CX-spotting

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX-spotting

Post by Black Lemon »

Nydelig bil og nydelig farge. CX serie 1 er like fantastisk i våre dager som da den ble lansert. Athena var jo også er mer påkostet utgave enn Reflex som begge ble levert med Douvrin-motorer med overliggende kamaksel om jeg ikke husker feil.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX-spotting

Post by rundgren »

egilnicl wrote:Den er min!

Det er en 81 Athena, og jeg tror ikke den er tuklet med interiørmessig.
Velkommen til forumet og gratulerer med nydelig bil!
Jeg trodde jeg så et slikt interiør Image og det har jeg trodd kun var levert på serie 2, men er litt på tynn is.. Regner med jeg snart blir korrigert :-)
egilnicl wrote: Jeg kjøpte den i Versailles i sommer, egentlig på slump - da venn av meg skulle flytte hjem fra Paris og vi hadde behov for transport. Det ble en fin reise med mange omveier, og jeg har rukket å bli skikkelig glad i den underveis. Den lappen under vindusviskeren var desverre så utvasket i regnet at skriften ikke kunne tydes, men det var morsomt å dukke over denne meldingen da jeg endelig hadde tenkt å sette med ned og få orden på bilen. Deriblant ny dør.

Var redd for at regnet skulle ta den, ja.. Men du fant fram hit og det var igrunn hovedpoenget. Ny(e) dør(er) burde ikke være vanskelig å få tak i, utfordringen er å få til riktig farge og krom. Men med tilgang til delelager (som du får hvis melder deg inn i klubben), lakk og pågangsmot går det meste an.
egilnicl wrote: Den skal etter planen inn på norske veteranskilter så fort som råd er. Men for å registreres må den vel gjennom en form for EU-kontroll og vi vet vi har et par småting som bør fikses, deriblant ryggelys og kanskje en kikk på bremsene (de oppfører seg fint men knirker en del).
Den må godkjennes teknisk, ja. Og så må du (burde vel egentlig allerede ha gjort) betale moms på den. I tillegg må du vel ut med vrakpant. Men mye penger skal det ikke bli for en veteranbil.
egilnicl wrote: Er det noen som vet om et ok verksted eller garage-kollektiv hvor noen kunne kikket på dette? Jeg er relativt grønn på dette men lærer fortløpende.
Garasje-kollektiv er det vel dårlig med, dessverre. Det finnes potensielt mange gode verksteder, men de rimeligste er vel et stykke utenfor Oslo. Jeg har akkurat booket spa-opphold/overvintring hos Seierstad Veteran (Erik S her på forumet), i Larvik. Han kjenner CX og har veldig gode priser.
egilnicl wrote: Forsikringen vår går ut i oktober, så det haster litt å få den i stand til import med tilhørende teknisk kontroll. Dette er vår eneste bil.
Deretter trenger vi nytt eksosanlegg, ny eller bedre stilt fordeler. Og så har vi fått høre at det er rusk i forgasseren og at den bør utblåses?
Sånn ellers ruller og oppfører den seg som en perle! Vi hadde den innom et hydraulikkverksted utenfor Paris før vi reiste og fikk den evaluert.
Vil på det sterkeste anbefale rustbeskyttelse hvis denne bilen skal leve utendørs, ellers kommer den dessverre nok til å ruste i stykker fortere enn du trodde var mulig..
Anbefaler oljebehandling, det er bedre enn Tectyl e.t.c. på gamle biler. F.eks hos Funderud http://antirust.no/. Det er et lite stykke unna Oslo, men koster ikke mer enn 1400 kroner (men bør riktignok gjentas årlig.)
Eksosanlegg bør de fleste eksos-sjapper kunne fikse, men det kommer fort på noen tusen hvis du ikke er kreativ og gjør en innsats selv. Det går kanskje an å få tak i enten noe brukt, eller standard-rør og få hjelp av noen til å få det på? Det er kommet et glimrende Gjør-Det-Selv verksted på Storo som ikke koster mye å bruke.
Når det gjelder fordeler og forgasser så har jeg ikke så mye å komme med, bortsett fra at jeg ville latt være å pille på forgasseren hvis du ikke er sikker på at det er den som er problemet..
En Haynes-bok (finnes nok enklest på ebay) kan forresten komme godt med, selv om utgaven for CX ikke er den beste de har laget så er din modell en av de som vel er grundig omtalt.

Jeg bor forresten bare noen hundre meter unna deg (Kampen Park), så trenger du noe så er bare å si fra. Jeg skal opp og kikke litt på (det store og kaotiske) delelageret til klubben på søndag, det er på Gran på Hadeland og du må gjerne sitte på eller slå følge opp hvis du skulle være interessert i å komme gang med delejakten fort.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX-spotting

Post by jonsto »

Å finne ei dør med riktig farge blir nok vanskelig vil jeg tro, men det er nesten bedre med ei rustfri dør i feil farge enn ei rusten dør. Dessuten kan den jo lakkes. ;-) Det går for øverig greit å bruke en serie 2 dør.
At forgasseren må rengjøres er nok sansynelig, men om det er Dovrin motor så er dette en forholdsvis grei affære. Fordeleren er det mer skjelden noe galt med. Er ikke tenningen på topp sitter problemet som regel andre plasser. F.eks. i en coil som blir dårlig når den blir varm eller noe.
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: CX-spotting

Post by gopp »

Det er ikke mange serie 1 dører på lageret som er veldig bra, men finnes. Serie 2 dører er det mange av, og det er ikke mye jobb å modifisere en slik dør til å passe på serie 1. Lakkering av fire løse dører koster ikke all verden, og det ser ut til at denne bilen fortjener såpass.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX-spotting

Post by Black Lemon »

