Hydraulikkpumpe lekker......!!

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by dagmatti »

Hei,

til min store forbauselse, pumpa lekker på min gamle 2 liter!

Image

Det ser ut til å komme ut langs kanten på den siden rema sitter på. Kan dette stemme? :) Er det en pakning her som er moden for bytting eller bør jeg bytte pumpa?



-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by pål »

Oi!! Første gang jeg ser en slik pumpe "live" . Vet dessverre ikke noe om denne :)
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by dagmatti »

hehe, jeg har heller ikke sett den i andre, men er vel noen her inne som har skrudd på slike kanskje. :) Den fungerer veldig bra, med unntak av at den ser litt sliten ut og relativt nylig har startet å lekke. Lekker en del også, tipper 1dl på 30 min.


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by jonsto »

Har en slik liggende. Interesert?
mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by dagmatti »

Hei,

ja det er supert om jeg kan kjøpe en. :D Skal prøve å fikse den jeg har også, men det kan jo ta litt tid.


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by jonsto »

Vet ikke så mye om disse pumpene. men jeg har lest en artikkel en plass om overhaling av de nyere. Tror konstruksjonen er lik. (Tror forresten at du kan bruke en nyere pumpe også). Men dekslet (den grønne delen) er presset/krympet på. Det ser ut som det er tettningen (simmering?) rundt akslingen som lekker. Om denne kan skiftes uten å demontere hele pumpen vet jeg ikke, men det vil jeg nesten tro. Du må i alle fall av med reimhjulet. Og det kan vel være en utfordring i seg selv. :wink:
Skal sjekke litt på den jeg har liggende, og så kommer jeg tilbake til deg.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by dagmatti »

Supert, takk. :)

Jeg har ikke tatt av pumpa enda, jeg skal ordne noen andre ting også før eukontroll, og tar jeg av pumpa kan jeg jo ikke kjøre bilen noe særlig mere.


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by jonsto »

Sender deg pumpa så får du prøve om den virker.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by dagmatti »

Hei,

fikk pumpa her om dagen! Det var boller tenkte jeg, og rusla ut ikveld for å bytte. Tok ut den gamle, og smikka røra på den nye. Men fikk den ikke på plass?! Hva er nå dette. Jo, det viser seg at den andre pumpa er helt annerledes. :shock: :shock: :roll: :D

Innsuget er "speilet" og stikker ut i andre retningen og på andre siden av pumpa; de andre festene er også plassert annerledes i forhold til hverandre, men det ene kan nok flyttes. Uansett vil ikke slangen på min rekke bort hvis jeg får til å flytte det, tuten blir pekende inn i radiatoren omlag. :lol:


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by jonsto »

Trist det da. Aner ikke hvor denne pumpa kommer fra, så jeg har ikke noe godt svar. Får du ikke brukt den så får du enten sende den tilbake eller få den til Kongsberg. Jeg skal jo på treffet.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by dagmatti »

Hehe, jaja det var litt dumt da. Men kanskje kan jeg bruke en ny type pumpe. Skal sende pumpa tilbake. Skal ta en alvorlig motorvask på bilen og pumpa, og prøve å finne ut litt nermere hvor det lekker også.


-m
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by Sturla »

Spenner du basen fast i noe skal det være mulig å rotere pumpehusert slik at tuten kommer ut på andre siden? Har sett bildeserier av folk som renoverer disse pumpene, spesielt til DS, men det er jo samme sak. Huset er vel presset på :?:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by jonsto »

Sturla wrote: Huset er vel presset på :?:
Enten det eller krympet. Vet ikke om det er noen gummiring der, men med litt moderat oppvarming kan det hende det går.
Ta en titt her: http://www.schaalbouw.nl/citroen/pumpoverhaul.htm
Og dagmatti, bare prøv, om noe blir ødelagt gjør det ikke noe. :wink: :)
Mvh
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by knut »

Ring til president Arne Lund i DSklubben og hør om han overhaler hydraulikkpumper.
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hydraulikkpumpe lekker......!!

Post by dagmatti »

Hei,

aha, nå skjønner jeg bedre her. Da er det nok samme pumpa, men bare justert litt annerledes. Når jeg satte pumpa slik den skal være i min bil sto tuten i feil retning, men klarer jeg å dra den 120 grader eller så vil det nok fungere!

Da skal jeg forske litt før jeg gir meg helt. :) Skal ikke gå inn for å ødelegge noe da. :wink:

Jeg tror jeg har snakket med han i ds klubben før, han lagde et 2 meter langt 4,5mm rør til xmen min da jeg byttet 10kg rør på den for et par år siden. Lurer på om jeg skal kontakte han igjen og høre om han vet om det lar seg enkelt gjøre. :)


-m
Post Reply