CXen døde plutselig...

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

CXen døde plutselig...

Post by kjetil »

Skulle ut å kjøre med Turboen nå i dag. Startet opp og svingte elegant ut av gården, kom 500 m og så var det stopp! :( Det var som om noen hadde tatt strømmen til tenninga... Første jeg sjekket var om bensinpumpa gikk. Fikk guttungen på 4 til å sitte i bilen og skru tenninga av og på, pumpa sa biiizzzzt hver gang. Fylte på mer bensin i tilfelle at måleren var feil. Ville fremdeles ikke starte. Men den tok et par ganger og nesten startet, altså, tente og sveiv ca to sek. Hva kan dette være? Nå står den på en grusplass ved veien i nedoverbakke, så jeg sliter med å komme under den, så jeg tauer den hjem i morgen, eller til huggeren (trussel til bilen), de har langdag i morgen...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Dette kan jo være flere ting. :( Hvis bilen stopper tvert har jeg erfaring med at det er tenninga. Men hvis den tenner litt i ny og ned så... sjekk tenninga likevel, det er raskt å se om du får en gnist, og enklere å feilsøke etter at vi vet det.

Ellers sier magefølelsen rett og slett dårlig kontakt i ett eller flere releer/kontakter. Selv om bensinpumpa går er det ikke sikkert motoren får bensin; det kan jo være at ECU'en ikke får strøm, eller at driverene til dysene ikke får strøm, eller liknende.

Også har vi jo diverse luftslanger. Det kan jo forekomme at de plutselig ryker nermest tvert av. :-)



-mattis
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Mmmm. Så gøy... Det var akkurat det jeg håpet jeg slapp denne gang, stå med hodet ned under panseret på en CX igjen og feilsøke... :cry:
Det er jo såååå mange kontakter som kan bli dårlig forbindelse i... Og jeg som er best med sveiseren...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Sjekk de to store kontaktene som går inn på ECU. Ofte dårlig kontatk her, mange som bare rugger litt der og så fikser alt seg :wink:

Må si det høres ut som tenningsproblem ja, var det noe annerledes du la merke til på de 500m før den stoppet?

Sjekk kabler på batteriet, er det kontakt? Jeg opplevde den samme "stoppen" og da var det +kabelen på batteriet.
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Nei, den fungerte som en drøm, som den har gjort siden jeg kjøpte den...
Men bare for å bekrefte, ECU er det jeg ville kaldt hjernen? Den som ligger på venstre innerskjerm over batteriet? (Er mest vant med DS... Der er det ikke noe sånt...)

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Tennings-ECU'en (hjernen) sitter ved batteriet, ja.
Hoved-ECU'en sitter under hanskerommet inni bilen.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Da var det rett dings jeg tenkte på... Kjært barn, mange navn, eller no sånt...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Tror jeg fant feilen på min, riklet på kontakter i forgreininga ved plussen ved batteriet. Startet som et skudd. Fikk kjørt den hjem, så nå står den hjemme og venter på nye kontakter der... :D :D :D

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hoi!

Glimrende! :D Lønner seg nok å gå over og bytte de verste kabelskoene, ha på noe fett eller beskyttende greier, og bunte sammen en del av kablene. CX'en sitt kabelnett ser ut som de verste _eksperimentene_ på jobben. :D



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Tror jeg fant feilen på min, riklet på kontakter i forgreininga ved plussen ved batteriet.
Mener du den svarte saken med bl.a. to breie flatstikkere? I så fall så er det en plass det pleier å bli dårlig kontakt. Har faktisk sett det svarte plastdekslet helt smeltet.
Mvh
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Post by svp »

dagmatti wrote:CX'en sitt kabelnett ser ut som de verste _eksperimentene_ på jobben.
-mattis
Har hatt huet inni strøm-racket til XPS'en på Nalos i dag, så den uttalelsen der kan nuh legges død Matta...
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

jonsto wrote:
Tror jeg fant feilen på min, riklet på kontakter i forgreininga ved plussen ved batteriet.
Mener du den svarte saken med bl.a. to breie flatstikkere? I så fall så er det en plass det pleier å bli dårlig kontakt. Har faktisk sett det svarte plastdekslet helt smeltet.
Mvh
Nettop der ja!
Hver gang jeg har hatt en CX, har jeg forbannet akkuratt denne koblings"klysa"! Den skal elimineres med skikkelig gode kabelsko, loddetinn og loddebolt! Ikke noe pinglete stikk-kontakter der mer...
Har også sett min del av svidde plastdeksel der.

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Har hatt huet inni strøm-racket til XPS'en på Nalos i dag, så den uttalelsen der kan nuh legges død Matta...
oh... pass på så maskina ikke spiser deg. :D


Men men. Med litt loddebolt og nye kabelsko så blir det vel en ordning på det. :P



-mattis
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

synes egentlig kabelfestene ved plusspolen er værre enn den plast konektoren. Jeg har pleid å kjøpe nye batteripolsko og lodde på skikkelige kabelsko på mine cx. Har en formening om at dette hjelper både på lading av batteriet, turtallet på starteren og eliminering av en del strømfeil.

på bildet har jeg loddet på nye kabelsko på alle de 5 kablene i tillegg til at de er isolert med krymplast. Alle kabelskoene er skrudd fast i batteripolskoen med skikkelige dimensjonerte skruer
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

citro1cx wrote:synes egentlig kabelfestene ved plusspolen er værre enn den plast konektoren. Jeg har pleid å kjøpe nye batteripolsko og lodde på skikkelige kabelsko på mine cx. Har en formening om at dette hjelper både på lading av batteriet, turtallet på starteren og eliminering av en del strømfeil.

på bildet har jeg loddet på nye kabelsko på alle de 5 kablene i tillegg til at de er isolert med krymplast. Alle kabelskoene er skrudd fast i batteripolskoen med skikkelige dimensjonerte skruer
Image
Den løsninger ser jo veldig bra ut! Går nok for den ja...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
Post Reply