En Haynes-bok (finnes nok enklest på ebay) kan forresten komme godt med, selv om utgaven for CX ikke er den beste de har laget så er din modell en av de som vel er grundig omtalt.
Hvis ikke jeg er på villspor så har Athenaen en douvrin-motor og de er unntatt fra den Haynes-manualen jeg har.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: CX-spotting

Post by tronde »

Black Lemon wrote:
En Haynes-bok (finnes nok enklest på ebay) kan forresten komme godt med, selv om utgaven for CX ikke er den beste de har laget så er din modell en av de som vel er grundig omtalt.
Hvis ikke jeg er på villspor så har Athenaen en douvrin-motor og de er unntatt fra den Haynes-manualen jeg har.
Noen sider fra en tysk bok om CX20-motoren.

https://rapidshare.com/files/1885191726/CX_PRV_20.pdf


Ca. 10MB
egilnicl
Posts: 9
Joined: Mon 19 Sep, 2011 18:11

Re: CX-spotting

Post by egilnicl »

Takk for det!

Jeg meldte meg inn i CX-klubben en gang i sommer men har ikke fått noen bekreftelse på det enda. Har fulgt med på nettsidene men skjønner nå at det er her på forumet det foregår.

Det stemmer at den har en PSA/Douvrier-motor. Jeg skaffet meg en Haynes-manual før jeg satte meg på flyet til Paris, men det stemmer at motoren i denne bilen er unntatt fra manualen. Interiøret er det du har funnet på bildet, såkalt "Séduction"-interiør, skal man tro merkelappen på siden av bilen.

Takk for flott link til motor-info! - Motoren er nå (foruten litt forgasser-rusk) i fin stand. Den ble byttet for et par år siden.

Dørene skal jeg få has på, men det haster ikke til innregistrering/EU-kontroll. Fikk høre av en Alfa-entusiast forleden at døren ikke var så verst og sikkert med hell kunne bygges opp igjen heller enn å skiftes om det er sparsommelig med deler.

Fikk også tips av en tidligere DS-eier at det fantes en god Citroen-mekaniker (tidl. DS-drosjesjåfør) på Manglerud for et par år tilbake, men at det var en tilårskommen herre som kanskje nå er avgått. Noen som vet noe mer om dette? Jeg kjører nok opp en dag og leter, men hvis det er noen som har en adresse eller et tlf nr hadde det hjulpet.

Hvis ikke kan det godt hende vi ender på verksted i Larvik. Det er sikkert en fin utflukt. Jeg dukker opp på lageret på Gran på søndag også.

Det jeg tror haster til import og EU-kontroll er i grunn småsaker som å få lirket opp en fastlåst dør på passasjersiden, fikset ryggelys og sjekket bremsene.

Dette er kanskje litt på siden av denne tråden, men : Er det forresten noen som vet hvordan jeg går frem for innregistrering? Kan jeg få bilen kontrollert og evt godkjent, før jeg registrerer den inn på norske skilter? Jeg vil helst unngå å importere bilen med moms og avgifter hvis det viser seg at den har for mange uforutsette kostbare skavanker som ikke går gjennom en EU-kontroll. Det må nesten bli en avveiing etter at bilen er sjekket litt grundigere.
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: CX-spotting

Post by dagmatti »

Hei,

gratulerer med super bil! :D

Foreslår å lage en eller flere nye tråder, så slipper vi å spore av denne lange spotte-tråden. :)


-m
egilnicl
Posts: 9
Joined: Mon 19 Sep, 2011 18:11

Re: CX-spotting

Post by egilnicl »

Jo, selvsagt.

Har flyttet avsporingen hit: viewtopic.php?f=1&t=5863

Takk for alle gode tips så langt!
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: CX-spotting

Post by knut »

CX-basis har sveisedeler til brukbare priser. Har nettopp bestilt til to bakdører og fire framdører.
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: CX-spotting

Post by knut »

Mener reparasjponsblekk.
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: CX-spotting

Post by epifant »

Spottet en sølvgrå serie1 ved Håneskrysset i Kristiansand ca 16:30. To stykker inni, tror de fikk med seg at jeg hilste...noen her?
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Re: CX-spotting

Post by Børre »

Måtte trampe på litt ekstra i dag.. Ble liggende etter en burgunder Break AJ registrert diesel sak uten dekaler på bakluka i dag. Skulle innnpå ved Skjettentoppen og lå etter den ned gjennom Sagdalen og opp mot Strømmen, der måtte jeg desverre slippe den :( Noen her som driver å "roter" i bakgården min ?:wink:
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
pigland
Posts: 794
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: CX-spotting

Post by pigland »

Den trofaste DE55298 observert på søndagstur i Sørkedalsveien i går ved Huseby. Et oppfriskende trafikkinnslag i en ellers grå søndag :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX-spotting

Post by Black Lemon »

pigland wrote:Den trofaste DE55298 observert på søndagstur i Sørkedalsveien i går ved Huseby. Et oppfriskende trafikkinnslag i en ellers grå søndag :)
Det er helt korrekt. Engelst setteren Kaysa, CXen og jeg hadde behov for en tur i marka denne søndags ettermiddagen. Jeg må innrømme at jeg fortsatt koser meg glugg i hjæl når jeg kan ratte denne deilige CXen innover og utover Sørkedalen. Det er rett og slett magisk. Ragnar Kvam jr. kalte en av bøkene sine "Havet har meg nå" etter å ha seilt jorda rundt i flere år. Jeg kan jo bruke uttrykket "CXen har meg nå" etter over 21 1/2 år bak rattet i den samme deilige CXen. Den forsøkte å knekke meg økonomisk de første årene, men jeg lot meg ikke knekke. Den er som en hingst du bare må temme.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply