"Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

"Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Post by n10516 »

I svært mange år har jeg trøstet meg til diverse GDS verksteder og -haller. Først NAFs GDS verksted på Ulven, så Statoil på Storo og Bjerke.

Nå er katastrofen der.... NAF ga seg først. Så ga de seg på Storo, OK, det var aldri noe annet enn en vaskehall med løftebukker. Men nå har jeg oppfattet rykter om at også Bjerke er stengt (det var mørkt og trist, men funksjonelt) i forbindelse med at stasjonen har fått nye lokaler.

Slike steder har en stor fordel: De har en løftebukk, noe som er svært nyttig om en skal gjøre noe under bilen, og det skal vi jo rett som det er..

Så derfor til spørsmålet: er det noen som har peiling på et slikt sted (eller et verksted/bensinstasjon med et liberalt forhold til å leie ut arbeidsplass på kveldstid?) Søk på nettet avslørte et spennende prosjekt i Bergen (et sted hvor de kombinerte verksted og GDS verksted med mekaniker som kan assistere/gi råd, sikker til en pris...), men ikke så mye annet spennende

Jeg er sikkert ikke den eneste i klubben som sliter med å finne et greit sted å jobbe under bilen (eller varmt vinterstid), så derfor så er problemet sikkert interessant for alle...

Jeg bor i Oslo området (Aurskog), så jeg er i første rekke interessert i det som er i "mitt nærområde", men problemet er sikkert like stort over alt...



Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Blir litt langt til Surnadal kanskje? :wink: :roll: :D
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Eh.... Ja! Dessverre! LITT nærmere så....:D


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Ztil
Posts: 54
Joined: Thu 29 May, 2008 10:12

Post by Ztil »

veldig synd at GDS på Bjerke legges ned :cry:
Så vidt jeg vet er det da ingen allment åpne GDS haller i verken Oslo eller Akershus. Har hørt rykter om et i Moss dog..
Rart ikke noen setter i gang drift av en ordentlig GDS i Oslo. Må jo være et stort marked for det. Kan ikke se at det er så forferdelig store utgifter heller. Var jo ikke akkurat noe flotte lokaler på Bjerke, men det dugde da til det meste...hvor skal jeg foreta mine årlige owatrol behandlinger nå mon tro.. :roll:
Utrolig synd at det ikke er noen ordentlig organisering på Citroen miljøet. Hadde man forent alle småklubbene og miljøene så skulle det jo vært mulig å leid noen lokaler.
XM V6 Excl. s2 Musketier
koxvold
Posts: 189
Joined: Thu 06 Sep, 2007 09:56

Post by koxvold »

her må vi gå sammen og sjekke om det går an å finne noe, det vi trenger er en løftebukk, litt varme, lys og stikkontakt, en do hadde vært knall.

i smalvollveien ligger norsk militære kjøretøyklubb, det ser ut som de har garasjeanlegg og bukk. Men de er aldri der....

her er ref fra diskusjonsforumet:

(Medlemsmøte, Smalvollvn. 8, kl.19.00.

Vi har anskaffet ny trefftelefon
med nr. 991 29 303
Telefonen vil stå på to dager før og under hele kjøreturen eller treffet.

Blir også besvart hvis noen er tilstede i Smalvollveien 8.)

Kanskje dette er stedet for oss, i oslo omegn til å få til en avtale?
Gs 1220 Club 1973 "Cecilie"
Visa Gt 1983 "Vilde" (solgt)
Citroen HY 1975
koxvold
Posts: 189
Joined: Thu 06 Sep, 2007 09:56

Post by koxvold »

kontakt er Lokalavdelingens adresse:
HMK- avd. Oslo og omegn

v/ Knut Wilhelmsen
Otto Sogns vei 14
0681 Oslo

e-post: knutwilh@online.no
Gs 1220 Club 1973 "Cecilie"
Visa Gt 1983 "Vilde" (solgt)
Citroen HY 1975
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Noe av grunnen til at det er lite verksteder/haller å få lånt på kveldstid for GDS-arbeid er kanskje at om den GDS'ern skulle skade seg, så vil det være eieran av lokalene sitt ansvar... Tviler på at så mange er villig til å ta den rissikoen...

Måtte jo nesten være om eieren av en hall eller verksted hadde en avtale man måtte skrive under på om at man er ansvarlig for skader man måtte pådra seg osv... Kanskje et mindre årlig kontigent også...?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Fredrik
Posts: 271
Joined: Tue 04 Nov, 2003 19:19

Post by Fredrik »

en annen mulig årsak kan jo være at den generelle eiendomsprisen er hinsides all fornuft akkurat i området. En av de høyeste i verden så vidt jeg vet.

