IngKogni2's prosjekt; 79 mod Athena TRD Turbo...

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Og jeg legger merke til en helt annen ting, koblingen du har på propanflaska di. Har prøvd å få tak i slik uten hell. Det er bestilt men kommer ikke. De klager på at det er rot inne hos Primus eller Future eller hva de nå heter. Grrrrrr
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Har drivd på i dag og kobla opp ekstralysene og fiksa strømmen til varmeaperatvifta. Etter mye om og men og kobling og klipping og testing så fikk jeg da alt til å funke som jeg ville :D .

Spørsmål:

-Hvor mange Ampere er sikkringa til varmeaperatvifta på en serie 1?

-Har noen et koblingsjema på lysbryteren i en serie 1 (park, hovedlys, fjærnlys, lyshorn, blending etc)?

-Jeg har to reostater i samme satelitt som lysbryteren er i. Den ene går til instrumentbelysningen. Hva er den andre egentlig til? Den er nemmelig ikke kobla til. Har tenkt på å forsøke å legge styrestrømmen for intervallen på viskeren om denne slik at jeg kan reggulere hvor lang tid det skal gå mellom hvert sveip med viskeren.

ingKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

ingkogni2 wrote:-Jeg har to reostater i samme satelitt som lysbryteren er i. Den ene går til instrumentbelysningen. Hva er den andre egentlig til? Den er nemmelig ikke kobla til. Har tenkt på å forsøke å legge styrestrømmen for intervallen på viskeren om denne slik at jeg kan reggulere hvor lang tid det skal gå mellom hvert sveip med viskeren.
Den eine går til lyset i spedometeret, den andre til resten av instrumentbelysningen.
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

hl wrote:
ingkogni2 wrote:-Jeg har to reostater i samme satelitt som lysbryteren er i. Den ene går til instrumentbelysningen. Hva er den andre egentlig til? Den er nemmelig ikke kobla til. Har tenkt på å forsøke å legge styrestrømmen for intervallen på viskeren om denne slik at jeg kan reggulere hvor lang tid det skal gå mellom hvert sveip med viskeren.
Den eine går til lyset i spedometeret, den andre til resten av instrumentbelysningen.
På min er det bare den ene som er i bruk. Den andre er ikke kobla til. Kan jeg koble styrestrømmen til vindusvisikeren over den ledige reostaten slik at jeg kan reggulere hvor lang tid det skal ta mellom hvert sveip med viskeren på intervall??

I dag fikk jeg skrudd på dekslet under rattet igjen. Den patenten må ha blitt funnet på på en mandag, for dat ble mye tilbeding av diverse profeter både ved demontering, siden man ikke ante at dekslet var bolta gjennom torpedoveggen (og at den ene av tre bolter satt under hydraulikktanken), og ved montering, siden man ikke traff hullene igjen. Men nå er det i allefall kommet på plass :D ...

Hadde for en tid tilbake siden ute baksetet for å sjekke tilstanden i dørken. Fant da to små hull ved rammefestene mot hjul-husene... Tok ut setet igjen i kveld og slipte rent rundt hullet på ene siden.

Bilder kommer...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

ingkogni2 wrote:kan jeg koble styrestrømmen til vindusvisikeren over den ledige reostaten slik at jeg kan reggulere hvor lang tid det skal ta mellom hvert sveip med viskeren på intervall??
IngKogni2
Nej, dessvärre går nog inte det. Den reglerar strömstyrkan - inte intervaller! :cry:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Göran W wrote:
ingkogni2 wrote:kan jeg koble styrestrømmen til vindusvisikeren over den ledige reostaten slik at jeg kan reggulere hvor lang tid det skal ta mellom hvert sveip med viskeren på intervall??
IngKogni2
Nej, dessvärre går nog inte det. Den reglerar strömstyrkan - inte intervaller! :cry:
Jo, men en reostat er vell i praksis en bryter med X antall trinn og en motstand på hvert trinn slik at strømstyrken øker eller synker om man reggulerer på reostaten. Relèet som styrer intervallen er vell konstruert slik at styrestrømmen får en spole til å bli varm, den utvider seg, direktestrømmen slås til og styrestrømmen brytes, spolen avkjøles og direktestrømmen slås fra, styretrømmen slås til osv. Om man da kjører styrestrømmen over en reostat vil man ta ned styrken på styrestrømmen, spolen vil bruke lengere tid på å bli varm, og det vil ta lengere tid mellom hvar gang direktestrømmen til viskermotoren slås til. Ergo "trinnløs" justering av intervalltiden :D :D :D

Så noen bilder fra gårsdagens aksjon mot begynnende rust under baksetet...

