Elektrisk feil? Mekanisk feil? Hvem kan hjelpe meg??

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Bjørn S.
Posts: 18
Joined: Wed 14 Jan, 2004 10:10
Location: Oslo

Elektrisk feil? Mekanisk feil? Hvem kan hjelpe meg??

Post by Bjørn S. »

Først og fremst: Gratulerer med forumet! Det kommer sikker til å bli flittig benyttet!

Så til min store hodepine: 88-mod. CX 22 TRS. Jeg har til stadighet litt småproblemer med denne bilen. Nå sist har den oppført seg på følgende måte:

1. I romjula var jeg ute og kjørte en tur. Etter ca. 10 minutters kjøring skulle jeg runde en sving i en bakke, og da jeg trykket gasspedalen et stykke inn, begynte motoren og stoppe. Problemet var helt opplagt da jeg trykket pedalen helt inn (den andre porten i forgasseren). Jeg fortsatte forsiktig, men litt senere "døde" hele motoren. Opp med panseret og dytte på noen ledninger, og etter ca. 10 min. startet den igjen.

2. Innimellom "hikker" den. På lørdag stoppet jeg i bomringen, og da jeg skulle kjøre i gang, "hikket" hele bilen - et stk skikkelig fusking. Dette har skjedd flere ganger, stort sett hver gang i forbindelse med igangkjøring fra stillestående.

3. På mandag (bilen hadde stått hele søndagen) fikk jeg ikke start i det hele tatt. Batteriet var helt utladet. Ettersom jeg hadde mistanke om at batteriet ikke var helt bra, kjøpte jeg like godt et nytt et på tirsdag. Startet bilen da? Nei. Jeg hadde jo ladet det gamle batteriet opp nok til å få start, og attpåtil kjørt til Torshov på Storo 5 min. unna for å hente nytt batteri, stoppet der, kjørt hjem igjen, spist middag og skiftet batteri, så det er jo opplagt at bilen ikke skulle starte så raskt igjen etter det!! #¤&%¤#"¤&"& sa jeg til meg selv, og gikk å så på TV. I dag tidlig dyttet jeg på noen ledninger, og vips, så startet den. Se videre på neste punkt.

4. I dag, på vei til jobb, "hikket" den skikkelig til i et lyskryss. Med hjertet i halsen kjørte jeg videre, og da jeg svingte av ringveien inn til Manglerud, "døde" motoren igjen. (Heldigvis startet den ganske umiddelbart.)

Helgemoroa blir å rengjøre og kontrollere alle plugger og tilkoblinger i motorrommet. MEN:
  • - Er det punkter andre steder jeg bør sjekke/rengjøre?
    - Første del av punkt 1 over, er det elektrisk, eller ligger feilen et annet sted?
    - Noen som kjenner igjen feilene og kan gi konkrete tips?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ja, ja morro med CX gitt. :) :( :shock: :D
Kjenner igjen de fleste problemene ja! Løsninger kan det være værre med. Min første tanke er at det må være elektrisk siden den fungerer igjen etter at du har "dyttet" på noen kabler. Hadde en 22RS som også led av "hikke". Der var det ledningen inn i fordeleren som måtte skiftes. Det var overslag der den går igjennom. (Det er en gummisak akkurat der, men jeg tror ledningen var knekt like innenfor denne). Den kontakten som er på denne ledningen er også et svakt punkt. Rengjør og fyll med hvit vasselin. Fordelerne på disse motorene kan også skape problemer.
Prøv litt og la oss få høre hvordan det går.
Mvh
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Sjekk først og fremst tennpluggene og tennkablene, kan vel med fordel skiftes alt sammen selv om det ikke er billig... Jeg ville også sjekket om det er muligheter for falsk luft i innsuget et sted.

Lettere med en GTI, da er det alltid de %/%"#!)/¤()!&% svinghjulssensensorene...

T
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Husker jeg riktig så sto det en artikkel i "Gasskula" om en 22TRS med "kengurubensin". :?: Eieren fant vel ut at det var noe med et hull i vakumklokka på fordeleren som faktisk skulle være der men som hadde tettet seg med skitt!
Vet ikke, men hvis det er det samme problemet hos deg, så er det hvertfall veldig enkelt og helt gratis å fikse :D
har masse Citroèn:-)
Bjørn S.
Posts: 18
Joined: Wed 14 Jan, 2004 10:10
Location: Oslo

Post by Bjørn S. »

Håkkei. Her er en oppdatering: Jeg stod søndag forrige helg og rengjorde kontakter. Det er noe spaghetti som ser hjemmesnekret ut, og jeg byttet derfor noen kabelsko. Hovedkoblingen som gir strøm til sikringsboksen var ikke spesielt bra, så den fikk litt ekstra oppmerksomhet. I tillegg byttet jeg polklemme for +-polen.
Bilen har nå gått upåklagelig en hel uke, men for hvor lenge??
Post Reply