Tilhengervekt, igjen!

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Morten
Posts: 18
Joined: Mon 24 May, 2004 18:35
Location: Nordeidbrekka 37, 5252 Søreidgrend

Tilhengervekt, igjen!

Post by Morten »

Stillte her i forumet for en stund siden spørsmål om øket tilhengervekt på CX 2.5 TRD Turbo 2. Det var en som skrev at de var TUV godkjent for 1800 kg. Citroen Norge svarer at de ikke kan øke vekten på denne bilen. Hjelp, skal på ferie snart. Finner ikke noe logisk forklaring på dette, bilen har jo både kw, bremser og dreiemoment som overgår mange andre biler som har lov til å trekke mere, f.eks Volvo og Passat som kan trekke 1600 kg! Kjøpte Cxèn bla for å trekke campingvognen vår. Fikk her et rimelig alternativ med god plass, nok drakraft og ikke minst diesel. Er det noen som har noen gode råd?
Morten
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

hvis du kan vise til at andre med akkurat samme bil (og hengerfeste)har fått vektøkning, kan jeg ikke forstå at det skulle by på problemer med å godkjenne din bil for 1800 kg. Prøv på nytt igjen og argumenter for biltilsynet/citroen norge at hvis andre har fått, skal du også ha.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Morten
Posts: 18
Joined: Mon 24 May, 2004 18:35
Location: Nordeidbrekka 37, 5252 Søreidgrend

Post by Morten »

Ja det var det da! Dette har "Finnemann" svart på forrige gang jeg stilte spørsmål om dette. Hei Finnemann, har du mulighet til å fortelle hvor disse Eu og TUV godkjenningene du refererte til finnes? Begynner å få litt panikk for at jeg må hekte vognen på Transitten...
Morten
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Hvor mye vekt trenger du? Hvis det holder med 1485kg, kan du jo bruke bilen min som referanse! Reg. nr. AJ34690 . Dette er en -89 Break TRD Turbo 2.
har masse Citroèn:-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Kravet som bilen testes på i Norge er å kjøre i gang 5 ganger i løpet av 5 minutter i en bakke med stigning på 12%. Henger vekta får heller ikke overstige 1 1/2gang bilens vekt. I Sverige er stigningen redusert til 8%.

Det er da ikke så viktig med motorstyrke eller bremser her, det som er cluchen og utveksling slik at en ikke ødelegger cluchen ved disse påkjenninger.

F. eks en liten bil med reduksjonsgearkasse kan etter dette dra 1 1/2 ganger bilens vekt.

En TRD TURBO II med en utveksling som gir et høyt 1 gear kommer ikke særlig godt ut på denne testen. 12% er bratt

En annen ting er om de på Citroen Norge "Husker CX'n" en må jo snakke med en av gammle gutta, det er jo som kjent lett å si nei når en ikke er sikker.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Citrusen wrote:Kravet som bilen testes på i Norge er å kjøre i gang 5 ganger i løpet av 5 minutter i en bakke med stigning på 12%. Henger vekta får heller ikke overstige 1 1/2gang bilens vekt. I Sverige er stigningen redusert til 8%.

Det er da ikke så viktig med motorstyrke eller bremser her, det som er cluchen og utveksling slik at en ikke ødelegger cluchen ved disse påkjenninger.

F. eks en liten bil med reduksjonsgearkasse kan etter dette dra 1 1/2 ganger bilens vekt.

En TRD TURBO II med en utveksling som gir et høyt 1 gear kommer ikke særlig godt ut på denne testen. 12% er bratt

En annen ting er om de på Citroen Norge "Husker CX'n" en må jo snakke med en av gammle gutta, det er jo som kjent lett å si nei når en ikke er sikker.
dette er jo intressant, men jeg lurer på hvor du har disse opplysningene fra. har lett en del etter slik informasjon på nettet men ennå ikke funnet noe bortsett fra dette (som ikke gjelder for cx).http://www.ncc.nl/trekauto/tavhj2002gb/ ... n_CC02.gif om dette finnes som en bestemt regel som er nedfelt i loverket til statensbiltilsyn, kunne det være interessant å prøve dette jmfr. andre tråder hvor tema er skifte av girboks/utveksling.

kilde:http://www.ncc.nl/trekauto/tavhj2002gb/tavhj-gb.htm
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Her er det noen smarte norske byråkrater som har fått viljen sin.
Bilens total vekt + henger men ikke over 3500kg. Det henvises til att sertfikat for personbil er pr i dag max 3500 kg
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Post by Helge S »

Citrusen wrote:Kravet som bilen testes på i Norge er å kjøre i gang 5 ganger i løpet av 5 minutter i en bakke med stigning på 12%. Henger vekta får heller ikke overstige 1 1/2gang bilens vekt. I Sverige er stigningen redusert til 8%.
Jeg har også hørt dette uten at jeg kan huske hvor fra dessverre.

Jeg har selv reagert på det som kan virke som "lave" hengervekter på flere Citroenmodeller. Min XM 3.0 V6.24 på 1575 kg egenvekt og med 200 Hk får eksempelvis ikke trekke mer enn 1500 kg mens min svogers "slappe" P... Peu... :shock: ja 406 stasjonsvogn med 2,0i motoren kan dra ca 100 kg mer :?
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Fått greie på denne formelen av biltilsynet og at det er bilfabrikken som må gå god for dette. Ringte Citroen Norge som alltid er blide og hjelpsomme :evil: og vi kom ingen vei.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Citrusen wrote:Fått greie på denne formelen av biltilsynet og at det er bilfabrikken som må gå god for dette. Ringte Citroen Norge som alltid er blide og hjelpsomme :evil: og vi kom ingen vei.
Hvor høyt opp kom du?
Man må gjennom ganske mange barriærer i det firmaet for å få tak i toppene som er i stand til å gjøre noe 4- 5 et-øyeblikk-damer. Så ett par menn som skal høre på spørsmålet. Så kommer du til en dame igjen som spør om du vil vente. Deretter kommer du til en mann som spør om de kan ringe deg tilbake. Så ringer de ikke så er det påanigjen.

Hva med Frankrike?
Hvor store vekter tillot de der?
Kanskje man kan henvise til andre land?
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Alle serie 2 med 2,5l er TUV godkjente for 1800 kg
------------------ 2,0/2,2l er TUV godkjene for 1700kg
tilsvarende for serie 1 er 1300kg og 1500kg.

Formel for en 25d break er da egenvekt 1500kg total vekt 2190 + henger 1800kg =3990kg som er 490 kg over personbil slep etter Norske idiot regler.
Skal du endre på dette må du ha lov til og kjøre 7500kg med den berømte E.
Norge er flinkest i klassen til og innføre eu direktiver,og dårligst i klassen til og tilpasse i forhold til allerede eksisterende regler.
Her er alle EU land flinkere.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Vet ikke hva vektene er i Frankrike men i Sverige er formelen den samme bare med 10% stigning i stedet for 12%.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Alle serie 2 med 2,5l er TUV godkjente for 1800 kg
Konklusjon: Kjøper en i Tyskland og importerer den må Norske myndigheter godkjenne 1800 Kg. hengervekt! Det er vel slik at en bil som er godkjent i et EU land er godkjennt i andre EU og EU tilknyttede land også? Vi får vel spleise på en import slik at vi har en referanse? :wink: :D :D :roll:
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

hva om vi i norsk citroencx klubb gikk sammen om dette? kunne vært fornuftig bruk av sparepengene etter min mening :roll: :roll: eller...?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply