Få løs bolt til stabilisatorstag bak

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Få løs bolt til stabilisatorstag bak

Post by gopp »

Jeg hugger to CX Break S2, og vil ta være på alt av verdi. Svingarmene bak er trolig fine på begge bilene, men når jeg demonterte de på den mest rustne vogna i går, knakk begge de innerste (største) boltene i svingarmene. Jeg hadde varmet opp begge to med en skibrenner, og smurt dem godt med WD40. Det er tydelig korrosjon rundt boltene, men hva annet kan man forvente når stål og aluminium får kose seg sammen i et saltbad i 21 år.

Spørsmålet er nå hvordan jeg får ut resten av boltene? Det stikker opp ca. 5 mm. av bolten. Jeg har søyleborrmaskin, og kan få ordnet meg med en skikkelig propanbrenner som gir mer effekt enn min lille. Er det noen triks?
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Få løs bolt til stabilisatorstag bak

Post by jonsto »

Ja. Stikker de såpass ut fra arma kan du prøve følgende. Finn ei skive som går utenpå bolten. Sveis denne fast til bolten. Finn ei stor mutter som går utenpå sveisen, men ikke ut over skiva. Sveis denne fast til skiva og bolten. Prøv så å skru ut bolten. Dette går i 8 av 10 tilfeller. Varmen bolten får fra sveisingen gjør at den løsner. Går ikke det er det boring som må til. Men det er en litt vanskelig sak. Er lett at du borer skeivt slik at du må gjenge litt i stål og litt i aluminium. Gjengestigning 1,25.
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Få løs bolt til stabilisatorstag bak

Post by gopp »

jonsto wrote:Ja. Stikker de såpass ut fra arma kan du prøve følgende. Finn ei skive som går utenpå bolten. Sveis denne fast til bolten. Finn ei stor mutter som går utenpå sveisen, men ikke ut over skiva. Sveis denne fast til skiva og bolten. Prøv så å skru ut bolten. Dette går i 8 av 10 tilfeller. Varmen bolten får fra sveisingen gjør at den løsner. Går ikke det er det boring som må til. Men det er en litt vanskelig sak. Er lett at du borer skeivt slik at du må gjenge litt i stål og litt i aluminium. Gjengestigning 1,25.
Mvh
Takk skal du ha Jon!

Jeg hadde selv i tankene å sveise på en mutter, men ser jo at det blir mye sterkere med en skive først. Da forsøker jeg dette, i kombinasjon med propanbrenner.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply