vann? i diravi? Jaggu er'n stiv gitt!

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

vann? i diravi? Jaggu er'n stiv gitt!

Post by pål »

Har et kjempeproblem! :(
Jeg tror jeg på et eller annet vis har fått vann i Diravi'en!! Dette viser seg på følgende vis: -2 grader eller kaldere, så er rattet så inn i he..... tungt å dra rundt at jeg nok er en fare på glatte vinterveier( MÅ bruke begge armer) Jeg prøvde først å løsne luftenippelen under reservehjulet og vri på rattet, det kom ut masse LHM som jeg lot renne helt til Hydroflush'en dukket opp(har Hydroflush fra classicparts på tanken)Dette hjalp ikke!!??

Forsøkte da å la kupevarmeren blåse oppunder dashbordet, slik at Diravi'en var varm, og har da ikke hatt problemet siden.

Så mitt spørsmål er: Hvordan få drenert Diravien ordentlig? :?:

Forresten : Hva er riktig bakkeklaring for damen? Hvordan måler jeg dette?
har masse Citroèn:-)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

hei,
høres ukjent ut at problemet er vann i diravien, du er sikker på at hun har nok trykk i begge akkumulatorkulene? Alt blir jo tregere når det er kaldt, så da merkes det kanskje bedre om kulene bør skiftes/fylles.
Høyden er mellom 15,7 og 17,3 cm foran, og mellom 21 og 22 cm bak. husk riktig dekktrykk. Det er etter boken.. :lol: mange måter å måle på. Rammen innenfor hjulene er vanlig. Husk å benytte smøregrav eller lignende, den kommer FORT ned når du fikler med høyden..
Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ny akkumulatorkula, ja. Men forstå meg rett : rattet er VIRKELIG tungt! Ikke bare tregt. Og etter 15-20min kjøring så: plutselig "løsner" det. Det bør kanskje sies at jeg byttet Diravi fra delebilen i sommer, ifjor vinter var den ikke slik så jeg tror helst at det er i denne problemet sitter. Helge MS fortalte noe om at LHM'en bare gikk frem og tilbake i Diravien? Så hvordan få den ut da?
har masse Citroèn:-)
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Jeg har ikke opplevd dette selv, men husker å ha lest noe på akuten om servo som låser seg eller går tregt. Litt leting bringer følgende derfra:

"Hej.
Hittar du inget fel mellan kuggstången och diravin så har du nog samma fel som jag hade på min turbo, ett nållager som kärvar. Jag fixade det på min egen för två veckor sedan.

Gör systemet trycklöst, ta av ratten och plastkåpan innanför, lossa M8 bultarna (4st)till diravi-enheten de sitter lite trångt till men det går med en vanlig lednyckel. Dra ner hela diravin mot golvet så mycket att du kommer åt gummi damasken på översidan, ta bort ligarexbandet och gummit. Lossa de tre M6 bultarna och lyft försiktigt bort locket, tappa INTE bort fjädern under locket.
Stick ner fingret där fjädern satt och lirka upp kolven. Det kan vara lite marigt att få upp den (Ja kolven alltså) men om man torkar bort hydrauloljan så blir det inte så halt. Längst ner på kolven sitter lagret som hålls på plats med en sprint, tryck ut den. Sen är det bara att torka ren alla nålarna i lagret och fetta in dom. montera i omvänd ordning och voila din servo är som ny igen.
Är man bara någorlunda händig klarar man hela jobbet på mindre än 2 timmar.
Ps lägg lite gamla trasor på golvet innan du börjar, det kan bli lite spill."

Det er Birger Nilsson "nisse" som skriver denne veiledningen.

Forklaringen med vann i servoen som fryser høres litt "far out" ut - det er mulig det at problemet har oppstått ved kuldegrader er en statistisk tilfeldighet :?
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

:D Dett blir prøvd til helgen!! Tilfeldig vil jeg egentlig ikke kalle det etter fire tilfeller som som uten unntak følger temperaturen,men klart: temperatur kan virke inn på fler måter!?
Komer tilbake med rapport
Takk sålenge :!:
har masse Citroèn:-)
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Hei Pål!

Jeg "garanterer" ikke på noen måte at prosedyren løser problemet du opplever; det er bare et innspill. (Tenker på at jeg sender deg på et spor som medfører timesvis kronglete mekking på en kald gårdsplass og som allikevel ikke løser problemet....)

Hvis en tenker logisk på at det er vann i systemet, vil dette synke (vann er tyngre enn olje) og dermed legge seg i "tannstangen" (i tillegg til i diravien?). En måtte i så fall koble fra slangene til denne (jeg tror de er på høyre side) og tømme det ut der :?:
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Hei igjen!

Hvis vi trekker din versjon av vann-filosofien litt lenger, eller litt på siden : La oss si at det er vann i sentrerings-kretsen av hydraulikken, vil det da komme ned i tannstang og hvordan har det seg at problemet løses ved at Diravi'en holdes varm? Forresten så er jeg ikke redd for noen timer med skruing i garasjen ( har akkurat fått bilen på veien etter 3-tre uker på bukk for å bytte bærearmslager bak, bolter var totalt fastrustet i hylse, så eneste mulighet var tilslutt å dele helebærearmen med vinkelsliper, heldigvis hadde den snille mannen på Sira som jeg kjøpte delebil av , montert smørenipler på bærearmene på den bilen,så nå svever jeg igjen)

Fra Tønsberg du da forresten?! Selv er jeg født og oppvokst i/omkring verdens navle/Oslofjordens perle , men havnet på Lillehammer etter førstegangstjenesten (den kjærligheta)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hei.
Jeg har akkurat drevet og plukket fra hverandre Diravi enheten. Skriver også en liten artikkel som kommer i neste nr. av Gasskula. Det stemplet som blir nevnt i sitatet fra citroenakuten har med den progresive styringen og at hjulene går tilbake til nøytralt å gjøre. Er ikke så sikker på at det er lageret i enden som er problemet, snarere at cylinderen går tregt. Det er også en liten sil i systemet som kan gå tett.Ta en titt her: http://www.algonet.se/~frenchie/cx/CXtech.html
Klikk på Main Menu og velg Manuals. Velg så Citroën Hydraulics, Course Notes, MAN 008440 Gå til side 63 på papiret (67 på display) der har dere det meste om funksjonen på Diravi enheten. Det kan lønne seg å printe ut disse sidene.
Når bilen står i ro er det 25 bar trykk på cylinderen. Går den tregt i tillegg blir det tungt å vri på rattet.
Vannteorien har også jeg liten tro på.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Javel!
Så har man studert tegning over Diravi, uten at jeg vil påstå at jeg fullt ut kan beskrive funksjonen, men likevel: Jeg lette men fant ikke ut hvor denne silen satt? Samt : den luftenipelen som satt (på tegningen) rett over stempelet, er det denne som sitter på torpedoveggen? Hvis det er stempelet som går tregt, hva kan jeg gjøre med det? Hone sylinder, pusse stempel, eller bare rengjøre evnt. smøre ?
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Nei, det er ikke så enkelt. jeg kunne jo sagt at du skal vente på "Gasskula", men siden du har et akutt problem kan jeg sende deg bilder og beskrivelse på mail. Send meg en mail med adressen din. Mailadressen min finner du i medlemslista her på forumet. Kravet er at du har minst ISDN oppkobling. Send også gjerne med et telefonnr. jeg kan nå deg på.
Fatt mot, dette skal vi ordne. :D :D
Mvh
nikolai

vann i hidravlik

Post by nikolai »

... :roll: :roll: vel jeg har samme problem,men jeg har funnet vann i hudro oljen+en del is beholdern...har skiftet olje luftet ut,aerobik o.s.v...hvis det er kaldere enn -8`denne vill ikke å løfte seg,eller løfter seg helt up og vill ikke ned,etter noen kilometer det gor bedre men jeg ødeleger bilen.... :cry: :cry: ...hjelp!!hvis det er ikke så kalt den går som en drøm....... :roll: :roll: hvordan kan jeg fjerne vann rester fra sistemet?.... :shock: :shock:
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: vann i hidravlik

Post by Helge S »

nikolai wrote:... :roll: :roll: vel jeg har samme problem,men jeg har funnet vann i hudro oljen+en del is beholdern...har skiftet olje luftet ut,aerobik o.s.v...hvis det er kaldere enn -8`denne vill ikke å løfte seg,eller løfter seg helt up og vill ikke ned,etter noen kilometer det gor bedre men jeg ødeleger bilen.... :cry: :cry: ...hjelp!!hvis det er ikke så kalt den går som en drøm....... :roll: :roll: hvordan kan jeg fjerne vann rester fra sistemet?.... :shock: :shock:
Dette med vann gjelder vel da altså i alle fall nikolai og kanskje(?) pål?

