Innsprøyting er best

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Innsprøyting er best

Post by steinarsv »

Dieselmotorer stopper ikke....
Forgassermotorer starter ikke....

:P
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Dieselen hadde innsprøytning lenge før bensinen :wink:
har masse Citroèn:-)
Blaamann1975
Posts: 130
Joined: Thu 11 Dec, 2003 17:18
Location: Tobøl, Hedmark

Post by Blaamann1975 »

Og så sprøyter den inn akkurat passe mengde med drivstoff slik at man har råd til å kjøre bilen i tillegg!

Mårten
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Ja jeg er tildels enig. Men TRS går billig da! 0,75 skal godt gjøres med noen av de andre bensin modellene. En an fordel kanskje er at forgasser modelle får man som regle til å svive selv om det er noe galt med den, selv om den går dårlig. Mister du en av de viktige sensorene til EFI-en så står du Veldig godt...

Det er fordeler og bakdeler med alle systemer, diesel også... :D
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Jeg har litt erfaring med 22trs, minimalt med diesel, men lang erfaring med 2,5l bensin og må si jeg aldri har hatt noe særlig trøbbel med disse, i motsetning til min brors 22trs som ikke likte vinter. De gamle støtstang motorene er veldig pålitelige og lite vedlikeholdskrevende.

Når det er sagt så kjører jeg selvsagt rundt med relé til innsprøytingen og sensorer til tenningen i hanskerommet, og det har jeg jaggu hatt god bruk for... :D

Og vulktape til slangen fra luftfilteret selvfølgelig!

Neida, det er nok alltids noe....

Tron
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!


Tross alt, jeg våger den påstand at forgasser er mest driftsikker i forhold til manifold injection. Men hvor velykket det er driftsmessig kommer an på implementasjonen. Det som stopper deg er stort sett vann og rusk.

Innsprøytning til bensin kan også lages uhyre driftsikkert. Bosh l-jetronic er uheldigvis ikke av de mest driftsikre... altså selve den analoge datakretsen som bestemmer bensinmengden er ok, men luftmengdemåleren er forferdelig. Men tross alt finnes det i det minste like dårlige løsninger, som de som bruker glødetråd. Og det finnes mye bedre løsninger, som de som måler trykket i manifolden.

Minner meg på at jeg snart må få konvertert en 22trs med injection anlegget jeg har liggende til den... (uheldigvis har jeg ingen 22trs nå...) :D

Uansett er det ofte tenninga som er problemet. Og den biten lages jo på samme måte enten det er injection eller forgasser... men jeg vil vel tro at mekanisk tenning ikke er mest driftsikkert...? (men på en annen side har jeg aldri hatt problemer med mekanisk tenning, mens jeg jo har hørt om tenningsmoduler som har tatt kvelden...)



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

På dette temaet finnes det vel like mange svar og ønsker mm. som det er medlemmer på forumet. :D Enkelte får det meste til å svive rundt ved hjelp av spesialiteter og "tjuvtriks". :shock: :lol: Andre har problemer med å trille i nedoverbakke. :cry: Men slik er det bare. Vi får vel bruke det systemet vi er mest konfortabel med. Og så gjør vi det beste for å hjelpe hverandre. :wink: :D Og så treffes vi nå og da over en kopp kaffe og forteller om de små og store problemene og særegenhetene vi har opplevd. Vi er en herlig gjeng :!: :D :lol:
Mvh
Post Reply