CX Pallas -85

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Mikoo
Posts: 115
Joined: Mon 13 Nov, 2006 11:03
Location: Trollhättan/Sverige
Contact:

CX Pallas -85

Post by Mikoo »

Jag går i tankar om att kanske bli med CX igen. För de som har läst på Citroënakuten rör det sig om en CX Pallas -85, ett garagefynd som har stått stilla i 10 år. Den tidigare ägaren var en äldre herre som dog för 10 år sedan. Han lade ned 10000-tals kr på att hålla bilen i så perfekt skick som möjligt. Alla kvitton finns sparade och full servicedokumentation. Som med alla CX har den lite rost här och där enl. en som har varit och kikat på den. Lite rost i ena hörnet runt bakluckan, lite i dörrarnas nederkant, ingen rost runt tanklocket och ingen rost på huven (pansret) och någon liten rostfläck i bagaget. Undertill är svårt att säga. Ni ska få se bilder.

Vad är det för motor i en CX Pallas -85, dvs Serie 1? Vad skiljer en Pallas i utrustningsnivån jämfört med GTi och Turbo bortsett från prestanda? Jag kommer ha en begränsad ekonomi för överskådlig framtid om inget jobb dyker upp. Men min kjærste jobbar och har fast jobb och där är iaf en inkomst.

Kan CX blir ett svart hål likt XM? Änkan efter mannen vill ha 3000kr för bilen. Jag tänkte ha den som bruksbil och köra så länge som bilen håller ihop. Nu inför sommaren så är det extra skönt att ha en bil så att man kan ta sig.

Vad behövs göras omgående för att bilen ska vara "säker" att köra? Byta olja? Bensin? Tandreim? LHM?
Image
Image
Image
Image
Image

Skada vänster fram
Image

Insida förardörr
Image

Nederkant baklucka
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image

innlegget moderert. mvh moderator
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: CX Pallas -85

Post by RolandM »

Bildene dine, bortsett fra ett, kommer ikke opp i min nettleser i hvert fall, men en Pallas vil vel ha omtrent samme utstyrsnivå som GTi og GTi Turbo, det vil si el-vinduer, elektrisk speiljustering, velourseter (evt. skinn) m.m., altså godt utstyrt.

På en bil som har stått i 10 år er vel bremser et viktig stikkord...

Pallas serie I fra 85 (altså 84-modell) kan ha minst tre forskjellige motorer: 2.0 bensin, 2,4 bensin og 2.5 diesel (muligens Turbodiesel 1 også). På 2.0 bensin og på diesel er det registerrem som det kan være behov for å bytte, ettersom bilen har stått lenge.

En CX som ikke har vært på veien på mange år kan, som en annen gammel bil, medføre relativt store "startkostnader" om du ikke skrur selv eller kjenner som kan hjelpe deg for en billig penge. Jeg har ikke lest om denne på Akuten, men hvis det ikke er avklart om den har noe strukturell rust som kan slå ut på besiktigelse, kan det ligge en kostnad her også.

Personlig ville jeg vel gått etter et annet objekt enn en serie I Pallas om jeg var på jakt etter en bruksbil som skal gå så lenge den henger i hop, men som du ikke vil bruke penger på. For det første synes jeg serie I Pallas bør tas vare på om den er i god stand, og for det andre vil det være lettere både å skru på og skaffe billige deler til en annen og litt nyere modell. BX er jo et godt eksempel. Jeg gjetter på at i Sverige vil du kunne få tak i en velholdt BX Millesime lavmiler for ikke så mye mer enn du tenker å gi for denne. Og en slik bil som har vært i bruk hele tiden og fått regelmessig service får du nok helt sikkert lavere utgifter på i starten enn en bil som har stått i ti år. Det betyr ikke at det ikke kan være krøll og kostnader med en BX heller, tvert i mot, men som sagt kan du få en ganske bra en for lite penger, og en bil som har vært i kontinuerlig bruk er nok mer egnet for det bruket du beskriver.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: CX Pallas -85

Post by trymgreg »

Det ser ut til å være en 2 liter som står i denne, altså CX 20 Pallas!
Riktig som Roland sier at Pallas hadde samme utstyr som GTI.

Ut ifra bildene (som ikke Roland ser) så vil jeg nok hoppet over denne CXen, og funnet meg ett annet objekt om det er en bruksbil du skal ha. Viss den har stått i ti år så kan du nok forvente deg litt rep., pluss at den ser rimelig rustet/bulket ut.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: CX Pallas -85

Post by RolandM »

Interessant nok ser jeg bildene når jeg går inn via en annen PC!

Enig med Trym, for mye rust og bulker, og som sagt, stått i ti år... Skal du ha CX, gå f.eks. for en serie II med samme motor (22TRS hadde vel vært ideell, men den fantes vel aldri i Sverige) og som har blitt tatt vare på. Gode dieseler og 25'er som er i bra stand vil koste litt mer (i den grad noen CX koster mye), mens det nok er lettere å komme over en pensjonistkjørt 20 med alle servicer og relativt lite rust.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: CX Pallas -85

Post by citro1cx »

trymgreg wrote:Det ser ut til å være en 2 liter som står i denne, altså CX 20 Pallas!
Riktig som Roland sier at Pallas hadde samme utstyr som GTI.
mvh
Dette stemmer nok ikke helt. Pallas og Gti har f.eks forskjellige seter. Instrumenteringen er også noe annerledes, pallas har b.l.a. økonomimeter. Noen pallas 20 ble også levert med 4 trinns manuell kasse. Dessuten ble gti levert med 195/390 alufelger, mens pallas hadde 14" stålfelger med grytelokk. Pallas 20 må ikke forveksles med pallas 25 IE som er mer lik Gti i ytelse. pallas 2400 forsvant som 1983 modell, og ble erstattet av pallas 25 IE. CX pallas 20 var nest rimeligste modell over økonomimodellen CX 20 som erstattet reflexsegmentet. Pallas 25 IE ble også levert som break, men ble erstattet av TRI modellen i 1984.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: CX Pallas -85

