Hvor blir det av C6

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Hvor blir det av C6

Post by Black Lemon »

Ble skuffa over at dem ikke hadde noen C6 stående inne på utstilling... Får jo ikke solgt noe når folk ikke ser den... Sto to stk i bakgården da, så jeg fikk da sett en
Nei man kan begynne å lure. Det var forståelig at Citroën gjemte bort de såkalte førproduksjonsmodellene, men nå er de "ordentlige" modellene på plass. Hva er det de venter på? Norge går så det griner og folk har mer penger enn noen gang. Jeg ser jo daglig hauevis av splitternye biler til over 1 million der jeg kommer svevende i min 21 1/2 år gamle CX. Det virker nesten som om de har gitt opp C6 før den i det hele tatt er lansert. Nå skal det legges til at nordmenn går i samme rekka når de skal kjøpe luksusbil. Det kanskje beste bilen (kvalitetsmessig) som noen gang er produsert måtte jo gi opp egen butikk i Norge og plassere modellene sammen med ordinære Toyotaer på Storo. Hvor lenge blir C6 i produksjon tro? Se hva som skjedde med Renaults Vel Sati og Avantime, likevel ryktes det at Renault har en ny luksusbil på trappene.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
skeken
Posts: 388
Joined: Fri 03 Mar, 2006 14:38
Location: Fjellhamar
Contact:

Re: Hvor blir det av C6

Post by skeken »

Black Lemon wrote:...Norge går så det griner og folk har mer penger enn noen gang. Jeg ser jo daglig hauevis av splitternye biler til over 1 million...
Det der lurer jeg også fælt på. På de 5 minuttene jeg går fra togstasjonen til jobb tok jeg faktisk i dag tidlig en opptelling: 20 millionbiler - minst!

Folk drar fram 'verditap' som kron-argumentet hver gang jeg nevner C6. De som kjøper bil til over 1 mill må være forberedt på hundretusener ut av vinduet fra de forlater forhandleren for første gang - uansett merke! Naboens `02 Allroad har sunket fra 800' til rundt 300' på 5 år, og det er tross alt en modell som har antatt høy popularitet (diesel og 4WD).

Men når de ikke engang på Storo kan sette en bil (trenger jo ikke å registrere den og betale engangsavgift) i utstillingshallen så tyder alt på at dette er en bil de ikke har lyst til å prøve å selge engang... :roll:

Det står 5 biler på statistikken for 2006, av de tilhører 2-3 importøren. Det må da være mer enn 2-3 mennesker i Norge som har gryn nok og kunne tenke seg å kjøre denne fantastiske og oppsiktsvekkende bilen?

Folk i pengesterke områder som svir av 1 mill eller mer på det opplagte valget (stor, svart og tysk) opplever at folk ikke ser to ganger etter bilen deres engang - det er rett og slett dusinvare. Snakk om dårlig valuta for pengene! :lol:
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Ja, se bare på det med fargevalg. I dag tør ingen å skille seg ut ved å velge en annen farge enn svart, sølvgrå eller mørk blå. Audi prøvde seg for noe år siden med en spesialfarge kalt turmalin eller noe slikt, men det var ikke mange som gikk for den. En kostbar bil i feil farge eller med feil utstyr kan bli svært vanskelig å bli kvitt etter noen år hevdes det. Og vi snakker om individualisme i våre dager?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Post by Frank V »

Citroën Norge satser lite på C6, det er det ingen tvil om. Det vitner om lav tro på egne produkter, skulle man tro. På en annen side innser vel også de realitetene: En slik bil er så godt som uselgbar i Norge, tross individualismen det snakkes så meget om. Citroën står ikke spesielt sterkt blant nordmenn som er villig til å legge mye penger i bil. Citroën mangler i så måte status i forhold til f.eks Mercedes Benz, Audi og BMW. Så får det heller være det samme (for eierne) om folk snur seg etter disse bündestankene eller ei. Men at de ikke har funnet C6 verdig til å bli utstilt blant nybilene hos Norges største Citroën-forhandler, går utenpå min fatteevne.

Jeg var innom Storo på lørdag 03.02. og fant en sort XM bortgjemt i bakgården som bar preg av å ha stått en stund. Da jeg forhørte meg med selger fortalte han at de fikk XM'en i innbytte fra en C6-kjøper :shock: Sjelden kost, og man kan vel ikke forvente seg for mange slike historier når det gjelder C6-salg.

Allikevel vet jeg da at noen eksemplarer faktisk er solgt, og man kan jo håpe at salget stiger noe når C6 kommer i rimeligere utgaver. Samtidig er det vel heller ingen som ønsker at C6 skal bli en bil man ser på hvert gatehjørne? Den hårfine balansen måtte være salg stort nok til at det blir minst èn stk. å få kjøpt brukt til alle CX-entusiaster landet rundt når det verste verditapet er tatt :lol:
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

Frank V wrote:En slik bil er så godt som uselgbar i Norge, tross individualismen det snakkes så meget om. Citroën står ikke spesielt sterkt blant nordmenn som er villig til å legge mye penger i bil. Citroën mangler i så måte status i forhold til f.eks Mercedes Benz, Audi og BMW. Så får det heller være det samme (for eierne) om folk snur seg etter disse bündestankene eller ei.
nå.. det er jo ikke bare folk uten interesse/ penger til flottere biler som liker citroen og er opptatt av dens egenhet, så at den skal være så godt som uselgbar vil jeg ikke si meg enig i, men det kan jo godt fremstå slik ettersom citroen har så liten tro på den som det sies.. uansett er den jo også konvensjonell nok til at alle skal kunne like den
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Post by Frank V »

gsak wrote:
Frank V wrote:En slik bil er så godt som uselgbar i Norge, tross individualismen det snakkes så meget om. Citroën står ikke spesielt sterkt blant nordmenn som er villig til å legge mye penger i bil. Citroën mangler i så måte status i forhold til f.eks Mercedes Benz, Audi og BMW. Så får det heller være det samme (for eierne) om folk snur seg etter disse bündestankene eller ei.
nå.. det er jo ikke bare folk uten interesse/ penger til flottere biler som liker citroen og er opptatt av dens egenhet, så at den skal være så godt som uselgbar vil jeg ikke si meg enig i, men det kan jo godt fremstå slik ettersom citroen har så liten tro på den som det sies.. uansett er den jo også konvensjonell nok til at alle skal kunne like den

Selvfølgelig er den ikke fullstendig usalgbar, men om du ser på de foreløpige salgstallene til denne bilen i Norge, kan du vel ikke si deg helt uenig? Selvfølgelig skal man skille mellom det faktum at en bil faktisk kan være fullstendig usalgbar, eller om det er andre steder skoen trykker og som gjør salget svært lavt. At C6 skulle være usalgbar i kraft av sine manglende kvaliteter, medfører overhodet ikke riktighet. Kanskje hadde salget vært noe større om Citroën i det hele tatt hadde markedsført bilen, men jeg tviler faktisk på at det hadde hatt all verden å si. De fleste som er i markedet for biler i denne klasse, har vel for lengst fått med seg at den eksisterer? Så hvor er det denne berømte skoen trykker??

gsak wrote:uansett er den jo også konvensjonell nok til at alle skal kunne like den
Jeg mener C6 er relativt ukonvensjonell, selv om den ikke er noen revolusjon. Det finnes vel ingen andre bilpodusenter i verden som designer en bil i denne klassen som minner om en kombikupè foran en konvensjonell sedan? Til og med SAAB mente de hadde "sett lyset" når de lanserte siste generasjon 9-3 som konvensjonell sedan og nærmest lo av seg selv når de snakket om de "gammeldagse" kombikupè-bilene sine.
Last edited by Frank V on Wed 07 Feb, 2007 23:42, edited 1 time in total.
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Hvis vi skrur klokken 17 år tilbake og ser på hva som skjedde da XM'en ble lansert, var stemningen hos Citroën Norge en helt annen.
Og, en ganske stor andel av XM'ene fra 1990-1991 er V6'er, som med litt ekstra utstyr begynte å nærme seg den halve millionen.
Og i 1990-1991 var vi godt på vei inn i tidenes lavkonjunktur, med rentenivå på rundt 14-15%, fallende boligpriser og lønnsstopp!

Hva skjer nå? Hvis noen bruker mer på bil enn det vanlige Passat/Avensis-segmentet kjøper dev Volvo XC90, dyre Audi A6 og BMW 5-ere i stedet. Ikke bare her, men ellers i Europa også...
Citroën Norge konsenterer seg derfor heller om Berlingo vare med store rabatter og "nesten gratis" leasing og prøver å få ut en C4 for hver 10. Golf...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
Christian R
Posts: 15
Joined: Sun 19 Sep, 2004 22:20
Location: Drammen

Post by Christian R »

Frank V wrote:Citroën Norge satser lite på C6, det er det ingen tvil om. Det vitner om lav tro på egne produkter, skulle man tro. På en annen side innser vel også de realitetene: En slik bil er så godt som uselgbar i Norge, tross individualismen det snakkes så meget om. Citroën står ikke spesielt sterkt blant nordmenn som er villig til å legge mye penger i bil. Citroën mangler i så måte status i forhold til f.eks Mercedes Benz, Audi og BMW. Så får det heller være det samme (for eierne) om folk snur seg etter disse bündestankene eller ei. Men at de ikke har funnet C6 verdig til å bli utstilt blant nybilene hos Norges største Citroën-forhandler, går utenpå min fatteevne.

Jeg var innom Storo på lørdag 03.02. og fant en sort XM bortgjemt i bakgården som bar preg av å ha stått en stund. Da jeg forhørte meg med selger fortalte han at de fikk XM'en i innbytte fra en C6-kjøper :shock: Sjelden kost, og man kan vel ikke forvente seg for mange slike historier når det gjelder C6-salg.

Allikevel vet jeg da at noen eksemplarer faktisk er solgt, og man kan jo håpe at salget stiger noe når C6 kommer i rimeligere utgaver. Samtidig er det vel heller ingen som ønsker at C6 skal bli en bil man ser på hvert gatehjørne? Den hårfine balansen måtte være salg stort nok til at det blir minst èn stk. å få kjøpt brukt til alle CX-entusiaster landet rundt når det verste verditapet er tatt :lol:
Ja, jeg vet om 2 salg av C6 som hadde vært i boks bare importøren kunne skaffet disse, men det varte og rakk og ingenting skjedde. Så da måtte han gi opp og ta til takke med 2 nye (og dyrere) Mercedeser. Hehe, kompis av meg (Peugeot-tekniker) tauet en 1,3 mill-MB med Xantia'n i dag :lol: Føltes godt ja ! :D
Christian's garasje:

-56 DS 19 // -69 ID 19 // -72 DSpecial // -81 GSA Pallas // -84 Maserati Biturbo // -84 CX 25 Turbo2 diesel break "le Bastard" // -92 XM V6 berline "kontinentkrysser'n" // -96 Xantia Activa "strykejernet"
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Har vel hørt noe "summing" om at forhandlerne får uforholdsmessig høye kostnader om de vil bygge ut serviceapparatet for å kunne håndtere en C6. Derfor er det bare Storo som vil kunne gjøre dette. Jeg er hjertens enig - å gå inn der nå - uten at det står en C6 i utstillingen er helt tragisk. Det skjer faktisk impulskjøp i denne prisklassen også.. Faktisk mener jeg at den ikke er så himla overpriset som noen hevder. Innhentet et leasingtilbud på en 2.7 V6 Hdi gjennom Autoco Bærum (ikke til meg selv.. :oops: ), og de var i alle fall i salgsmodus - men så lenge det ikke er biler tilgjengelig til hverken å se, langt mindre prøve... Merde!

Kommende 2.2 Hdi kunne blitt en "hit" om man hadde lagt kortene riktig. Det er jeg overbevist om.
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

En tanke slår meg i dette merkelige opplegget.

Kan det være slik at det koster mer å lage bilen en det de får igjen ved salg?

Kan det være at de har laget denne for "å vise at de kan"? Så har de forsøkt å holde salget nede rett og slett fordi det ikke lønner seg å selge den?

Jeg finner ingen annen grunn for manglende motivasjon til å drive salgsfremmende tiltak enn at lønnsomheten er for lav.
Last edited by Citroencx on Thu 08 Feb, 2007 11:08, edited 1 time in total.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Jeg var innom Storo på lørdag 03.02. og fant en sort XM bortgjemt i bakgården som bar preg av å ha stått en stund. Da jeg forhørte meg med selger fortalte han at de fikk XM'en i innbytte fra en C6-kjøper Sjelden kost, og man kan vel ikke forvente seg for mange slike historier når det gjelder C6-salg.
Ja jeg la merke til den XMen tidligere i høst. Den var gjemt bort i bakgården, men jeg gikk bort og så på den og kunne konstatere at den var meget pen og velholdt. Ikke overraskende at tidligere eier av denne bilen har kjøpt C6.