Fredrik
Hazard
Posts: 97
Joined: Thu 27 Sep, 2007 22:27
Location: Trysil

Post by Hazard »

Her i Trysil fins det en god gammeldags bensinstasjon der den som selger bensin og godis også kan bytte olje, dekk, vinduspusser o.s.v. Man kan også betale en slump peng for leie av hallen med løftebukk og dekkomlegger og -balanserer. Hvis man er så heldig at eieren stikker bortom så kan han hjelpe til med det meste også, tidligere norgesmester i rally som han er. 8)
-83 Cx pallas delebil
-99 Xantia 2.0 Hdi
-85 Opel Monza 2,5i
-00 Opel Omega 2,2dti
+ Triumph, Mazda, Opel og Tempolett i varierende forfallent skikk
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

ingkogni2 wrote:Noe av grunnen til at det er lite verksteder/haller å få lånt på kveldstid for GDS-arbeid er kanskje at om den GDS'ern skulle skade seg, så vil det være eieran av lokalene sitt ansvar... Tviler på at så mange er villig til å ta den rissikoen...

Måtte jo nesten være om eieren av en hall eller verksted hadde en avtale man måtte skrive under på om at man er ansvarlig for skader man måtte pådra seg osv... Kanskje et mindre årlig kontigent også...?

IngKogni2
Det er jo litt rart at svenskene har god tilgang til haller. De er generelt mye verre enn oss når det gjelder sikkerhet og ansvar.

Jeg tror mer på at det blir for dyrt med lokaler. Det var noen her i Drammen som prøvde seg for noen år siden, men de forsvant etter kort tid.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Hei igjen!

Dette begynner å bli en interessant diskusjon!

Jeg tviler på at ansvarsaspektet er det som hindrer etablering/videreføring av GDS verksteder. En av de ansatte på Bjerke fortalte på et tidspunkt at de fikk trøbbel med forsikringsselskapet da de monterte tosøylede løftebukker, rett og slett fordi sikkerheten ved disse avhenger av at brukeren vet hva han holder på med. Da de monterte "kjørevanger" (eller hva en nå skal kalle dem, var alt OK (bare ikke for oss som elsket de tosøylede....)

Jeg tror heller at liten inntjening på en slik hall er en viktigere årsak - også sett i lys av at mange brukere etterlater stedet i en så forj... forfatning at det gir masse etterarbeid. (å selge pølser, hamburgere og det en får kjøpt på en bensinstasjon lønner seg bedre...)

NAF hadde et utrolig bra konsept på det verkstedet de drev på Ulven. En ansatt mekaniker styrte verktøybua hvor en kunne låne det en trengte av vanlig håndverktøy - og noe mer spesialisert. Han sto også for salget av olje, filtrere, plugger, bremseklosser etc, som ble lagerført. OG han passe på at ingen kom ut av hallen igjen før alt var levert tilbake, ryddet og rengjort. Og han assisterte om noen sto fast. Helt topp. Men ble stengt..

Men fortsatt har ingen kommet opp med hvor det faktisk finnes GDS-haller i Oslo området.... Også jeg har hørt rykter om at det fortsatt finnes en i Moss... Jeg er spent på fortsettelsen her...


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Her rundt er det en del eldre bensinstasjoner med grav, men ingen får lov å kjøre inn bilen der.......Hallene står tomme hele året!
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Post by Alx »

Ztil wrote:Utrolig synd at det ikke er noen ordentlig organisering på Citroen miljøet. Hadde man forent alle småklubbene og miljøene så skulle det jo vært mulig å leid noen lokaler.
Hadde jo vært utrolig fint om Citroënklubbene kunne hatt egne felles lokaler... Så kunne det vært noe plass til mekking, kanskje med en liten avgift for å bruke plassen, og de klubbene som har slikt kunne hatt delelager, verktøylager, en plass til en bil om klubben har en slik i sin eie eller et møtelokale. Problemet er vel kanskje at det er noe slikt som 1000 Citroënklubber i Norge og samarbeidet mellom dem varierer veldig. Bare det å få til Citrophile var en bragd i seg selv.
Med et eget lokale for klubbene snakker vi vel også om en kraftig organisasjonsendring. Det nytter ikke med et styre satt sammen av tilfeldige styremedlemmer fra de forskjellige klubbene da.
I tillegg er jo Norge er laaangt land. Hvor villig er en Tromsøværing som er medlem til å betale for et lokale f.eks på det sentrale østlandsområdet. (Nesten like relevant; hvor villig er en østfolding til å betale for et lager f.eks på Hønefoss... :roll: )

Misforstå meg ikke, Jeg har selv en drøm om at Citroënklubbene i Norge kan finne hverandre i ennå større grad enn i dag og kanskje nærme seg en struktur som i SCK... Hvor man også kan ha med nyere modeller. Men jeg vet også at det er en laaang vei å gå...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

Citrusen wrote:Her rundt er det en del eldre bensinstasjoner med grav, men ingen får lov å kjøre inn bilen der.......Hallene står tomme hele året!
Det er sikkert på grunn av manglende avtrekk i grava.
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

http://www.bildeleksperten.no/default.asp?uid=23&CID=23

Her er en fin plass for de som sokner til Kongsberg
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply