Ønsker å kjøpe CX

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

Ønsker å kjøpe CX

Post by Ro-ien »

Hei. Jeg er helt nytt medlem, og har ikke engang en CX! Måtte jo begynne et sted, og det ble å melde meg inn i klubben :wink: Jeg har alltid ønsket meg en CX siden de er det mest snodige, stilige og kule du kan få av familiebiler uten å være stygge, teite eller "amerikanske" (i ordets negative forstand). Husker da jeg var 7 år, det var en nabo av en venn av meg som hadde en sort Gti Berline som jeg var veeeldig fascinert av. Så fascinert at det er noe sånt jeg kunne tenke meg selv. Har aldri hatt Citroën før, så jeg føler meg skikkelig grønn her :oops: , men har en SAAB 900 Aero cabriolet som jeg har mekket en del på. Har vel tenkt at en stor Citroën er mer avansert enn jeg kan klare å mekke på selv, men etter at jeg har surfet litt på hjemmesidene deres ei stund ser det ikke så verst ut likevel. For en liten mnd siden så jeg til min store overraskelse at Svein som også er medlem her hadde den perfekte bilen for salg på FINN, men den var selvfølgelig solgt. :( Men det var da jeg fant ut at jeg skulle gjøre alvor utav å kjøpe en Citroën CX. Det er på mange måter på tide at min kjære SAAB kan få ei venninne, synes jeg, til å oppdra den litt, og til å komplementere den :D
Så, hvis noen her inne kjenner noen som kanskje kunne tenke seg å selge, eller kjenner noen som vil er jeg interessert

Hilsen Ro-ien på Sandnes (Jæren)
josteinCX
Posts: 7
Joined: Wed 14 Jul, 2010 01:04

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by josteinCX »

eg har en cx som e egentli i ganske god stand. men den har stått noken år no så d e en go del som burde skiftast. eg lure på om eg ska gjere d sjøl og kjene meg noken krone på d før eg selle den, men eg veit ikkje om eg har tid til d.
Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by Ro-ien »

Hei JosteinCX!
Jeg har vært i beit etter en CX ei lita stund nå, og de aller fleste er som din, et reprerasjonsprosjekt. Da er de verre å selge, og siden interessen for CX ikke er så stor blant folk flest er gjerne de potensielle kjøperne på andre kanter av landet. Og det kan vanskelig forsvares å dra en gammel CX på tilhenger gjennom halve landet fordi den ikke er kjørbar, mens en CX der det kun er å skrive kontrakt og betale og reise hjem med den er det noe helt annet.
Jeg ville nok enten ventet og sett om du får solgt den slik den er i løpet av sommeren, eller så ville jeg fikset den ok opp og fått den gjennom EU kontroll med en gang. Da ville den sikkert vært en het potet i bilmarkedet, for EU godkjente CXer ser ikke ut til å vokse på trær. Den som fikk CX-ballen til å rulle for min del var registrert, eu-ok og i mer eller mindre daglig bruk og forsvant nesten før den var til salgs, ifølge den tidligere eieren. Men det var jo oxo en GTi, da :P

Hilsen Ro-ien

PS: Var det kanskje din bil jeg ringte på og hvor jeg fortalte eieren (deg?) at han burde prøve å sette den inn i CX-klubben?
I så fall: Hyggelig å treffes... Igjen :mrgreen:
josteinCX
Posts: 7
Joined: Wed 14 Jul, 2010 01:04

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by josteinCX »

nei, var nokk ikkje meg nei, men kanskje d var han eg fekk bilen av du snakka med. eg fekk han som repprosjekt og så skulle han ha vrakpanten og kanskje litt til når eg fekk solgt den, sida han hadde tenkt å vrake den uansett. d va vel ikkje fordi bilen va i så dårlig stand... va vel meir fordi han ikkje hadde plass til den. men eg har plana no om å fikse den. får eg trur d er mindre å gjere enn eg i første omgang hadde trudd.

takk for at du svarte :wink:
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by citro1cx »

Ro-ien wrote:Hei JosteinCX!
Og det kan vanskelig forsvares å dra en gammel CX på tilhenger gjennom halve landet fordi den ikke er kjørbar, mens en CX der det kun er å skrive kontrakt og betale og reise hjem med den er det noe helt annet.
Hvis man er interessert nok i bil er del vel ingen ting i veien og dra den med hjem på henger? Det er tross alt snakk om en entusiastbil og ikke en bruksbil. Tut og kjør biler er det svært få av på markedet, og de fleste CX selges i dag som "oppgitt "prosjekt" eller "har for mange biler og må selge noen". Da er det skjelden de virkelig fine bilene dukker opp. Egentlig er dette et positivt tegn for CX som entusiastbil fordi de som er på utkikk etter en CX ønsker å holde bilen ved like og sette den i stand. Dessuten er prisene på vei opp for de fineste bilene, mens de som er "ikke kjørbar" ligger fortsatt på de gamle CX prisene.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by Ro-ien »

Jeg er nok ikke helt enig med deg der, Citro1cx. Men heldigvis er det lov å ha forskjellige oppfatninger, så det er ingenting som er feil. Etter mitt syn er en bil som er i brukbar stand en bedre bil enn "et oppgitt prosjekt" som du kaller det. Det er ikke alle som har mulighet til å ha delebiler i gårdsrommet, eller har mulighet til å hente bil på tralle, men som fremdeles er interessert i CXer :roll:
Jeg tror ikke det er bare meg som er villig til å betale adskillig mer for en CX i bruksstand, og på den måten slippe endel kostnader og arbeid. Det er ikke akkurat gratis å få en bil fraktet over halve landet for så å restaurere den eller reparere den :wink:
Jeg er usikker på intensjonen din med innlegget, men jeg kan i alle fall forsikre deg om at ikke alle som kjøper en bruksCX er folk som har tenkt å kjøre den til den ikke går mer for så å hive den på dynga. Var det intensjonen min hadde jeg selvfølgelig kjøpt en Mazda eller Toyota :P
Når jeg får meg en CX er det klart jeg skal bruke den. Jeg har ikke verken interesse eller plass til å ha biler stående som ikke skal brukes.
Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by Ro-ien »

