Citroën og vinterføre

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Citroën og vinterføre

Post by Black Lemon »

Til min store glede traff jeg min gamle tannlege i matbutikken for et par uker siden. Dette er en mann som har gått helve veien fra Volvo Amazon 122 Sport til DS Pallas, CX 25 GTi og XM Break TCT inntil han byttet ut XMen i en Audi A6 for noen få år siden. Jeg hadde fra tannlegestolen varslet ham om C6, men han syntes den var litt for mye "baksetebil". Dessverre ble han syk og måtte avvikle sin tannlegevirksomhet. Jeg hadde gått hos ham siden tidlig 80-tall og savnet Citroën-praten. Derfor var det hyggelig å se at han var oppegående igjen og jeg måtte jo straks innrømme at min 25 år gamle CX stod nede i parkeringsanlegget på CC-vest på Lysaker og ventet. Han fortalte meg da at A6en var elendig på vinterføre i forhold til det han var vant med. Han hadde en forhjulsdreven A6. Når jeg nå leser at den nye A6 har enda kortere overheng, kan man slutte av det at den nye er enda dårligere som forhjulsdreven bil på vinterføre, men det sier ikke arikkelen noenting om. Den bare nevner at balansen er bedre. Har dere hørt slikt vrøvl fra biljournalister som ikke har filla peiling? Ja selvsagt har dere hørt dette før, men man blir like oppgitt hver gang. Her forleden lå den en gammel Volvo 940 bak CXen min i et kryss nedenfor Smestad. Jeg lå som nr. 2 og det var glatt da jeg skulle sette i gang på grønt lys. Jeg forsøkte å se etter Volvoen i bakspeilet, men så den aldri igjen. Han ble stående å spinne med sin håpløst bakhjulsdrevne Volvo som sikkert var nyere enn min CX.

Min far begynte med Audi 100 i 1971 og de var langt bedre enn de håpløse bakhjulsdrevne Mercedesene han hadde hatt på 1960-tallet. Dessverre var han alt for konservativ til å vurdere Citroën og da han kjørte min nyervervede 1986-modell CX 25 GTi Turbo i 1990 var kommentaren: "Denne bilen er jo livsfarlig. Den går alt for fort og når du bremser står den jo stille!". Det var nytteløst for meg å forsøke å forklare.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Citroën og vinterføre

Post by gopp »

Black Lemon wrote: "Denne bilen er jo livsfarlig. Den går alt for fort og når du bremser står den jo stille!". Det var nytteløst for meg å forsøke å forklare.
:-) :-)

Kjør Bestumveien bort til Vækerøveien neste gang du er på CC-Vest ;-)
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply