Bærearmslager bak

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Bærearmslager bak

Post by dagmatti »

Hei,

CX'en min har begynt å trekke en del mot venstre siste 4-5 månedene, og på eu-kontrollen fikk den faktisk anmerkning på svingarmslageret bak på ene siden. Kan jo forklare saken!

Uansett tenkte jeg å bestille deler fra classicparts. Lurer bare på om noen vet akkurat hva jeg trenger for å bytte på en side. Har byttet på begge sider på den gamle personbilen min, men aldri på stasjonsvogn. Trenger jeg bare å kjøpe to lagre (N-823: Bærearmslager bak CX break) eller må jeg også ha noe mere? Tror jeg også byttet noen andre smådeler, og de to boltene som holder stab.staget til armen, men jeg husker jammen ikke (husker bare banning og sverting jeg...hehe!)! :roll: :? :D



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det beste er å få tak i en annen arm, overhale denne og så bytte. Sparer deg for navnet på mange ukjente profeter. :wink:
Mvh
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Går vanlegvis greitt kun å skifte lagera. Du får dei på jernvaren. Dersom du har køyrt lenge med dårlege lager, kan godset i berearmen vere slitt (snakkar av erfaring...) Det er dessutan lurt å montere smørjenippel på berearmen når den først er ute.
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

hm, er det værre å bytte på stasjonsvogn enn personbil? Husker godset var veldig slitt på ene siden på personbilen min, men det gikk fint å få det sammen igjen.



-mattis
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Det er i prinsippet likt, einaste forskjell er at bakre skvingarmar er litt større og tyngre å handtere på break. Meiner å hugse at stabilistaorstaget må ut for at du skal få ut berearmen, det medfører at overføringa til høgderegulatoren må løysast. Her er det lurt å merke posisjonen på stab.staget med ein syl slik at du får tilbake same bakkeklaring. Det er også smart å spraye boltane til stab.staget med 556 i god tid før alvoret startar. Har vore med på å knekke ein slik bolt! Og viss du er fersk: Pass for all del på å sette høgdejusteringa på lavaste stille etter at du har jekka opp bakstussen. Elles vil du få lite laust!
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Takk for kjempegode tips! Kanskje får jeg tid til å gjøre dette i helga.



-mattis
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hoi,

da var den jobben gjort. :) Det vanskeligste var å få ut de yttre banene i lageret egentlig. Tror noen må ha skrudd ut det der en gang før, for alle bolter gikk lett, og ingen rør var vanskelige å få løs. :D:D:D



-mattis
Christian_R
Posts: 9
Joined: Tue 10 May, 2005 15:41
Location: Drammen

Post by Christian_R »

dagmatti wrote:Hoi,

da var den jobben gjort. :) Det vanskeligste var å få ut de yttre banene i lageret egentlig. Tror noen må ha skrudd ut det der en gang før, for alle bolter gikk lett, og ingen rør var vanskelige å få løs. :D:D:D



-mattis
Tips: jeg bruker alltid MIG'en for å få ut lagerbanene, legger på sveis innvendig hele veien rundt. Du får da krympet det litt, og det nærmest detter ut !. Ganske fornøyelig... :wink: Og da er disse perfekt til å banke inn de nye lagerbanene, veldig kjekt.

Christian Raddum
-56 DS 19
-72 DSpecial
-81 GSA Pallas
-84 Maserati Biturbo
-84 CX TRD T2 (le Bastard !!)
-85 CX GTI Turbo
-96 Xantia Activa 16V
Post Reply