En liten konkuranse.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

En liten konkuranse.

Post by jonsto »

Hva er dette?

Image

Mvh
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

To tripod-ledd?
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

EirikJ wrote:To tripod-ledd?
Kanskje. Forklar forskjell, og tilhørighet.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Äldre citroën. B11? DS?
Den vänstra skulle jag inte vilja ha i någon bil....... :roll:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Den til venstre ser ut som vanlig CX. Den til høyre kan jeg ikke huske å ha sett... De tre hullene til tripoden ligner veldig på konstruksjonen på DS. Men DS'ens hus er ikke rundt. Kan det være veldig tidlig serie 1 CX? En blanding av konstruksjonen på DS og CX?? (Gjetter villt :wink: )
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

Jeg tror begge er indre drivakselledd, det til venstre tror skal ha 3 kuler med nålelager, og det til høyre 3 kuler med bronseforinger.
Første ledd jeg har sett med nålelager var på en 22TRS som jeg hadde i 1989
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Begge er vanelige cx triaxsledd

Den venstre er en etter 85mod store flate kuler med bronse foringer.. mulig det var nål lager på dem siste men det har jeg ikke sett :-)

den høyre er før 85mod men er også den du får om du kjøper overhallte drivaksler.. den har mye rundere kuler med bronse foringer.. dn venstre ser det ut som har et søkk midt i banen det er der du får slitasje på akselen plus på bronsje foringene og selve tappen som kulen sitter på..

den høyre er det ikke så lett å se... der er det brukt et uorginalt fett..

Hmm var det i nærheten tro..
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

PS: Den til venstre finnes både med foringer og nålelager mener jeg.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

citroengen har vel det beste svaret. Uoriginalt fett? Ved bytte av mansjetter er det grafitgrease som følger med, og den er vel helt topp? :wink:
Her er to bilder til så får dere se flere ulikheter.

Image

Image

Mvh
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Hehe, ja se der. DS'en ar som sagt samme form på kulene. Derfor jeg tenkte på gammel CX. Serie 1 CX har jeg lite peil på :wink:
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Noen som har bilder av den ytre greia?

Den som sier klikk klikk klikk klikk klikk klikk når jeg svinger?
Og noe om bytting av dingsene som ligger inn den?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Citroencx wrote:Noen som har bilder av den ytre greia?

Den som sier klikk klikk klikk klikk klikk klikk når jeg svinger?
Og noe om bytting av dingsene som ligger inn den?
Kan godt forsøke og ta noen bilder. Har en rengjort en liggende. Men å reparere dem er en tvilsom avfære. Må nok bytte hele uniten. Det er noen store kuler som går i et spor som slites. Når de ved sving triller over slitasjen sier det klikk. :wink:
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:
Citroencx wrote:Noen som har bilder av den ytre greia?

Den som sier klikk klikk klikk klikk klikk klikk når jeg svinger?
Og noe om bytting av dingsene som ligger inn den?
Kan godt forsøke og ta noen bilder. Har en rengjort en liggende. Men å reparere dem er en tvilsom avfære. Må nok bytte hele uniten. Det er noen store kuler som går i et spor som slites. Når de ved sving triller over slitasjen sier det klikk. :wink:
Mvh
Det gjør det snart her også.. :)

Men det er jo ikke så kritisk om det ikke er direkte farlig eller skadelig for CXen. Jeg merker ikke noen andre feil en klikket.

Kan den ryke tvert?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

den første CXen jeg hadde sluttet plutselig å dra. Motoren gikk, men ingen bevegelse i bilen. Det viste seg at det var kuleholderen i drivknuten som var knekt og alle kulene lå i bunnen av leddet.
Og fjorten dager eller så etterpå røyk det andre på samme måte. :roll:
Mvh
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Jeg har vært borti det en gang at det ytere ledet har ryki sånn ringen inni hadde sprekt på langs.. men det var overhalte akslinger på den jeg gjorde den ren og kunne ikke finne noen annen slitasje på den...

Men nabon hadde en Cx og når han svingte ut på veien så hørte jeg det helt inn på stua :-) men den røk ikke trur han kjørte med den i over et år :-)

Trur ikke at det er ofte dem ryker helt men det er ikke så behagelig å høre på...
Post Reply