Jeg har og fått ny båt

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Jeg har og fått ny båt

Post by Be|garath »

Nå er jeg blitt skøyteeier jeg og..
Risørskøyte
Noen som kan noe om semidiesel og/eller har mulighet for å låne meg bryggeplass i oslofjorden/buskerud/vestfold? Vil gjerne ha et pitstop for å sjekke at alt er på stell, før vi tar bølgene fatt..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Gratulerer!
Likner på den vi ble "forbiseilt" av i går da vi lå og fisket... En vannvittig høy DOYNK-DOYNK lyd lager de i allefall. Høres ut som om man står i en betonghall og slår på et blikkspann...


Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

2 CX og ei Risørskøite fra 1932 :o du kommer nok ikke til å få fritidsproblemer med det første :P båten er veldig flott den, skulle ønske jeg hadde tid og ikke minst mot nok til å bryte meg på et slikt prosjekt.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

kjetil wrote:Gratulerer!
Likner på den vi ble "forbiseilt" av i går da vi lå og fisket... En vannvittig høy DOYNK-DOYNK lyd lager de i allefall. Høres ut som om man står i en betonghall og slår på et blikkspann...


Kjetil S
:lol: :lol: http://www.youtube.com/watch?v=fG3DhZf6 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=RnV1odHZLBc&NR=1
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Post by Un petit GS »

kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Denne både så og hørtes ut som den som banket forbi oss!

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Gratulerer med Skøyte. Og så med semidiesel da. :D Kjempemotorer! Jeg vet og kan en del om disse. Hvorfor? Se her: http://persto.tihlde.org/kvalsund/baatidx.html
Ser det er en Rapp motor. Den fabrikken ble startet i 1907 med navnet A/S Motoren Rap. og avviklet produksjonen i 1958. Da het fabrikken Rapp Fabrikker A/S. Det er også laget en oppsang til bruk ved start av Rapp motoren:

Rappen går
Putten putten tøff tøff tøff
Rappen går
Hei putten putten tøff
og den som ikke Rappen tar
han heller ikke fissken får
Rappen går
hei, bomfaleralla-la

Den får du ta ved neste oppstart. :wink: :D
Har du prøvd å "kaste om" da?
Får prøve å besøke deg en gang og bli med på en tur.
Mvh
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Nå har desverre historien tatt en liten vri. Jeg ringte han som disponerer den igjen på kvelden. Båten ligger i Asker, eieren bor i Kristiansand. Jeg hadde bare vært i kontakt med de på jobb og da er det begrenset hvor lenge og grundig en kan prate på telefon..
Det viser seg at når han hadde startet opp motoren første gang, hadde han vært så uheldig at motoren hadde begynt å brenne smøreolje, den hadde da rusa seg opp ukontrollert og rista så mye at det meste av drev i skroget blei presset ut..
Det ble foretatt nødreparasjon med tjære og flis, så den lekker akseptabelt når den ligger stille, men når motoren blir startet, lekker den så mye at det ikke er tilrådelig å la den gå for egen motor hjem til Arendal (det er en femtentimers tur har jeg blitt fortalt). Det blir desverre så risikabelt da at jeg ikke kan ta sjansen på å overta den. Veldig synd, for tanken på en Risørskøyte med semidiesel var fristende..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Synd. Skikkelig og konstant drenering fra veiva er en av mange viktige ting med semidieselen. Er skuta lekk undervanns må den nok på slip for driving. Til den prisen det var snakk om ville jeg nok ha slipsatt den i alle fall. Å drive undervannsen er en skikkelig tung jobb. Klubba som brukes er ikke så tung, men du må slå opp, og det er tungt.
Synd at det gikk slik, men du har sikkert spart deg selv for mye arbeid.
Mvh
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Båten frista veldig og nå vet jeg jo også om en som kan lære meg litt om semier.. ;-)

Jeg har sagt ifra at jeg ikke kan ha den sånn som ståa er nå, men at jeg ringer tilbake om annonsen er ute og jeg får til noe..
Jeg jobber litt med å få kontakt med en slipp i oslofjorden som kan hjelpe meg. Det beste hadde vært om jeg kunne kjøre forsiktig til et verksted med slipp og la den ligge til uke 34. Da har jeg ferie og kan komme og jobbe på båten. Alternativet er å betale for proffe til å tette den under og så bare seile lykkelig hjem..
Hvor mange timers arbeid er det å dreve den om under og vil det være et holdbart alternativ fram til vinteren å bare tette med tjære og flis?
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jeg synes du skal ta kontakt med et fartøyvernsenter. Men aller først bør du kontakte Norsk Forening for Fartøyvern. Telefon 24 14 51 70. Gå også inn på disse sidene: http://www.norsk-fartoyvern.no/
Så får du sikkert hjelp til det meste. Ikke minst besiktigelse av båten.
Har du lyst til å slå av en prat om gammle trebåter så ring meg gjerne. 952 18 701. Eller ta kontakt på Skype. Skype navnet mitt er cxoman. :wink: :D
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Fantastisk båt ! Ligger den i Asker, kan du jo forsøke det gamle Anker-verftet i Vollen ved siden av Fjordservice. De har gammeldags slipp.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Takker for alle positive komentarer, men det ble desverre ikke noe av. Det blir for langt unna og selger har dårligere tid enn jeg har.. :-) Jeg ser den er merka med solgt på finn.no nå, så jeg håper den har blitt tatt godt vare på.
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Ja ja, det var jo synd. Håper du ikke går og ergrer deg over at den glapp...
Det kommer sikkert nye sjangser.

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
Post Reply