25D 1984 - drift av kamaksel

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
esv
Posts: 17
Joined: Wed 21 Jul, 2004 15:38
Location: Oslo

25D 1984 - drift av kamaksel

Post by esv »

Hei! Jeg er nybakt CX-eier, og godt i gang med oppgraderinger/vedlikehold. Ikke fått tak i verkstedhåndbok til Diesel, venter på en fra Frankrike. Vel:

I følge instruksjonsboken har min motor lavtliggende kamaksel med tannhjulsdrift. Dieselpumpa drives av tannreim fra kammen.

I dag døde beistet etter en kort stopp (ville ikke starte igjen), og det er jo ikke så mange ting som kan gå galt. Tannremmen til pumpa går på overtid, men jeg har foreløpig tatt sjansen siden konsekvensene ikke ville bli så store.

Men! Da jeg åpnet for sjekke tannremmen (etter å ha sjekket dieseltilførselen), ser jeg at det er EN REM TIL innenfor og nedenfor, fra veiva, og den er røket. Gulp! Har jeg tannreim til kamakselen likevel, eller er det bare "to-trinns" drift til pumpa?

Hørte ikke at det smalt noe sted, og en 25D ville vel HELT SIKKERT lage alvorlig ventilsalat hvis jeg mistet driften til kamakselen?

Må jeg bare kaste bilen nå, mon tro, eller kan dette ha gått bra...?

mvh
Eirik Svinsås
Oslo
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ventilene dine er sansynligvis fortsatt like fine, dette fordi de "står rett på" mot stempeltoppen. Derimot er det nok en og annen støtstang(mellom kam og ventil-løfter) som har fått litt medfart. Det sies(ref. akuten) at disse kan repareres men se heller etter noen på et huggeri.
Ikke kast noe som helst uten å prate med oss først :wink: :wink: Vi får snart bilen på veien!
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Image

kan maile deg dette om ønskelig!

eller se her: http://www.algonet.se/~frenchie/cx/CXtech.html
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: 25D 1984 - drift av kamaksel

Post by citro1cx »

esv wrote:Hei! Jeg er nybakt CX-eier, og godt i gang med oppgraderinger/vedlikehold. Ikke fått tak i verkstedhåndbok til Diesel, venter på en fra Frankrike. Vel:

I følge instruksjonsboken har min motor lavtliggende kamaksel med tannhjulsdrift. Dieselpumpa drives av tannreim fra kammen.
Oslo
ble veldig nysgjerrig på hva salgs instruksjonsbok du har?! et tips til deg er å alltid opgi hvilken bil du har: årsmodell og bokstav/tall betegnelse (eks: 87 25TRD), da det kan være noe forskjell på dem (eks 2200, 2400 og 2500 diesel) og du vil få mer nøyaktig råd Et annet tips: Verstedshånbok fra moderlandet høres greit ut, men det finnes et bra oppslagsverk eller servicebulletin (som innlegget over er hentet fra)som det heter på svensk på følgende adresse: http://www.citrotech.se/ For meg er denne et must og jeg klarer meg stort sett uten andre verstedsmnualer.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Ja, jeg vet ikke om jeg er helt på jordet her nå, men det har vel ikke alltid vært remdrift av kamaksel på cx diesel?



-mattis
esv
Posts: 17
Joined: Wed 21 Jul, 2004 15:38
Location: Oslo

Post by esv »

Takk for all god hjelp - jeg har også snakket med et par maskiningeniører på jobben, og dere har nok rett alle sammen - støtstengene er "det svakeste ledd" her. I verste fall en vippearm eller to. Da blir ikke dette så ille, registerremmen måtte jeg jo ha byttet uansett (så snart jeg fant ut at jeg hadde en slik, mener jeg...) Utrolig sløvt av Citroen Norge at slik vital informasjon i den norske og originale instruksjonsboken (merket 10.82, altså utgave 1982?) ikke er oppdatert!?! Men ok - jeg skal ta skylda sjøl. Når man har tråkket i salaten gjelder det som kjent å stå stille...

Takk for tegning fra det svenske nettstedet! Jeg har forsøkt å komme inn der tidligere, men i går var det ikke mulig i alle fall. Men nå er saken biff. Bratt lærekurve her nå, gitt... Kuriositet: Selgeren av bilen visste IKKE at han hadde registerrem, og han var både bonde og teknisk kyndig.

Det er forresten en Break, som sagt en 2500 sugediesel, 182 000 km, ganske rustfri, nylig rustbehandlet etc, så det der med å kaste den var ikke HELT alvorlig ment : )
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Det er forresten en Break, som sagt en 2500 sugediesel, 182 000 km, ganske rustfri, nylig rustbehandlet etc, så det der med å kaste den var ikke HELT alvorlig ment : )
Flott! For her har du bil i maaange år. :D :D
har masse Citroèn:-)
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Har høyrt at dei tidlegaste CX 2,5 diesel'ane hadde kjede og at dei seinare gjekk over til reim. Stemmer det, og når skjedde det i så fall? Nokon som veit?
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Er litt ute på tynn is nå, men dwet var jo en 2200 diesel-motor fra -75 til -78 kanskje det er denne dere tenker på?
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote:Er litt ute på tynn is nå, men dwet var jo en 2200 diesel-motor fra -75 til -78 kanskje det er denne dere tenker på?
dette var en motor de hentet fra C35 og var i utganspunktet et samarbeidsprosjekt med fiat. Motoren hadde 62 hk og var kjent for sitt meget lave drivstofforbruk. citroen vant montecarlorallyet for dieselbiler i 1976 nettopp med et slikt dunderverk :!:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Sjekket på mekkesidene, og det står at cx 2500 diesel fikk remdrift fra 1983.


-mattis
helge MS

Post by helge MS »

det siste er riktig
Post Reply