Obligatorisk kjøretur med stålfjærer

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Obligatorisk kjøretur med stålfjærer

Post by Black Lemon »

Jeg har jo knapt kjørt eller sitter på i noe annet enn CX eller XM de siste 20 årene og da blir man bortskjemt. Forleden satt jeg på i et annet merke med konvensjonell fjæring som i seg selv er en utmerket bil, men man merker at større ujevnheter i rundt 100 km/t passeres svært anderledes i en bil med konvensjonelle fjærer sammenlignet med hydraulisk fjæring slik vi Citroënister er velsignet med. Dette fikk meg til å tenke på at slike som oss burde vært tvunget til å sitte på med en bil med kovensjonell fjæring minst en gang i året slik at vi vet hvor heldige vi er. De som aldri har kjørt Citroën med hydraulisk fjæring har jo ingen mulighet til å forstå hva de går glipp av. Når såkalte motorjournalister skriver om "sportslig" fjæring og kontakt med underlaget, betyr det i klartekst stiv fjæring og harde seter. Det er i hvertfall ikke det jeg foretrekker. Jeg har overhodet ikke noe behov for "kontakt med underlaget" når jeg kjører bil.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Obligatorisk kjøretur med stålfjærer

Post by gopp »

Alt til sin anledning vil jeg si Black Lemon.

Det er klart hydraulisk fjæring har noe helt eget over seg, og at det er fullstendig overlegent alt annet i enkelte anledninger, men ikke alle.
Jeg sier derfor som Ole Brumm, "Ja takk, begge deler". Man behøver slett ikke vente et år eller flere mellom hver gang man blir påminnet om når grønne nøtter passer best, og når de ikke gjør det.

Om ca. 5 uker får jeg en ny levereanse, en bil som er konstruert under Giulio Alfieris tekniske ledelse, mens Guy Malleret og Pierre Bercot hadde det formell ansvaret. Dessverre er min "kastrert", så den er fri for grønne nøtter, men likeful en vogn som er influert av Citroën.

Du er velkommen til en prøvetur i løpet av sommeren, så slipper du å vente så lenge mellom hver bekreftelse :). Du bor jo bare noen steikast fra meg, og burde egentlig allerede ha lagt merke til den stadig voksende CX-samlingen utenfor huset og garasjen.
Gopp
-----------------
Har no' CX
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Obligatorisk kjøretur med stålfjærer

Post by ingkogni2 »

Jeg får denne påminnelsen hver dag på jobb. Jobber med klargjøring av leiebiler, så det blir mye kjøring mellom DT-kontoret og flyplassen på Bardufoss, men også endel kjøring rundt om i regionen (Finnsnes, Senja, Sørreisa, Narvik, Evenes, Tromsø etc) for å hente og levere leiebiler. Kjørte Golf STV fra Tromsø i går, og det var en opptur å komme inn i en veldig sliten veteran-CX med nedsittede seter der setetrekket er revna, og den uoriginale dieselmotoren hoster og harker og går surt. Av ca 50 biler så er 2 av dem Mondeoer, 2 Focus STV, 1 Focus, 2 Pug 107, 1 Pug Tepee (Expert 9-seter), 2 Volvo V50, + masse Skoda, Audi og VW... Kan ikke si at noen av disse bilene er noe å rope hura for når det kommer til komfort. Nermeste man kommer er den ene Skoda Superb'en. Audi (3xA3 og 2xA4) opplever jeg som alt for stive på fjæringa, VW (Golfer(nye og forrige), Golf STV(forrige), Caraveller, Polo(nye og forrige)) er forsovid greie, men får trekk av meg på setene, so like greit kunne vert en stubbe. Skoda (Fabia, Fabia STV, Roomster, Octavia, Superb) liker jeg best. Superb for bakseteplassen (jeg er 1,92, så bakseteplassen annses som viktig. Superb'en er Skoda's svar på CX Prestige). Roomster er heller ikke helt feil. Der sitter man såppas oppreist at det ikke blir ubehagelig med harde seter, og den får pluss av meg for illsint 3 syl diesel på 1,4 liter.

