Vannlekkasje i kupeen

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Vannlekkasje i kupeen

Post by vegardb »

Hjelp!
Nå er jeg lei av konstant vått teppe (og derpåfølgende rust) og duggete ruter :( -
Det lekker inn på førersiden et eller annet sted når det regner. Har så langt klart å stadfeste "bekken" til oppe i hjørnet til venstre for cluthpedalen, oppunder dashbordet. Har gått over alle "tenkelige" skjøter på utsiden og fuget, men dengang ei...
Noen tips? Bilen, 88 GTI T2, har ikke soltak.

Vegardb
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Innfestningene til panserhengslene er en potensiell kilde.
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Dette har jeg hatt på alle mine cx'er. Den eldste er verst. Når det blir vått på oversiden av teppet (som jo er vanntett) er det ille! Den jeg bruker til daglig lekker ikke så mye, den må stå ute i kraftig regn i et pår uker før det kommer.

På den gamle tok jeg ut mye av dasjbordet, og fant ut at vannet kommer inn i en platesjøt helt oppe ved a-stolpen. Her er det et lite hulrom, må være rett over øvre dørhengsle. Det er fra dette hulrommet det renner inn, og på den nye bilen må nok vannstanden høyt opp før det kommer inn. Det er nok grunnen til forsinkelsen. På den gamle tok jeg på ny tettemasse mot dette hulrommet fra kupeen. Da var det tørt. I 3 uker. :P Det må altså tettes utenfra... 3 uker med frostsprenging står ikke tettemassen imot.

En kveld i 1999/2000 teipet jeg fast et 2 liters isspann til stolpen ved clutch pedalen. Iløpet av 1 natt i trondheim var spannet fullt. Det meste av vannet fra taket blir på en eller annen måte ledet inn her.

Problemet er å finne ut hvordan vannet kommer inn i dette hulrommet. Jeg er helt sikker på at det ikke er gummilista rundt frontruta, og helt sikker på at det ikke er innfestingen til panseret. Har også gått over sveisesømmen i takrenna. Jeg begynner å lure på om det er innerskjermen som er pulverisert her og der. Jeg har faktisk funnet noen rusthull der på den gamle, som nå er tettet. Vet ikke om det hjalp enda, men håper og tror det. Neste steg er evt. å skjære av hele framskjermen for å sjekke.

Dette er nok en seriøs lekasje, som krever seriøse tiltak... og bilen egner seg best som støvsamler i garasjen før det er fikset. :(



-mattis - som blir deppa når han hører om denne lekasjen. :)
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Har hatt pipling mellom frontruta og frontrutepakninga nede i hjørnet på begge sider på flere av mine CX. Pakningens utforming gjør at det blir stående vann nede i "hjørnet". Skal ikke mye bevegelse/klaring til før vannet finner veien under ruta og inn, og der ligger pakningskanten lavere og følgelig dreneres vannet inn i bilen. Med den store frontruta, så sier det seg selv at det kan "piple" en del vann når det høljeregner og bilen står stille så vannet får samle seg i bunn av ruta...
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Re: Vannlekkasje

Post by svp »

vegardb wrote:Hjelp! Det lekker inn på førersiden et eller annet sted når det regner.
Hei, jeg har hatt tilsvarende lekkasje på min bil, men det har aldri kommet veldig mye inn i den. Tror dagmatti er inne på det rette i sitt innlegg.

Jeg har blitt kvitt lekkasjen helt (tror jeg) ved å tette igjen skjøtekanten der framskjermen er festet til karosseriet inn mot dørstokken. Dreneringene fra taket (med pyntelist) ender rett over den skjøten jeg snakker om. Er litt trangt å komme til der, men jeg klinte på endel marin/teknisk silikon over skjøtekanten og har siden ikke sett noe til fukt inne i bilen. Jeg tror det opprinnelig er meninga at det skal være en åpning i skjøten der, og at vannet skal renne ut igjen nede foran døra. Men på min bil virker det som det istedet renner litt inn, antageligvis via kabelgjennomføringer (høyttaler, vindusmotor etc) til framdøra.

Nå renner nok vannet fra taket bare fremover i renna mellom panseret og framskjermen og ned ved framlykta. Greit nok for meg; mulig flere kan prøve det også? Vet jo ikke hvor lenge denne silikonen vil sitte heller, men den skal visst tåle en hel del.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

dagmatti wrote:Hei!


På den gamle tok jeg ut mye av dasjbordet, og fant ut at vannet kommer inn i en platesjøt helt oppe ved a-stolpen. Her er det et lite hulrom, må være rett over øvre dørhengsle. Det er fra dette hulrommet det renner inn, og på den nye bilen må nok vannstanden høyt opp før det kommer inn. Det er nok grunnen til forsinkelsen. På den gamle tok jeg på ny tettemasse mot dette hulrommet fra kupeen. Da var det tørt. I 3 uker. :P Det må altså tettes utenfra... 3 uker med frostsprenging står ikke tettemassen imot.
Har du prøvd å tette plateskjøten i takrenna der det er en utsparring for å få plass til toppen av fordøra? Her kan det renne inn masse vann.

