Sitrontreff på Rudskogen?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

sitron66
Posts: 18
Joined: Tue 14 Dec, 2004 11:45

Sitrontreff på Rudskogen?

Post by sitron66 »

Har Sitrongjengen noen klubbtreff på Rudskogen. Hadde vært spennende å se Sitron Gti edition på banen.
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Poenget er det at Citroën har hydraulisk fjering, noe som gjør den veldig myk, og egner seg kjempe til landevei med masse svinger. Men skal du ha den på bane må man nok gjøre store forandringer i fjeringssytemet....

Men man kan jo altids ta noen runder, hvis noen har lyst til å utsette bilen sin for det :wink:
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Nja,- vi kunne jo sendt en invitasjon til CGAT?
:)
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

s.bjelke wrote:Poenget er det at Citroën har hydraulisk fjering, noe som gjør den veldig myk, og egner seg kjempe til landevei med masse svinger. Men skal du ha den på bane må man nok gjøre store forandringer i fjeringssytemet....

Men man kan jo altids ta noen runder, hvis noen har lyst til å utsette bilen sin for det :wink:
Senk fjerningen da vel - er jo relativt slett dekke på Rudskogen - er det ikke? 8)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Senk fjerningen da vel -
Det er det jeg prøver å si til disse med så lave biler at de nesten ikke kommer seg hverken ombord i eller av ferga. Kjøp CX så kan du slippe den helt ned. Da har du heller ikke fjæring, slik som den du har nå. Men da kan du i det minste løfte den så du kommer deg i land igjen på en anstendig måte. :wink: :D
sitron66
Posts: 18
Joined: Tue 14 Dec, 2004 11:45

Post by sitron66 »

Er de så myke? Hva er det GTI'n er bra på da? Trudde den var "litt" sporty jeg..
Guest

Post by Guest »

sitron66 wrote:Er de så myke? Hva er det GTI'n er bra på da? Trudde den var "litt" sporty jeg..
Den ER litt sporty - og GTi Turbo 2 er enda mer sporty: 0-100 på 7,9 sek.
GTiT2

Post by GTiT2 »

Hadde egentlig vært spennende å prøve Gti Turbo2'en min på en slik bane.

Med tørr asfalt og litt lave dekk tror jeg den hadde klart seg meget bra!
Det er bare i det øyeblikket fra rett frem, til den får satt seg i svingen, den kan være litt ustø. Bilen ser jo ut som et skip med slagside, men disse bilene skal jo oppføre seg slik i svinger i motsetning til f.eks Golf der ene bakhjulet letter fra bakken når den blir presset i svingene!

Med den hydrauliske fjæringen kan bilen krenge uten at det går utover veigrepet. Dette er jo stikk i strid med venlige biler! Og med alle 4 hjulene godt plantet i asfalten og med gode dekk, kan man ta svinger i meget høy hastighet. Og siden bakhjulene har litt mindre sporvidde en forhjulene, kan man ligge helt på kanten i svingene uten faren for at bakhjulet kommer utfor og hiver bilen innpå igjen feks... I kombinasjon med den lynkjappe, presise styringen som ikke blir påvirket av krefter fra hverken hjul eller vei tror jeg den hadde klart seg svært bra!

Bilen ER svært sporty, men på sin egen måte som folk flest ikke forstår.

(Men på våt eller glatt vei, kan det spøke litt pga vektfordelingen)

Hilsen Ørjan Nagelsen,1987 CX25 GTi Turbo2, Bergen
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Hallo Ørjan!

Long time no see!
har masse Citroèn:-)
Guest

Post by Guest »

Den har så bra feste ja. Da tar den vel en BMW M3 på Rudskogen kanskje?:)
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Post by Ørjan Nagelsen »

Hei pål.
Ja jeg har ikke vært innom sidene på en stund. Håper jeg får bedre tid til både CX og Citroen interessen etterhvert! Har hatt masse å gjøre på denne høsten!

Jeg skal hverfall til Ålesund! Denne gang i DS'en som fortjener et treff etter gammelt! :D
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Post by Ørjan Nagelsen »

Anonymous wrote:Den har så bra feste ja. Da tar den vel en BMW M3 på Rudskogen kanskje?:)
Hadde vært spennende og prøvd! Motoren i GTi Turbo2'en er hverfall imponerende kraftig! Den kjørte hverfall fra en Sierra cosworth på en svingete vei med bratt stigning!
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Når er jo aldri en CX ment til å gå på bane, men den har flere ting som virker mot den på en liten svingete bane blant annet;

- Understyring
- Forhjuls drift, vanskelig å få feste ved utgang av svinger men T2
- Vanskelige å modulere bremsene
- VELDIG lang hjulavstand

Hvordan jeg vet det? Hadde en T1 på bane for en for mange år siden. Slet ut et par TRX på en dag... :roll: Men jeg fikk veldig bra rundetider Slo flere Alfa, Audi og BMW når man bruker CX riktig og passer på og er oppmeksom på dens svakheter og bruker dens styrker.
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Guest

Post by Guest »

En CX kjøre fra en Sierra Cosworth? Det var år 2004 morsomste vits..hahahahahahha
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Foreslår at du prøver, hvis du har lappen da! :wink: :wink:
har masse Citroèn:-)
Post Reply