...

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Thor G.
Posts: 14
Joined: Mon 13 Sep, 2004 10:03
Location: Etnedal

Re: Nyttårsgave til meg selv...

Post by Thor G. »

Hei,

Mine erfaringer med tilleggsvarmere er også at jo lengre de får brenne om gangen jo lengre holder de uten tull. Derfor er det å foretrekke løsninger hvor man kan styre tilleggsvarmeren selv inne fra bilen.

På en C5 HDI Break -05 mod jeg eide, var det jo kun en temperaturføler som startet/stoppet tilleggsvarmeren, og det gikk ikke lenge før den var nedsotet etter mye småkjøring og sluttet og fungere. Som nevnt tidligere i tråden, er merkeverkstedenes løsning da å skifte hele varmeren. Greit nok så lenge man har garanti, men deretter.....

På den C4 GP -07 mod som vi har som familiebil nå, har de jo valgt en annen løsning på samme motor (1,6 HDI). Som sikkert kjent føres på denne modellen kjølevæsken i noen sløyfer i nærheten/rundt eksosanlegget, og får ekstra varme på den måten. Mine erfaringer er at det gir tålelig bra varme, samt at den kommer rimelig fort. Ved riktig lave temperaturer minnes jeg nok C5'en som noe varmere enn C4'en, men det forutsatte jo at tilleggsvarmeren var i orden. C4'ens opplegg er jo svært driftsikkert :D

Imidlertid er ingen av dem ( og heller ikke noen annen bil jeg har eid) i nærheten av vår bil nr. 2 når det gjelder å produsere rask og rikelig varme. Dette er en XM V6 (uten klima/aircond.) som etter kun et par minutter på tomgang i -15C begynner å blåse ordentlig varmt ut av luftdysene. På vinterstid føler jeg derfor at jeg får litt ekstra igjen for all bensinen den liker å slurpe i seg :D

mvh Thor
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Nyttårsgave til meg selv...

Post by Black Lemon »

Jeg har selv en 98-modell XM TCT som jeg synes blir meget fort varm. I forhold til varmeapparatet på CXen, er den mye raskere og har større kapasitet. Den XMen som for meg har gått som en klokke i 12 1/2 år kjører jeg til "the bitter end".
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply