Dekk til CX

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Dekk til CX

Post by 1987CX25GTI »

Jeg ser i vognkortet at det rekommenderes 190/70/14 på min GTI.

Har nå dekk som er ELDRE enn bilen og det slår fælt når jeg kjører over trikkeskinner og andre "korte" dumper. Har fått tilbud på piggfrie vinterdekk og har tenkt å slå til. Det er delte meninger om å bruke disse på sommerføre blant de som "kan" noe om dette - er det noen oppfatninger om det her inne? Jeg bruker bilen lite - så jeg ser for meg at det ville vært lurt å slite ut dekkene på sommeren også, slik at jeg ikke risikerer å sitte med vinterdekk som må kastes kun pga av dem har forsteinet seg....
thomasdh
Posts: 50
Joined: Mon 10 May, 2004 10:13
Location: Oslo/Sofienberg

Post by thomasdh »

Jeg kjørte på piggfrie vinterdekk året rundt på min tidligere bil. På ett år tilbakela jeg 50 K kilometer opp og ned E6. det gikk igrunnen helt greit. Fordelene er:
dekkene blir slitt helt ut, og må ikke skiftes ut fordi de blir harde
du er alltid skodd for snø (ikke så viktig i juli..)
du sparer ryggen
piggfrie vinterdekk er mykere enn sommerdekk=mindre støy

Ulemper:
piggfrie vinterdekk er mykere enn sommerdekk=høyere slitasje
----------------------------"--------------------------=lengre bremsestrekning
---------"----------- gir elendig grep på våt vei.

Jeg ville ikke anbefalt det, og kommer ikke til å gjøre det igjen. Hadde et par ubehagelige situasjoner på våte dager i høy hastighet. For å si det sånn; vannplaning blir en vane det også...
Halvfrivillig CX-mekaniker på fars -88 25 GTI
2xRover P6, 1971 Mini 1000 Mk3
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Post by Ørjan Nagelsen »

Hei!
Jeg kom over noen billige alu felger som det sto noen piggfrie vinterdekk på for noen år siden. Jeg kjørte med de på resten av sommersesongen, men det var ikke noe særlig.

Dekkene ble veldig fort slitt, og var håpløs på vått føre. Det hendte faktisk en gang at bilen slapp bak i en sving ved helt vanlig regnvær. Bremselengden blir jo desto lengre også!
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Dersom du absolutt vil kjøre med piggfrie vinterdekk hele året skal du velge høyhastighets vinterdekk f.eks. T-merket dekk. Disse har hardere gummi og er vesentlig bedre på våt asfalt enn mer typiske is-dekkene som f.eks. Michelin Maxi Ice. Ulempen er selvsagt at disse dekkene er langt dårligere på is og glatt snø enn de beste piggfrie vinterdekkene.

Jeg vil imidlertid ikke anbefale dette. Kjøp heller skikkelige vinterdekk og skikkelige sommerdekk. Det finnes i dag billigmerker som skal være fullt brukbare.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Hvis du skal ha en bil som er god og sikker å kjøre, både sommer og vinter, er min anbefaling å ikke spare penger når det gjelder dekk!
Selv om CX'en kan virke mindre følsom for dårlige dekk enn andre forhjulsdrevne biler, kanskje på grunn av Diravi-styringen, er det greit å ha veigrepet når du trenger det. Jeg har selv rast over en rundkjøring med piggfrie dekk på våt sommerasfalt, da de først glapp taket hjalp det ikke å slippe gassen :oops:
Om det skulle være slik at du kjøper nye og dyre dekk og dekkene etter hvert er verd mer enn bilen, får du nok solgt dem brukt, dersom bilen eventuelt ikke er til å redde. Og, hvis bilen er bevaringsverdig, trenger den jo etter hvert topp dekk for å være i bra stand likevel :)
Jeg har selv bare for tiden piggfri vinterdekk på min CX, men det er i påvente av kjøp av TRX sommerdekk, når vi vet mer hva som skjer på den fronten fremover.
På vanlig GTI-alufelg ville jeg valgt en eller annen "testvinner". Men ikke alle "testvinnere" passer alle biler - jeg kjøpte nye Pirelli P6 på XM'en min i fjor vår, og har ikke blitt helt fornøyd med det, det er noe med at jo bedre retningsstabiliteten blir, jo tyngre går bilen gjennom svingen, så under 100 km/t er den bilen morsommere å kjøre med vinterdekk...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
Post Reply