MEN- Jeg er selvølgelig enig i at det er helt OK å hente bil på henger, hvis alt taler for det. :D Var nok litt rask i vendingen der :oops: ; det jeg egentlig mente med det første innlegget mitt var bare å si at potensielle bilhandlere blir skutt i været så snart den er i kjørbar stand, og helst EU OK. Og jeg er sikker på at utleggene med å fikse opp bilen såpass vil gjøre 10.000 til 15.000 i forskjell på salgspris. Rett meg gjerne hvis det er feil, men jeg hadde ikke hatt problemer med å betale opp imot 20.000 hvis alle "feil" kun er kosmetiske, og gjerne over 30.000 for et finere eksemplar f.eks uten vanskelige bulker eller rustflekker, og et helt interiør :wink:
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by citro1cx »

Ro-ien wrote:Jeg er usikker på intensjonen din med innlegget, men jeg kan i alle fall forsikre deg om at ikke alle som kjøper en bruksCX er folk som har tenkt å kjøre den til den ikke går mer for så å hive den på dynga.
Det er nettopp det som er poenget ja. På grunn av lave bruktpriser gjennom årenes løp har CX trukket til seg kategorien "kjøp billig, bruk og kast". Jeg har sett mange omtrent rustfrie CX på dynga fordi ingen kjøper en CX som ikke er kjørbar.

Et par historier fra CX miljøet: Bilen starter, men vil ikke heve seg. Selgeren har gitt opp fordi han ringt har verkstedet og de har sagt at han må regne med ei regning på minst 10000. Det viste seg at det var lufting av LHM systemet + oppfylling av returslange som skulle til.

Bilen lekker LHM som sil og vil ikke heve seg. Bilen levert på veksted, selger fikk vite at det ble store kostnader med å skifte hydraulikkrør. Selgeren gir opp og selger bilen til vrakpant. Det viste seg at en retrurslange midt under bilen var røket. Denne ble skiftet på 5 min, og bilen var igjen kjørbar.

Det trenger ikke å være hverken vanskelig eller dyrt å fikse en CX som ikke er kjørbar. Mange har opplevd lignende episoder med CX de har kjøpt og på den måten fått mange gode mil bak rattet på 1. klasse. Det kan derfor være lurt å gi ikkekjørbare CX en ekstra sjanse. :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by jonsto »

Kan vel ta med historien om fruens GTi også. Fikk beskjed fra Citroën forhandler om at tannstanga måtte skiftes. Hva det ville kostet på et verksted tør jeg ikke engang tenke på. Da jeg fikk bilen opp på verkstedet reparerte jeg lekasje fra den store returslangen fra sentrifugalregulatoren. Inkludert leting etter et passe plastrør tok reperasjonen ca. 15 min. :D :D
Mvh
Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by Ro-ien »

Jeg tror faktisk vi alle egentlig er enige, forskjellen er bare situasjonsbetinget: Jeg tør ikke begynne å skru og herje på en såpass spesiell bil som CX, som jeg aldri har så mye som åpnet panseret på. Det er noe helt annet for dere som vet akkurat hva som kan være galt med den og hvor feilen kan være. Jeg ville mest sannsynlig ikke hatt snøring. Så har dere sikkert både egen bil med tilhengerfeste og egen bilbåre, osv osv. Da blir det jo annerledes. Jeg ser jo poengene deres, men mitt poeng er at i og med at jeg er fersk her ville det vært best for meg med en bil som er kjørbar, og at kanskje noen av dere som er så flinke med CX muligens kunne ordne noen flere biler dere har tenkt å selge såpass at de er kjørbare :wink:
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by pål »

Står en fin en på autodb , NÅ!!!!
har masse Citroèn:-)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by tronde »

pål wrote:Står en fin en på autodb , NÅ!!!!
Den som trenger helllakkering, eller de to delebilene?
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by tdbugge »

jonsto wrote:Kan vel ta med historien om fruens GTi også. Fikk beskjed fra Citroën forhandler om at tannstanga måtte skiftes. Hva det ville kostet på et verksted tør jeg ikke engang tenke på. Da jeg fikk bilen opp på verkstedet reparerte jeg lekasje fra den store returslangen fra sentrifugalregulatoren. Inkludert leting etter et passe plastrør tok reperasjonen ca. 15 min. :D :D
Mvh
Var heldig med den ja :D
Tommy D.Bugge
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by citro1cx »

pål wrote:Står en fin en på autodb , NÅ!!!!
er vel denne tenker jeg :wink: : AutoDB-kode: 1161207 men ikke tro på alt som står i annonsen, tror ikke den er 3 dørs. Om bilen trenger helakkering får vel kjøperen selv avgjøre :P
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Ønsker å kjøpe CX

Post by pål »

Jeg tror kanskje (med prisen i tankene) at de mener at lakkering er det som skal til for en strøken bil ?? Jeg kjenner ikke forhandleren, men med det navnet er det håp om at de vet hva de selger...
har masse Citroèn:-)
Post Reply