Post by RolandM »

citro1cx wrote:
trymgreg wrote:Det ser ut til å være en 2 liter som står i denne, altså CX 20 Pallas!
Riktig som Roland sier at Pallas hadde samme utstyr som GTI.
mvh
Dette stemmer nok ikke helt. Pallas og Gti har f.eks forskjellige seter. Instrumenteringen er også noe annerledes, pallas har b.l.a. økonomimeter. Noen pallas 20 ble også levert med 4 trinns manuell kasse. Dessuten ble gti levert med 195/390 alufelger, mens pallas hadde 14" stålfelger med grytelokk. Pallas 20 må ikke forveksles med pallas 25 IE som er mer lik Gti i ytelse. pallas 2400 forsvant som 1983 modell, og ble erstattet av pallas 25 IE. CX pallas 20 var nest rimeligste modell over økonomimodellen CX 20 som erstattet reflexsegmentet. Pallas 25 IE ble også levert som break, men ble erstattet av TRI modellen i 1984.
Du har nok helt rett i det, men hvis man skal flisespikke, så har jeg heller ikke sagt at Pallas hadde samme utstyr som GTi, men "omtrent samme utstyrsnivå", og eksemplifisert hva slags type ting begge modeller har. Det vil for eksempel si at begge da kan ha velourseter, men det var jo ikke samme type velour eller farger. Og det kan være en dippedutt som den ene har og den andre ikke, men vi er fortsatt på samme "utstyrsnivå", altså godt utstyrt sammenlignet med for eksempel en Reflex. Og vel fortsatt bedre enn en TRE/Athena ( du skriver for øvrig at Pallas var nest rimeligste, men det var det vel TRE/Athena som var?). Den vesentligste forskjellen er vel at Pallas kunne leveres med firetrinns kasse mens GTi vel alltid ble levert med femtrinns kasse/automat, og selvsagt at bare Pallas og ikke GTi var å få med 2.0, men det var vel utstyrsnivå og ikke motor vi diskuterte. :-)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: CX Pallas -85

Post by citro1cx »

nå kan man jo bli rimelig forvirret av alle disse betegenelsene på CX i perioden 79-85. Alle vet jo at CX serie 2 kom som 1986 modell. Noen har hevdet at bokstavbetegnelsene/2 tall hører hjemme på serie 2, men slik jeg har forstått det, dukket disse opp på 1983 modeller. Athena/Reflex ble vel aldri produsert som 1983 modell, dermed måtte tomrommet i billigsegmentet fylles med en noe mer velutstyrt modell, altså en "jukse pallas" Dette betyr at 1983-1985 bensin berlinemodellene ble levert som:
CX 20
CX 20 Pallas
CX 25 IE Pallas
CX 25 GTi

i tilegg dukket TRI opp i 1984 som en slags "pallas" utgave i break.

Bensin modellen RE/TRE og RS/TRS dukket opp som serie 2.

Rett meg hvis jeg tar feil :wink:

PS:synes det er viktig med flisespikkeri i slike sammenhenger. :D
Litt over middels interessert i Citroën cx!
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: CX Pallas -85

Post by RolandM »

citro1cx wrote:nå kan man jo bli rimelig forvirret av alle disse betegenelsene på CX i perioden 79-85. Alle vet jo at CX serie 2 kom som 1986 modell. Noen har hevdet at bokstavbetegnelsene/2 tall hører hjemme på serie 2, men slik jeg har forstått det, dukket disse opp på 1983 modeller. Athena/Reflex ble vel aldri produsert som 1983 modell, dermed måtte tomrommet i billigsegmentet fylles med en noe mer velutstyrt modell, altså en "jukse pallas" Dette betyr at 1983-1985 bensin berlinemodellene ble levert som:
CX 20
CX 20 Pallas
CX 25 IE Pallas
CX 25 GTi

i tilegg dukket TRI opp i 1984 som en slags "pallas" utgave i break.

Bensin modellen RE/TRE og RS/TRS dukket opp som serie 2.

Rett meg hvis jeg tar feil :wink:

PS:synes det er viktig med flisespikkeri i slike sammenhenger. :D
Dette begynner vel å blitt OT, men uansett: Ifølge John Reynolds har du rett i en ting og feil i en annen. De nye tosiffers tallbenevnelsene kom i 1983. Og Athena skiftet navn det året til 20TRE, Reflex til 20RE. Kilde er "Citroen - Daring to be different" av hr Reynolds selv. Skulle gjerne oppgitt utgivelsesår og sidetall, men sitter på hurtigbåten fra Trondheim og har ikke dette i hodet...
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Pallas -85

Post by jonsto »

I Dates, som vel er Citroëns offisielle bok, (dog med en del feil) står det under 1982: In July, the CX 20 and 20TRE replace the CX Reflex and Athena.
Dette er da vel som Roland sier 1983 modellene?
Mvh
Last edited by jonsto on Thu 08 Apr, 2010 17:43, edited 1 time in total.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: CX Pallas -85

Post by RolandM »

:D :D :D 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: CX Pallas -85

Post by citro1cx »

Ja dette er O.T. men jeg tror ikke vår kjære CX venn Mikoo fra Sverige har så mye i mot at vi oppdater kunnskapen vår på sen serie 1 biler. Han kan jo plukke av vår kunnskap om emnet og lære sine svenske venner ett eller annet også :wink: :D
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply