har noen info om 22 motoren?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

har noen info om 22 motoren?

Post by Be|garath »

Som noen observante sjeler har fåt med meg, har jeg handla en 22 TRS. Den er ikke kommet hjem ennå, selger er på ferie i Hellas og jeg har ikke fått solgt Volvoen ennå..
Denne har ettersom jeg forstår forgasser, dette har jeg ikke hatt på mange år, så det skal bli gøy.. Det jeg lurer på er om denne motoren har kommet i andre biler i PSA-konsernet og er den kommet i andre utgaver? For eksempel med andre slagvolum, 16v, innsprøytning, turbo..? Dersom samme motoren finnes i en Peugeot med innsprøytning, så hadde det vært fristende å plukke dette..

Jada.. For trimming i en CX så er en 25 GTI turboII veien å gå, men det er lov å drømme og fundere litt.. :D
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Samme grunnkonstruksjon som CX motoren finnes i Chrysler/Simca/Talbot/Peugeot. Peugeot 505 Gti har injectionsystem som sikkert lar seg konvertere på CX 22 TRS/RS. Synes å huske at administrator på dette forum "dagmatti" hadde et prosjekt på dette. Her er en utgammel tråd om temaet: viewtopic.php?t=178&highlight=505

info om PSA motoren: http://www.geocities.com/davemcbean/N9T.html
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Post by Adelsøn »

Ellers er "trimming" av turbomotoren lett: Man monterer ladetrykksregulator og skrur opp trykket. Kjørte på 1,6 bar og hadde merkBAR økning i effekt :twisted: :twisted: (unnskyld det dårlige ordspillet)

En fjern kjenning gjorde det samme med TRD 1. Økte til vel 2 bar trykk og mente han lå rundt 130 gamper. Dieselpurka hans slapp forhjula...
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Sikker på at motoren er den samme og ikke bare likner? Betegnelsen på Citroëns 2,2 liter er J6t A500, mens Peugeot heter n9t. Citroën har kamreim, men på tegningene i linken ser det ut til at Peugeot har kamkjede..

Jeg kan jo prøve med en annen av favorittmotorene mine: Volvo 850 femsylindret 170hester.. :shock: :D
Helt i aluminium for lav vekt og en girkasse som er konstruert med tre aksler for å være så smal som mulig..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

Be|garath wrote:Sikker på at motoren er den samme og ikke bare likner?
Svaret står i teksten.

"In the early 1980's, when Peugeot decided to create a turbocharged version of the 505, they wanted to use a 4 cylinder OHC engine which was stiff enough to handle high turbocharged power outputs in competition form. The 2165cc all alloy Renault/Peugeot engine was not considered stiff enough, so Peugeot decided to use a 2155cc version of the Chrysler/Simca/Talbot OHC engine."

Men den 2165ccm motoren fantes vel ikke tidlig i '80-årene. Den kom vel med CX S2?
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Motoren er den samme, det er ikke en tilfeldighet at den ligner. Ettersom dette er en Douvrin-motor gjenfinnes den blant annet i både Peugeot (eks. 505) og Renault (20). Litt høyere effekt på begge, om jeg husker riktig, Peugeot pga innsprøytning. Tror Peugeot har 121 hk DIN.

Og når du spør om andre slagvolum av samme motor, er det jo naturlig å nevne Citroen sin egen 2.0 (CX Reflex/Athena/TRE/RE/Pallas mfl. - selv om det sikkert ikke var MINDRE slagvolum du er på jakt etter. :wink:

Har ikke kjørt noe med 22TRS selv (for tiden eier jeg faktisk en - men den har ikke vært kjørbar mens jeg har hatt den), men CX fikk mye skryt med denne motoren da den kom som ny modellvariant for 1986. Bra dreiemoment, god fleksibilitet, drar godt i girene - altså ikke en dårlig motor fra fabrikkens side heller. Jonsto kan sikkert si mye mer om TRS.

