Vibrasjoner i diesel

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Nei motsatt stålfelgene rister mer om de ikke er riktig "avbalansert" vekt som er i ubalanse er som "oftes"høyere på stål felger.Men som regel er det dekkene som er grunnen til ubalanse feil vinter lagring osv.
Og lettmetall felger er med på og frem heve komforten i fjæringen pga teorien om mindre avfjæret masse.
Ta deg en tur innom til noen som kan sjekke om hjulene er i balanse
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Her var vel teorien , hvis jeg forsto nest siste innlegg riktig, at vibrasjonene oppstår i drivakselen og ikke i selve felgen. Hvis dette er riktig lyder det logisk at en lett felg lar seg vibrere mer enn en tung.
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

tydeligvis komplisert dette, vibrasjoner kan komme fra så mangt.

Det viste seg at det indre endeleddet hadde skrudd seg løs en del da sikrings-skiven ikke var satt på av de som byttet. Spissingen ble altså en del feil. Med styrestaget skrudd fast og riktig spissing forsvant stort sett alt av vibrasjoner også med sommerdekkene!


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

dagmatti wrote:Hei,

tydeligvis komplisert dette, vibrasjoner kan komme fra så mangt.

Det viste seg at det indre endeleddet hadde skrudd seg løs en del da sikrings-skiven ikke var satt på av de som byttet. Spissingen ble altså en del feil. Med styrestaget skrudd fast og riktig spissing forsvant stort sett alt av vibrasjoner også med sommerdekkene!


-m
At det indre styreleddet begynner å skru seg ut har jeg sett flere ganger!! Låseskiven har vært der, men ikke bestandig korekt satt på. (Det samme gjelder for øverig låsingen på skruene som fester nedre bærekule). Det anbefales alle som konstaterer slakke i indre styreledd å sjekke om det er fastskrudd før de kjøper nytt ledd.
Moralen er: Låsingene skal være i orden og korrekt satt på!
Mvh
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

I mitt sedvanlige tempo har jeg selvsagt ikke fått sjekket grundig etter årsaken til mine vibrasjoner enda. :cry: Nå er det relativt sjelden de dukker opp, og det har nok noe med saken å gjøre...

Når den først opptrer er det i venstresvinger med trekkraft ut til hjulet. Slipper jeg gassen opp litt roer det seg oftest helt. Også dukker den opp av og til når veibanen heller mot høyre og det samtidig er litt ujevnt slik at fjæringen blir noe klemt ned.

Har mange ganger tenkt ytre drivledd, men den typiske "knakk-knakk-knakk"-lyden ved fullt svingutslag og trekkraft til ytterste hjul i svingen har jeg aldri fått frem, prøvd flere ganger. Har hatt mange Citroën med defekt drivledd og kjenner denne lyden godt... :roll:

Men men, bilen starter og går og har enda ikke sviktet på turer enten de er korte eller lange - hvis vi ser bort fra toppakningshavariet, da. Burde bli noe tid utover mot høsten til å krabbe over og under og inni bilen og fikse på ditt og datt - kjørt ett-og-et-halvt år uten vinduspyler bl.a. :wink:

Er det ikke slik det skal være å kjøre CX til daglig da? :)
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

25trd wrote:

Er det ikke slik det skal være å kjøre CX til daglig da? :)
jeg pleier å trøste meg med at så lenge jeg vet hva ulyden skyldes og hvor den kommer fra, er det greit å kjøre. RD'n min har mange rare lyder og vibrasjoner, men det er CX kakafoni....hva skal man med stereoanlegg i bilen :P ?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Når den først opptrer er det i venstresvinger med trekkraft ut til hjulet. Slipper jeg gassen opp litt roer det seg oftest helt. Også dukker den opp av og til når veibanen heller mot høyre og det samtidig er litt ujevnt slik at fjæringen blir noe klemt ned.
Høres ut som indre drivledd, spør du meg.
har masse Citroèn:-)
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Har nettopp hatt liknande symptom på min C5. Det var indre drivledd (gått 280 000).
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
Post Reply