Hjullager fremme

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

thoreth
Posts: 6
Joined: Fri 17 Jun, 2005 00:36

Hjullager fremme

Post by thoreth »

Det har begynt å dure litt stygt, så det er på tide å bytte. Har gått gjennom boka, men tenkte bare å spørre om noen andre har gjort jobben og eventuelt merket seg noen spesielle problemer og/eller triks i ludo?

- Thore
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

Post by Alfred »

Jeg har gjort denne jobben. Ganske grei. Utfordringen er å få av inneringene fra hylsa som akslingen går igjennom. Ellers ganske greit.

Løsne hjulmutteren (navmutteren) før du løfter bilen. bruk tynnvegget 35mm hylse (#& mm går også) Må bruke forlenger på armen.
Løft bilen og sett den på bukker.
Ta av hjulet.
Ta ut bremseklossene.
Åpne bremsecaliper (pass på de små gummipakningene)
Demonter bremseskive.
Ta av hjulmutter (nav).
Løsne og fjerne styrestaget fra hjulopphenget.
Løsne nedre bærearm.
Bend hele hjulenheten samtidig som du skyver akslingen innover og frigjør disse to fra hverandre.
Du kan nå løsne hele lagerenhet ved å skru ut 6x10mm skruer fra "baksiden". Når de er nesten ute dunker du lett med hammer og lagerenheten kommer.
Hvis du har ny enhet så kan du bytte, hvis du skal skifte lageret må du fjerne det gamle lageret.
Hvis det gamle lageret et slakt på akslingen bør du få deg en ny aksling, hvis ikke fjerner du lageret fra akslingen.
Den vanskeligste delen å fjerne er den indre innerringen.
Hvis du har skikkelig varmeutstyr (acetylen) kan du du få ringen til å løsne.
Jeg slipte meg forsikrtig innover med slipeskive, bare vær forsiktig når du kommer helt inn til akslingen. Når godset er tynt nok bruker du en meisel, og ringen sperreker og kan taes av.
Deretter er det bare å sette på det nye.

Lykke til.
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
thoreth
Posts: 6
Joined: Fri 17 Jun, 2005 00:36

Post by thoreth »

Alfred,

takk for fin veiledning!

- Thore
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

"Bruksanvisningen" så jo grei ut. Jeg har riktignok aldri hatt problemer med å få ut den indre ringen.
tynnvegget 35mm hylse (#& mm går også)
36mm (med 6 kant, ikke 12 kant) kopp fra sett med 3/4" firkant går fint.
Hvis det gamle lageret et slakt på akslingen bør du få deg en ny aksling, hvis ikke fjerner du lageret fra akslingen.
Den vanskeligste delen å fjerne er den indre innerringen.
Er ikke helt med her. Det er slik at det er lengden på den indre ringen som bestemmer strammingen av lagret. Når drivakslingen er fjernet er det umulig å si om det er slakke i lageret eller ikke. Lagret er vel å få bare som komplett unit.
Et godt råd til alle. Ta ut dette lagret og vask det rent og sett det inn med nytt fett. Har hatt oppe mange, og på de fleste var greasen delvis blitt til skorpe. Er lageret i orden og det får nytt fett en gang i blant så varer det i evigheter. :D jeg har gått over til å bruke Omega 77 grease. Har ingen langtidserfaring enda.
Mvh
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

Post by Alfred »

Jonsto skrev:
"Er ikke helt med her. Det er slik at det er lengden på den indre ringen som bestemmer strammingen av lagret. Når drivakslingen er fjernet er det umulig å si om det er slakke i lageret eller ikke. Lagret er vel å få bare som komplett unit"

Det jeg mener er at passningen mellom innerring og den hylsen som drivakslingen går igjennom kan være for løs. Festeflensen for hjulet er festet til denne.

Hjulmutteren på drivakslingen drar du til mot denne hylsa som er tilpassset lagerets byggelengde. Jeg har hatt hjullager der det er "klaring" mellom innerring og hylse.

Håper dette var forståelig.
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjullager fremme

Post by dagmatti »

Hei,

tar opp denne gamle tråden da jeg synes oppskriften her virket veldig ok. :)

Jeg har fått en foreløpig lavmælt ulelyd i min gamle røde, litt når jeg kjører rett frem i 80-90, og en del mere når jeg svinger til høyre (men har lett for å glemme om det var til høyre eller venstre, så må dobbeltsjekke dette). Når jeg svinger den andre veien går det over.