For øvrig så jeg i lenken det ble henvist til at denne Douvrin-motoren (uvisst med hvilket volum) også ble brukt i BX 4tc. Hvis det er riktig, er det snakk om samme konstruksjon som sto i Chrysler 180 (en utpreget middelmådig salgsfiasko av en bil, men altså en grei motor). John Reynolds beskriver denne motoren som "robust and happy to be turbocharged" :D Beklager manglende verk/sidereferanse, men jeg tok ikke Reynolds med meg på ferie til Italia....
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

tronde wrote:
Be|garath wrote:Sikker på at motoren er den samme og ikke bare likner?
Svaret står i teksten.

"In the early 1980's, when Peugeot decided to create a turbocharged version of the 505, they wanted to use a 4 cylinder OHC engine which was stiff enough to handle high turbocharged power outputs in competition form. The 2165cc all alloy Renault/Peugeot engine was not considered stiff enough, so Peugeot decided to use a 2155cc version of the Chrysler/Simca/Talbot OHC engine."

Men den 2165ccm motoren fantes vel ikke tidlig i '80-årene. Den kom vel med CX S2?
Tronde skrev innlegg mens jeg skrev innlegg. :wink:

Douvrin-motoren fantes allerede i 1979 i hvert fall, i 2,0-versjon, for CX Reflex/Athena og andre utgaver (og det var vel denne versjonen som sto i Renault 20, og ikke 2165-motoren - korrigerer meg selv). 2165-motoren kom i CX høsten 1985 til serie II, og fantes da allerede i salg i Peugeot 505 og muligens også andre modeller. Så spørs det om tidligere enn høsten 1985 regnes som "early eighties".

Og angående BX 4tc: Jeg skrev at HVIS det var samme motor... (noe det ser ut av Trondes innlegg som det kanskje ikke er), så satt den i Chryslers 180.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

RolandM wrote:
Og angående BX 4tc: Jeg skrev at HVIS det var samme motor... (noe det ser ut av Trondes innlegg som det kanskje ikke er), så satt den i Chryslers 180.
Then, in 1985, came the BX 4 TC - a four wheel drive homologation special intended for Group B competition. It was equipped with a turbo charged longitudinally mounted four cylinder engine of 2 141cm3 capacity developing 200 bhp.

sitat fra citroënet: http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... /bx-1.html

at den satt i Chrysler 180 kan i allefall ikke jeg huske, mener de ble levert som 2 litre? http://www.rootes-chrysler.co.uk/chry-160.html
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Tror at Renault Fuego hadde samme motor som 22 TRS. Rett meg om jeg har feil noen....

CX med SOHC 2,0 kom på sensommeren 1978 som 79 modell (eller var det 77 som 78?... Dagmatti: har du SOHC i din 78?). Det var i allafall Reflex og Athena som hadde den motoren. Pallas hadde også 2,0 tror jeg og så 2,4... Om den gamle 2,2 ble solgt paralelt med den nye 2,0'ern veit jeg ikke, men det var i allfall noen år opphold med salget av 2,2 til sensommeren 1985 da 2,2 TRS kom som 86 modell.

Ska tro om det hadd funka med forgasser og turbo fra en V***o 240 2,1.
Blir sikkert tørste saker, men burde i teorien gå godt....


T1 Diesel med ladetrykk på 2,0 bar?.... hadde han Intercooler på den? Har sittet på med T1 med IC og ladetrykk på 2,1 og den gikk noe helt brutalt sinnsykt.... Synd den var opprusta i bakparten, så det ble ikke kjøp.... :cry:


IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

Jeg foretok en crash-scanning av noe jeg fant i bokhylla. Dekker motor, forgasser og tenning.