Trenger vell ikke så mye forklaring de bildene. Men legg merke til den orginale lakkfargen fra bilen var ny 8) ...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Et mindre havvari på utstyret gjorde at jeg tok kvelden... Kanskje like greit når klokka er 1 på natta og man skal på jobb klokka 10 neste dag ;) ...


Er det helt på jordet om jeg sliper, har på rust-eater, sprayer på zink, sparkler meg glassfiber og armering, pusser sånn høvelig, zink, understellsmasse (utsiden)...? Skal slipe rent et større område rundt hullet på utsiden for å være helt sikker på at det blir stoppet.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

ingkogni2 wrote:Jo, men en reostat er vell i praksis en bryter med X antall trinn og en motstand på hvert trinn slik at strømstyrken øker eller synker om man reggulerer på reostaten. Relèet som styrer intervallen er vell konstruert slik at styrestrømmen får en spole til å bli varm, den utvider seg, direktestrømmen slås til og styrestrømmen brytes, spolen avkjøles og direktestrømmen slås fra, styretrømmen slås til osv. Om man da kjører styrestrømmen over en reostat vil man ta ned styrken på styrestrømmen, spolen vil bruke lengere tid på å bli varm, og det vil ta lengere tid mellom hvar gang direktestrømmen til viskermotoren slås til. Ergo "trinnløs" justering av intervalltiden :D :D :D
IngKogni2
Ok! Trodde du menade att byta ut reläet mot reostaten.
På det här sättet kanske det går även om jag tror att du får hela regleringen på väldigt liten vridning av reostaten - den går ju i princip från NOLL.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Etter litt dyp konsentrasjon og studering av koblingssjema i Haynes-boka har jeg funnet ut at lysbryteren i CX Serie 1 ser slik ut:
Image
http://cx.zapto.org/gallery/album232/Ly ... nal?full=1

Og med tåkelys og 1000-metringer blir det slik:
Image
http://cx.zapto.org/gallery/album232/Ly ... ger?full=1

NB: Sikkringer er ikke tegnet inn!

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Orginalfarge

Post by trymgreg »

Image

Denne fargen er jo bare helt konge, ordentlig -70 talls. Du er tøff om du lakkerer bilen i denne fargen.. :D

Den eneste rødfargen som jeg finner i oversikten for -79/-80 modell, er AC 423 - Rouge Massena
Image
Kan det være denne?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Nix... Tror heller det er denne

AC 438- Brun Vésuve
Image

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

En mindre hindring oppsto i dag... Holdt på å pusse rusten under baksetet og så skulle jeg bare sjekke litt rundt under der... forran jekkfestet der det ligger en slaks forsterking stakk jeg tvert gjennom første plata...store deler av forsterkingen var helt knekkebrød og jeg rev opp hele området uten større anstrengelser... Må nokk sveise litt, ja.....

Bilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Hva trenger jeg?:

Plater
Platesaks
Sveiseaperat som virker utan at tråden stopper opp
Tålmodighet...

Noe mere?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Må da være "Mandarin" den fargen?
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

ingkogni2 wrote:
Hva trenger jeg?:

Plater
Platesaks
Sveiseaperat som virker utan at tråden stopper opp
Tålmodighet...

Noe mere?

IngKogni2
Hva med "Fantasi, pågangsmot og kreativitet"? :wink: Tror egentlig ikke at du mangler noen av delene.
Hørte en god uttalelse i går. "Om ingen andre liker bilene våre er de i alle fall ettertraktet av stålmarken". :wink: :D
Skal bli morro og se det ferdige resultatet.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Ja... Ikke så veldi spennende dette da...enda flere bilder med rust + noen med sterkt motlys og et ubeskrivelig ledningsnett...

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

hvorfor har du byttet ut alle de grønne ledningene med røde? :P :twisted: :lol:

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply