fra bensin til diesel

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

fra bensin til diesel

Post by citro1cx »

Går med tanker om å konverte en 25 bensinbil til diesel. er usikker på hvor mye arbeid det kan bli og hva man bør passe på. Cx er en av de få bilene jeg ikke har gjort motorbytte på, så derfor kunne det vært kjekt med tips fra noen som har rfaringer med dette. Jeg kunne selvfølgelig kjøpt meg en dieselbil, men den turbo 2 motoren jeg har er bare gått 40000 km og vil sansynligvis vare en stund ennå. Det skulle vel ikke være noe problemer å få den godkjent? :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Sålenge effekten på motoren ikkje er høgare enn før så skulle vel godkjenning ikkje vere problematisk.
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ArneH wrote:Sålenge effekten på motoren ikkje er høgare enn før så skulle vel godkjenning ikkje vere problematisk.
det skulle vel gå sånn akkurat det, 128 hk på gti med kat, og 120 på TRD T2. :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

Helge MS

Post by Helge MS »

Ikke noe problem å bygge om. Tar du utgangspunkt i en 25 slipper du dessuten å endre innfestet for øvre motorfeste også.

Mange som har bygget om. Senest på forsommeren bygget kjøperen av min 84 20 re stv om denne til TRD turbo 2 og fikk denne godkjent. Du må ha en ærklæring fra Citroën og i den forbindelse bør du ha vognkortet fra den bilen motoren kommer ifra, eller chassisnr om ikke annet.

mvh

Helge MS
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Var for nokre år sidan i kontakt med ein kar på Vågå som hadde bygd om mange cx-ar på denne måten og selde dei vidare. Han brukte stort sett TRI-bilar som utg.punkt. Det var visst meir arbeid med Douvrin-bilane pga at då måtte fleire delar byttast, f.eks. drivstofftanken. Holen trur eg han heiter. Er han kjend i cx-klubben?
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

Helge MS

Post by Helge MS »

Hei

Det er riktig at Holen har sikkert gjort dette. Kjent og hyggelig mann. Det samme har Johan Mæhlum på Øyer gjort.

Det er på de nyere 20/22 bilene at tanken må byttes... eldre CX har som kjent stål også i 20 bilene eksempelvis min gamle 20 re fra 84. Da slipper enn det. Største ombyggingen er at en må sveise over eller lage nytt innfeste for øvre motorfeste på øvre travers på 20-22 bilene. Det slipper man helt med 25 motorene.

H.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hvorfor må en bytte plasttanken? Løser dieselen plasten, eller er det en annen grunn?
Mvh
Christian_R
Posts: 9
Joined: Tue 10 May, 2005 15:41
Location: Drammen

Ombygging bensin-diesel

Post by Christian_R »

Ombygging fra bensin til diesel er greit nok det, men en 25 injection-motor har endel flere el-kontakter enn en diesel, sånn sett er det greiere med en 20 eller 22-motor. Tror jeg heller ville foretrekke endring av øvre motorfeste, kappe bort det gamle og donere et fra en 25-bil, også platen ved siden av høyre gasskule som dieselfilteret skal festes på. Man bør riktignok ha litt erfaring med MIG'en da... på et 150 ampere-apparat er det bare å kjøre på med full strømstyrke for å få god innbrenning i godset. En motor som klapper rett i radiatoren så vannspruten står er vel neppe kult når du skal "jekke" ned en "jypling" som er litt høy på pæra... Men det enkleste av alt er jo å gjøre om en bil som allerede er diesel (både med hensyn til papirer og jobb), den jeg har f.eks. til 3 laken !.

Jeg sendte en forespørsel til Citroen Norge (Storo) om å få et papir på at styring, hjuloppheng og bremser er likt på en 20 break og en 25 TRD break, og det var ikke noe problem. Du må ha ch.nr. fra donorbilen, kvittering (så de ikke tror det er tjuvgods motoren kommer fra), EU-kontroll der du vil få mangel på at drivstofftype ikke stemmer overens med det som står i vognkortet, noe som biltilsynet skal forandre på, men det er ikke sikkert det fungerer slik i praksis. Etter et par ganger fram og tilbake mellom de som tok EU-kontrollen (på jobben) og biltilsynet, så fikk jeg til tross for uoverenstemmelsen diesel-bensin EU-godkjent bilen. Hos biltilsynet blir bilen tatt inn til sjekk for å se at ombyggingen er skikkelig gjort, og jeg la merke til at han så spesifikt etter løse ledninger. Bilen ble også veid, ei dieselpurke er litt mer suomo enn douvrin-motoren...