Konklusjon. Jo dyrere nye biler er i sin klasse, jo mindre komfort får du. Unntaket er Citroen (Er vell slik at Hydractiv 3-C5 koster endel mer enn vanlig C5)

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Obligatorisk kjøretur med stålfjærer

Post by knut »

En kunde var innom verkstedet vårt her om dagen for å skifte bremseskiver og -klosser på en 2000-modell Audi av en større type. Han driver daglig med fotografering fra fly. Da han kom tilbake uttalte han: dette var som å sveve avsted. Forøvrig kan opplyses at foran på XMen sitter det CX.kuler som stammer fra en av mine CX huggebiler og det gjør jo ikke komforten i XMen noe dårligere.
skeken
Posts: 388
Joined: Fri 03 Mar, 2006 14:38
Location: Fjellhamar
Contact:

Re: Obligatorisk kjøretur med stålfjærer

Post by skeken »

Har fundert litt på akkurat dette etter å ha kjørt 200 mil etter bytte fra C5 til ny vesøtti :oops:
Den har antagelig noen av markedets beste seter ('Performance' seter i helskinn) for oss over 190 cm. Og det er nok ikke så svart/hvitt som black lemon skriver :wink: Stålfjæringa er feks. rätt komfortabel i lav fart over skarpe ujevnheter, men i landeveishastighet over store ujevnheter har den såklart ikke i nærheten av de eksklusive bevegelsene til en grønnblodig C5 - for ikke å snakke om XM, CX eller DS (som jeg aldri har prøvd). Bevegelsene er fortsatt stumpe og primitive på dette området! :)

PS! Det nærmer seg endelig muligheter til å kunne skaffe seg en CX (erstatte småkjørings-ZXen) når det måtte dukke opp en teknisk bra/optisk ok Berline, eller til nød XM. Det er endel dårlige småveier, asfaltskjøter, mye kaldstart og 30-sone dessverre. C5en var ikke optimal til slik bruk. Bonus vil være søndagsskjøring i sommersesongen såklart :D
Litt i tvil om det er særlig smart å synde sånn på vinteren riktignok, kommunen salter for harde livet i 30-sona også.. Noen synspunkter på om bil og eier vil være fornøyd med slik bruk?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Obligatorisk kjøretur med stålfjærer

Post by jonsto »

skeken wrote:Har fundert litt på akkurat dette etter å ha kjørt 200 mil etter bytte fra C5 til ny vesøtti :oops:


Litt i tvil om det er særlig smart å synde sånn på vinteren riktignok, kommunen salter for harde livet i 30-sona også.. Noen synspunkter på om bil og eier vil være fornøyd med slik bruk?
Til det første skeken, har du vurdert psykolog? :wink: :) :)
Til det siste. Saltsupa i Oslo området er så sterk at den tærer vekk aluminiumen! Men for all del, med mye polering og understellsbehandlig og ofte underspyling burde det gå greit.
Skulle vel egentlig hatt en plastikkbil til vinterbruk. :?
Mvh
skeken
Posts: 388
Joined: Fri 03 Mar, 2006 14:38
Location: Fjellhamar
Contact:

Re: Obligatorisk kjøretur med stålfjærer

Post by skeken »

jonsto wrote:Til det første skeken, har du vurdert psykolog? :wink: :) :)
Til det siste. Saltsupa i Oslo området er så sterk at den tærer vekk aluminiumen! Men for all del, med mye polering og understellsbehandlig og ofte underspyling burde det gå greit.
Skulle vel egentlig hatt en plastikkbil til vinterbruk. :?
Mvh
Ja, man stiller seg jo lagelig til for hogg :twisted:
Til mitt forsvar så er svenskejernet 'konebilen' i heimen og jeg tenker jo iallefall å bøte litt på skaden ved å vurdere CX :wink:
Post Reply