Jeg kan nemlig bekrefte at vann i hydraulikken er et helv...@&#¤ på kalde vinterdager. Jeg fikk selv vann i hydraulikken på min 84 CX25GTi i 1988. Jeg sjekket nivå og etterfylte LHM før kjøring nedover Autobahn på sommerferie. Det jeg merket når vi stoppet i Kassel var at jeg dessverre :evil: ikke hadde satt på gummilokket på LHM-tanken godt nok. Jeg tenkte ikke på vann i hydraulikken da.... MEN på første vinterdag med minusgrader skjønte jeg tegninga: Når vi kjørte på Autobahn i sprutregn og vanntåke med lokket av LHM-tanken, var det kommet vann i tanken :cry:

Jeg tok ut tanken og skiftet LHM, men det hjalp IKKE... :shock: På neste kalde morgen ville ikke CX'en opp likevel. Så kom den opp ja...... men den gikk HELT i TOPP og ville ikke ned igjen :shock: :?:

Jeg måtte ut med høydekorrektørene for å få ut vannet der og en del annet mikkmakk, så her er det en som siden 1988 har vært nøye med ALLE lokk i motorrommet. :lol:
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Blaamann1975
Posts: 130
Joined: Thu 11 Dec, 2003 17:18
Location: Tobøl, Hedmark

Post by Blaamann1975 »

Dette problemet med at vannet ikke kommer ut ved skifte av LHMen kommer av at LHM ikke er hygroskopisk. Altså at vannet legger seg i "lommer" i hødekorrektører og diverse andre ventiler.
Spørsmålet er da om det finnes en mirakelkur (emulgator) å tilsette LHMen slik at den blir hygroskopisk.
Da burde det være mulig å blande dette i LHMen for så å kjøre systemet en stund til vannet har blandet seg med LHMen. For så å drenere sytemet igjen. Bør kanskje også kjøre en runde med Hydroflush i etterkant

Noen som vet om en emulgator som kan brukes og samtidig ikke skader systemet?

Dette ble kanskje litt hypotetisk men om det lar seg løse på dette viset kan det spare en masse arbeid for de som har vært uheldige!

Burde kanskje vært et nytt tema dette?!

Mårten
Last edited by Blaamann1975 on Sun 25 Jan, 2004 02:00, edited 1 time in total.
Guest

Post by Guest »

Blaamann1975 wrote:Dette problemet med at vanne ikke kommer ut ved skifte av LHMen kommer av at LHM ikke er hygroskopisk. Altså at vannet legger seg i "lommer" i hødekorrektører og diverse andre ventiler.
Spørsmålet er da om det finnes en mirakelkur (emulgator) å tilsette LHMen slik at den blir hygroskopisk.
Da burde det være mulig å blande dette i LHMen for så å kjøre systemet en stund til vannet har blandet seg med LHMen. For så å drenere sytemet igjen. Bør kanskje også kjøre en runde med Hydroflush i etterkant

Noen som vet om en emulgator som kan brukes og samtidig ikke skader systemet?

Dette ble kanskje litt hypotetisk men om det lar seg løse på dette viset kan det spare en masse arbeid for de som har vært uheldige!

Burde kanskje vært et nytt tema dette?!

Mårten
........ :shock: :shock: ....jeg har hellet et flaske med kondens fjerner-kommer med erfaringer snatr...dette er en del som må fikses oxo....endelgt er dette "varmt" ut...+5`... :lol: :lol:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Tjaaaa. Tror nå ikke at kondensfjerner hjelper. Gjør heller vondt værre. :) Er ikke sikker på spritstyrken, men er det 60% så inneholder jo flaska 40% vann! :evil: (96% har 4% vann) :cry:
Uannsett hva man bruker så vil det ligge igjen vann der det ikke er sirkulasjon. Har man først fått vann i systemet tror jeg demontering og gjennomblåsing er eneste løsningen. Kondensen slår vel helst i LHM tanken. det er meget viktig at den platen som ligger i bunnen av LHM tanken er på plass. I to av mine biler har denne vært fjernet. Det er under denne at dritt og vann skal samle seg.
Når jeg tømmer LHM tanker slår jeg innholdet på gjennomsiktige kanner. Lar det stå en 14 dagerstid. Da ser jeg om det er vann i oljen. Så siler jeg oljen gjennom slik silvatt som brukes i melkesiler. :) Dette gjør jeg en to - tre ganger. Første gangen må en være forsiktig slik at en ikke får med eventuelt vann som har sunket til bunns. Det meste av grumset bør en også unngå å få med. Etter denne opprasjonen kan e jo for sikkerhetsskyld la LHMen stå i enda 14 dager for å se om den skiller ut noe mer. (Det har jeg aldrig sett den har gjort). Jeg tror ikke det går å "slite ut" LHM olja, så nå mener jeg den er fullt brukbar igjen. :D
LHM oljen transporterer ikke dritt. Og kanskje heller ikke vann. Det er derfor å annbefale å kjøre en omgang med renseolje før en går til det skritt å demontere annlegget. Renseolje alene er ikke nok, da den ikke har noen virkning der det ikke er sirkulasjon. Det samme gjelder for andre stoffer man lurer på å tilsette. :oops:
Mvh
Post Reply