Christian R
-56 DS 19
-72 DSpecial
-81 GSA Pallas
-84 Maserati Biturbo
-84 CX TRD T2 (le Bastard !!)
-85 CX GTI Turbo
-96 Xantia Activa 16V
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Jeg forstår ikke at det ikke heller settes inn et støt for å konvertere den til Gass enn til diesel? Det er ikke til å komme fra at diesel bråker mer, rister mer og går tregere. Har nettopp kjørt 2000 (feilfrie) km på tur med min diesel break, det er ikke så lett å komme forbi en bobil uten å sette familien i fare. Det er tregt, men selvsagt helt fint å seile avgårde med. Jeg ville aldri tatt alt det arbeidet for å skaffe meg en diesel motor, heller gått andre veien og satt inn en 24 f.eks.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

det er ikke så lett å komme forbi en bobil uten å sette familien i fare
Litt avsporing her kanskje, men hvilken dieselmotor har du? Min trdt2 er forbausende rask i forbikjøringer. Særlig fra rundt 70km/t og opp drar den veldig i 4. gir.

Du får vel også noe lavere effekt med gass? Er det mulig å kjøre 25 turbo motoren på gass mon tro? :D



-mattis
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Sturla wrote:. Jeg ville aldri tatt alt det arbeidet for å skaffe meg en diesel motor, heller gått andre veien og satt inn en 24 f.eks.
er ikke helt sikker på hva du mener med å sette inne en 24? Når det gjelder mitt ønske om å sette inn en dieselmotor, har det seg av 2 årsaker:
-jeg har en meget bra TRD turbo 2 motor stående.
-jeg ønsker å kjøre mer økonomisk i de 20 000 kilometrene jeg kjører på et år.

Jeg har kjørt litt turbo 2 diesel, og greier meg lenge med 120 dieselgamper, 75 hesters sugediesel er noe helt annet, men jeg synes den greier seg nok mer enn nok til vanlig bruk.

LPG gass er vel og bra det, men ustyret er fortsatt dyrt i innkjøp, og det er forsatt få plasser det kan kjøpes gass.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

dagmatti wrote: Litt avsporing her kanskje, men hvilken dieselmotor har du? Min trdt2 er forbausende rask i forbikjøringer. Særlig fra rundt 70km/t og opp drar den veldig i 4. gir.
-mattis
i profilen til Sturla står det 90 TGD, og det er vel en 75 hk sugediesel det?
dagmatti wrote: Du får vel også noe lavere effekt med gass? Er det mulig å kjøre 25 turbo motoren på gass mon tro? :D

-mattis
det er nok mulig med en del konverteringer. se tråden fra vårt forum:

http://www.citroencx.no/forum/viewtopic ... hlight=lpg

se også denne linken: http://www.lpg-kits.com/diesel.htm
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

:D beklager avsporingen, det er ikke meningen å rakke ned på diesel, selv om jeg ser at jeg har en tendens i den retningen. Min bil har en turbo 1 motor, den er altså en gang i tiden "byttet ned" fra td2. Det er vel 95hk i den tror jeg. Bilen går jo for all del fort nok for våre forhold, men jeg merket at på langkjøring skulle den hatt mer sprut til forbikjøringer.

Ja, gass er jo dyrt, og når du har en fin td motor er det vel klart...
Når jeg nevnte 2.4 motoren, den er jo enkel og kraftig, uten alt el. krøllet vi leser om på 2.5 motorene, jeg tror den er utmerket i en break, men det blir nok hypotetisk for min del..
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Til opplysning: -90 TGD har TRD2-motor. Har hatt 2 stk TRI, men dei måtte gje tapt for TGD-en i motbakkane og i forbikøyring. Diesel er gøy!
Last edited by ArneH on Wed 10 Aug, 2005 21:58, edited 1 time in total.
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Hadde jeg vært deg hadde jeg økt ladetrykk, evt ladeluftkjøler, og økt maks dieselmengde fra pumpa. :shock: :lol: :D



-mattis
Post Reply