Jeg har ved flere anledninger diskutert C6 med min tannlege som har hatt DS, CX og nå XM. Han var svært i villrede hva han skulle velge som ny bil. C5 likte han ikke og C6 syntes han ble for mye "baksete"-bil med dress og slips. Her tror jeg han er inne på noe. Citroën var jo tidligere kjent for å være arkitektenes og tannlegenes bil og det er jo ikke yrkesgrupper som er kjent for å være jålete, men pertentlige med sans for detaljer er de jo ofte.

Min far hadde Audi 100 gjennom så og si hele 70-tallet. Da var Audi en sjelden bil som få hadde. Det var en av de få i denne størrelsen (ved siden av Citroën) som hadde forhjulsdrift og mange var skeptiske til det på såpass store biler. Salgslederne den gangen (Volvo, Opel Rekord, Ford Granada) hadde alle bakhjulsdrift. I dag er Ford og Opel helt ute av segmentet, mens Volvoen har fått forhjulsdrift.

Audis oppskrift på suksess er enkel, men likevel interessant. Ved å lansere Audi Quattro tildlig på 80-tallet og engasjere seg i rally, gjorde de en genistrek. Med Quattro-teknikken forstummet kritikken fra "bakhjulsdrifts"-entusiastene. Var man redd for forhjulsdrift (enkelte mente man ikke kunne ha mer enn 180 hk på en forhjulsdrevet bil), kunne nå Audi etterhvert tilby Quattro til stadig flere av sine modeller. Dette sammen med utvikling av langt mer sportslige modeller (NSU-Audiene hadde myk fjæring og god komfort) med stivere fjæring og hardere seter viste seg å være et riktig trekk dersom man tenker marked. Personlig er jeg ikke glad i hard fjæring og harde seter, men enkelte føler seg kanskje mer sporty i en slik bil og da har man vel oppnådd det man ville.

Selv en kostbar Audi skreller av seg minst 100.000 hvert eneste år de første fem årene. Jeg vil anta at folk som kjøper biler i denne prisklassen er klar over at bilkjøp i denne klassen er dårlig butikk for kjøperen. Hvorvidt bilen faller 500.000 over en femårs-periode eller 600.000, skulle man anta ikke skulle bety all verden. På den annen side har jeg inntrykk av at de som kjøper biler i denne klassen liker å skifte bil ofte. Det kommer stadig nye modeller og mange må bare ha det siste. Da kan det bli vanskeligere å bli kvitt en ett år gammel C6 enn en tilsvarende A6.

Jeg tror nok argumentene som er nevnt her at det er kostbart for forhandlerne å selge C6 er et godt argument som bidrar til å holde salget nede. Vi så jo hva som skjedde med Lexus. Nordmenn var ikke begeistret for Lexus som amerikanerne elsker.

På den annen side er det jo en fordel for de av oss som liker å skille oss ut (jeg synes jeg skiller meg ut hver dag i CXen som virkelig er blitt et sjeldent syn på veien, særlig nå om vinteren), er det jo en fordel at C6 så og si ikke finnes på norske veier. Da kan vi være så eksentriske vi bare vil, men vi må grave dypt i lommeboken.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Og dess færre bilar dei sel, dess mindre reklamasjonar blir det... :wink:
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

hl wrote:Og dess færre bilar dei sel, dess mindre reklamasjonar blir det... :wink:
Blir vel som med M35 og GS Birotor. Om eit par år har fabrikken kjøpt attende dei bilane dei greier å spore opp, og destruert heile bunchen. :?
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Black Lemon wrote:
På den annen side er det jo en fordel for de av oss som liker å skille oss ut (jeg synes jeg skiller meg ut hver dag i CXen som virkelig er blitt et sjeldent syn på veien, særlig nå om vinteren), er det jo en fordel at C6 så og si ikke finnes på norske veier. Da kan vi være så eksentriske vi bare vil, men vi må grave dypt i lommeboken.
ja det er faktisk ganske åpenbart og jeg har bestemt merket en endring av dette de siste 2 årene.

1. De over 30 snur seg fordi de kjenner den. Og det er lenge siden de har sett den.

2. De under 25 glaner for no slikt har de aldri sett før. :D
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Robert wrote:
hl wrote:Og dess færre bilar dei sel, dess mindre reklamasjonar blir det... :wink:
Blir vel som med M35 og GS Birotor. Om eit par år har fabrikken kjøpt attende dei bilane dei greier å spore opp, og destruert heile bunchen. :?
M35 :?:
Post Reply