Som jonsto har skrevet en del ganger, uten at jeg har tenkt så nøye over det, lønner det seg nok å ta opp disse og rense/smøre de da fettet kan bli hardt. Min bil er jo 34 år, og har aldri byttet disse lagrene på sine over 300kkm, så jeg burde nok ha gjort dette.

Først til det første, noen som har tro på om det noen vits i å ta opp dette og smøre det inn, eller om jeg bare bør bytte det når jeg først gjør denne jobben? Ser jo ikke ut til at jeg trenger så mye spesielt verktøy for å få det byttet, så det er kanskje like greit? Lyden er ikke så veldig plagsom, men jeg mener det er typisk hjullager lyd. Er det noen drivknuter som i det heletatt vil lage forskjellig lyd avhengig av sving til bare den ene siden?

For det andre, så bør jeg vel smøre opp den andre siden da, før denne starter å lage lyd også. :)

Og til sist, noen som vet om classicparts har lager til min 78/79? På siden http://classicparts.org/parts/?make=Cit ... agere#list ser det ut til å være ett som er fra 82 og ut og et som ikke har noe årstall. Er dette endret noen gang?


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hjullager fremme

Post by jonsto »

Hvis du plukker lageret fra hverandre så ser du på kulebanene om det er noe galt med lageret. Jeg har sett at det har begynt å løsne metall fra kulebanene, og da er det bare å kaste. Ellers er det jo ikke nødvendig å kjøpe et dyrt nytt lager om det bare er nytt fett som skal til. Garanterer at du blir forbauset når du får se fettet som er i et lager som er gammelt.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Hjullager fremme

Post by mads »

dagmatti wrote:Lyden er ikke så veldig plagsom, men jeg mener det er typisk hjullager lyd. Er det noen drivknuter som i det heletatt vil lage forskjellig lyd avhengig av sving til bare den ene siden?
Ah! Fisket opp skikkelig mekketråd ;) Tviler på annet enn hjullager kan lage den karrakteristiske lyden, men akkurat lyden kan være det mest plagsomme. Gjetta rett på en XM, ingen klarte å kjenne noe, knapt en liten antydning å se på lageret når det var ute, men på veien var det full uling.
dagmatti wrote: ser det ut til å være ett som er fra 82 og ut og et som ikke har noe årstall. Er dette endret noen gang?
Tja, med tanke på hva den gjengen endret på ville jeg ikke bli overrasket...
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Hjullager fremme

Post by Sturla »

det skal væreforskjellige lager fom 82 mener jeg å huske. Skiftet på begge sider på den 82 gti Citrusen overtok.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjullager fremme

Post by dagmatti »

Hei,

ok, ja jeg ser nå at det ser ut å være et bytte i 82. Må få tak i et slik da, regner med at jeg må bytte ihvertfall det ene, siden det lager lyd.


-m
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Hjullager fremme

Post by trymgreg »

Mener jeg har liggende ett hjullager til S1 liggende - NYTT! Men, hvor?
Si ifra hvis du er intressert.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjullager fremme

Post by dagmatti »

Hei,

jeg er interessert. Har funnet et på ebay til under 300 kroner også, men venter fremdeles på pris på frakt. Men jeg har jo to sider på bilen. :D


-m
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Hjullager fremme

Post by trymgreg »

Hei Mattis!

Fant det igår kveld, men det var til ett bakhjul! Det hjelper deg vel lite.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjullager fremme

Post by dagmatti »

Hei og hå,

joda, jeg kjøper gjerne det også jeg. :) Men hva skal du ha for det? Kan ta det på pm kanskje. Er en drøss av bakhjulslager til cx på www.ebay.co.uk om dagen, de koster ca £27 til personbil og £18 til stasjonsvogn; £12 i frakt. Litt surt at de jeg skal ha koster £27, det er over momsgrensa på 200 kroner.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjullager fremme

Post by dagmatti »

Hei,

da har jeg demontert hele bremseåket, og det ligge på gulvet i verkstedet. Har ikke tatt ut lagret enda, men ser gjennom tetteringen at lageret er fullt av meget svart klissete fett, så det er ikke hardt ihvertfall. Men hadde ikke trodd det skulle være så sabla svart inni der! :)


-m
Post Reply