Trond
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Er det ikke så at CX kan ta inn vann der panser-hengslene er skrudd fast i karroseriet? Ellers kan det vell byne å ruste i A-stolpene, men det vill man se (om ikke tidligere eiere har "fiksa" det med sparkel uten å behandle mot videre rusting først...)

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Vegard! Hvordan gikk det? Kjører du rundt i en duggfri,tørr og varm bil nå?

Hvordan gikk det med dere andre som trodde dere hadde funnet feilen?

Har fullt av vann på venstresiden i TGi'en, men på høyre side er det tørt og fint....
Har rengjort dreneringer i bunn av skjermene, der var faktisk mye skitt, og demontert bakre bolter på panserhengsler og montert med tettestoff.
Platefalsen over øvre dørhengsel ser ok ut. Masse kaross-kitt der med original lakk over.
Hvilke andre plasser kan det være? (Bortsett fra frontruta, jeg tror ikke det er der vannet kommer inn)
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

EirikJ wrote:Vegard! Hvordan gikk det? Kjører du rundt i en duggfri,tørr og varm bil nå?

Hvordan gikk det med dere andre som trodde dere hadde funnet feilen?

Har fullt av vann på venstresiden i TGi'en, men på høyre side er det tørt og fint....
Har rengjort dreneringer i bunn av skjermene, der var faktisk mye skitt, og demontert bakre bolter på panserhengsler og montert med tettestoff.
Platefalsen over øvre dørhengsel ser ok ut. Masse kaross-kitt der med original lakk over.
Hvilke andre plasser kan det være? (Bortsett fra frontruta, jeg tror ikke det er der vannet kommer inn)
Jeg vet ikke om det jeg skrev i mitt innlegg var til å forstå, så jeg prøver igjen. Det er over 6 år siden jeg hadde en CX foran meg, så bær over med evt. uklarheter.

Når man åpner fordøra, ser man nederst på takrenna (mot fremre dørstolpe) at det er en halvmåneformet utsparring i takrenna slik at døra kan "gå inn i" takrenna sideveis.

Her hadde jeg en skikkelig stor vannlekkasje som endte opp i hulrommet ved siden av føttene. Vannet kom inn fordi takrenna består av to plater som ligger oppå hverandere, men uten annen beskyttlese enn lakk.

Jeg har ikke sett CX med original tettemasse her, men det kan jo være tilfeldig.
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Ja, skjønner hvor du mener. Der er det bare lakk på min. Ser tett ut. Den jeg tenkte på er litt lengre ned, rett over øvre hengsel på A-stolpen. Der er en stor platefals med masse fugemasse og lakk....
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

EirikJ wrote:Ja, skjønner hvor du mener. Der er det bare lakk på min. Ser tett ut. Den jeg tenkte på er litt lengre ned, rett over øvre hengsel på A-stolpen. Der er en stor platefals med masse fugemasse og lakk....
Min "så" også tett ut...

Men det kan jo godt være noe annet. Vann er skikkelig F.

En bitteliten lykt er god å ha for å stikke inn i hulrom. Man ser som regel spor av vann som har lekket inn over tid.
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Vann er noe F ja... Har kjøper på BX'en min, men vil ikke selge før jeg vet at jeg blir kvitt fukta i TGi'en.

Er det noen som har tørre CX'er i daglig bruk?
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

EirikJ wrote:Vann er noe F ja... Har kjøper på BX'en min, men vil ikke selge før jeg vet at jeg blir kvitt fukta i TGi'en.

Er det noen som har tørre CX'er i daglig bruk?
Tørre CXer? Da tror jeg de må stå i hermetisk lukket garasje. :wink:
Croisetten blir bløt i bagasjerommet på høyre side. "Dart Wader" blir pissblaut på teppet i baksetet venstre side. Aner ikke hvor det kommer inn, men det akter jeg å finne ut av. :? :wink:
Mvh
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Croisetten blir bløt i bagasjerommet på høyre side.
Tipper det er i forbindelse med tankutluftingen...den der boksen som er montert innvendig i bagasjerommet på høyre side.
"Dart Wader" blir pissblaut på teppet i baksetet venstre side.
Det tipper jeg er fuktstopperen i døra. Ta av dørtrekket og se etter fuktspor på baksiden av det. Trekker det vann der renner det ned på innsiden av gummilisten og rett ned på teppet bak.

Ja slik sett er BX'en en myyyye bedre bil. Det er støv og spindelvev på gulvet i den...selv ikke en kaktus vil trives der :wink:
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

EirikJ wrote:Vann er noe F ja... Har kjøper på BX'en min, men vil ikke selge før jeg vet at jeg blir kvitt fukta i TGi'en.

Er det noen som har tørre CX'er i daglig bruk?
juhu. jeg har.
Post Reply