Tysk bok om CX 1979-> som omhandler 2.0L Douvrin.

http://rapidshare.com/files/130778967/CX_PRV_20.pdf

10MB PDF
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

RolandM wrote:Og når du spør om andre slagvolum av samme motor, er det jo naturlig å nevne Citroen sin egen 2.0 (CX Reflex/Athena/TRE/RE/Pallas mfl. - selv om det sikkert ikke var MINDRE slagvolum du er på jakt etter. :wink:
Hehe.. Du har nok helt rett der.. :-) Jeg tenkte på om de hadde tatt den opp til 2,3 også..
Har ikke kjørt noe med 22TRS selv (for tiden eier jeg faktisk en - men den har ikke vært kjørbar mens jeg har hatt den), men CX fikk mye skryt med denne motoren da den kom som ny modellvariant for 1986. Bra dreiemoment, god fleksibilitet, drar godt i girene - altså ikke en dårlig motor fra fabrikkens side heller.
Det er dette jeg og har hørt og den lille turen jeg hadde når jeg var og kikket på min 22, så lover det godt. Den var sur og dårlige tenningsdeler, men det var absolutt tilstrekkelig med driv i den for min del. Men den føles lettere på foten enn en 25 og så kan den kjøres med et fornuftig drivstofforbruk..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jeg har for tiden tre 22 biler i drift. Den ene er det Siv som bruker, og hun er slett ingen mekanikker. Sjelden noe tull med den. Dart Vader er jo også 22TRS. Der er nå motoren blitt skikkelig bra. Sviver flott i lange stunder på under 700 rpm på tomgang. Den er rask nok til mitt daglige bruk, men den er jo ingen T1 ellerT2 da. :wink: :D
Men det er et must og gjøre noe med forgasseren. Den må for det første være tett i spjeldakslingen. Så må som regel O-ringen rundt blandeskruen skiftes. Det kan være en utfordring å finne en som er liten nok. :roll: Så må CO justeres riktig. De er også vare for choke kjøring. Har omtrent ikke vært borti noen som tåler og startes på choke og så gå ut og skrape is. Da stopper den og blir vanskelig å starte igjen. På vinteren anbefales på det sterkeste motorvarmer.
Når alt er "tima og tilrettelagt" slik at en starter på full choke og så gradvis tar denne av slik at bare ekstra gass står på og motoren sviver på rundt 1500 rpm, da er man i mål.
Blir man først vant til 22 motoren så savner man egentlig ikke hverken innsprøyting eller turbo i daglig bruk.
Men ta en prat med Dag Mattis. Han har insprøytingsdeler liggende. Et prosjekt er jo bestandig en spennende utfordring.
Når alt dette er sagt så synes jeg egentlig at 22 motoren er veldig mye greiere å ha med å gjøre enn 25 motoren. Enklere å feilsøke, og færre feilkilder.
At kona kjører 25 bil er ene og alene for at den styrer choke funksjonen selv. :wink: :D :D
Mvh
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

citro1cx wrote:
RolandM wrote:
Og angående BX 4tc: Jeg skrev at HVIS det var samme motor... (noe det ser ut av Trondes innlegg som det kanskje ikke er), så satt den i Chryslers 180.
Then, in 1985, came the BX 4 TC - a four wheel drive homologation special intended for Group B competition. It was equipped with a turbo charged longitudinally mounted four cylinder engine of 2 141cm3 capacity developing 200 bhp.

sitat fra citroënet: http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... /bx-1.html

at den satt i Chrysler 180 kan i allefall ikke jeg huske, mener de ble levert som 2 litre? http://www.rootes-chrysler.co.uk/chry-160.html
Det er riktig, 180 ble levert som to-liter, men jeg mener at blokken ble boret opp senere i forbindelse med bruk i andre biler. Skal dog ikke være veldig påståelig, spesielt når jeg er på ferie og må stole på husken.


Jeg er også litt usikker på om de andre merkene brukte samme betegnelsen som Citroen (J6t A500), men man skulle tro at de gjorde det, siden dette var en Dovrin-samproduksjon. Så hvis det eksisterer en 2155ccm i Peugeot med en annen typebetegnelse enn J6t, skal i hvert fall ikke jeg påstå at det var den samme. Derimot er jeg helt sikker på at Renault 25 brukte den samme 2165-motoren som sto i 22TRS.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Det var jo en grei oversikt, men den angir 110 hk for 2165-motoren, mens Citroen angir 115. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i angivelsene for 1995-ccm'en (103 versus 106). Men for øvrig ser det riktig ut.

Og i så fall er det ikke samme motorfamilie som ble benyttet i Chrysler/Simca - og dermed ikke samme familie som BX 4tc.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply