CX-uland

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

CX-uland

Post by Citrusen »

Godt nytt aar alle venner og felles frelste

Jeg sitter paa en nettcafe i Domageti i Fillipinene. Savner mine firehjulinger hjemme( Citroener i forskjellige varianter)

Har ikke sett en Citroen siden 23.11.2003 Dette maa vere et u-land paa citroen.

Snufs, jeg skal stelle bedre med bilene naar jeg kommer hjem.

Ellers er det bra her , litt rart aa feire Jul i 34grader og bade nude midt paa natta med nesten 30gradaer i vannet.

Ha det bra
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Guest

Finnes den SISTE EKTE Citroen?

Post by Guest »

Ja finnes den siste ekte Citroen Karl eller er den ikke laget enda, eller finnes det mange siste ekte Citroen'er avhengig av øynene som ser?

Her på et CX-Forum skjønner vel alle og selv jeg at CX-patriotismen er stor :D , men om vi stopper opp og tenker litt mht siste ekte Citroen:
- noen mener det var BX (gikk ut av produksjon etter CX)
- noen mener det var CX
- noen mener det var XM
- noen mener det var Xantia
Eller er også C5 en ekte Citroen? Noen mener sågar at "ekte" Citroen forsvant FØR BX og CX perioden ble avsluttet da Citroen laget interiøret mer "mainstream" og byttet ut "badevekt-speedometer" med vanlige "klokker" mm.

Alle Citroenmodellene over frem til og med Xantia har i hovedtrekk den SAMME hydrauliske fjæringen, med unntak av noen utgaver av XM med hydraktiv fjæring og noen Xantia som også hadde litt spesiell fjæring inkl Activa. XM er i god Citroentradisjon kjent for å ha et spesielt karosseri som skilte seg ut fra massen og fikk til dels også litt kritikk for det kileformede karosseriet sitt av "mainstream" folk på 90-tallet. Xantia var kanskje den Citroen av de i listen over som var mest "mainstream" før C5 kom og minst spesiell eller sær om en vil?

Så er spørsmålet: Hva når C6 kommer? Kanskje blir det en modell som virkelig tar opp Citroen-arven igjen?
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Ekte vare

Post by Robert »

Hummm...

Interessant diskusjon dette.
Hva avgjør om en Citroën er ekte eller ikke?

Så lenge den er produsert av Citroën så er den vel hvor ekte som helst?

Så lenge den er formgitt av Citroën's egne designere så er den vel ekte? (I så måte er hverken BX, Xantia eller XM spesielt ekte...) :?

Er det hydropneumatikk som avgjør ektheten? (synd for Traction, 2CV og alle dens avarter - som Mehari, Dyane, Ami etc.. Og hva med HY? Den er da vel ekte?!!) :shock:

Er det eierskapet som hisser på seg entusiastene? Hallo... Om det ikke var for Peugeot så hadde vel Citroën runnet ut med skyllevannet? Eller tar jeg feil her?

Uansett... Jeg tror ikke vi har sett den siste "ekte" Citroën. C4 ser dessverre ut til å bli et visuelt gjesp (om ikke noe dramatisk skjer i sluttføringen), men Pluriel har jo nettopp vist at noe er på gang. Den "feteste" konseptbilen i Frankfurt, Citroën C-airlounge viser jo også at man evner å tenke nytt. Jeg venter med spenning på neste modell (også på C4 - jeg håper jeg tar feil mht. denne...)

Vel... Godt nyttår, folkens! :)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Spennende tema , ja!
Jeg vil bare beskrive det på denne måten: Jeg skrur og ordner på denne "gamle" bilen (det har blitt noen hundre timer) Med et smil :) ! Og kjører over fartsdumpene, fortere for hver gang, og fniser som en fjollete fjortenåring, rett å slett fordi jeg vet at det bare er en liten del av de norske sjåfører som er klar over hva Citroen er: ikke bare en bil.........
har masse Citroèn:-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Det jeg mener er at bilene citroen i senere tid lager er mer tilpasset hva kjoepere flest vil ha. Med mer"normale" biler treffer de en storre kjoepegruppe enn bare oss som elsket de spesielle citroenske losningene.

Slik som f.eks har all instrumentering blitt helt som i en vanlig bil i forhold til hva det en gang var.

Jeg kan heller ikke med handa paa hjerte si at fjeringen er saa mjuk at du svever lenger. Men folk sier heller ikke lenger at de blir sjosjuke av aa kjore. Altsaa mer normal fjering ogsaa

Det er min egen mening at CX var den siste. De som lar seg provosere haaper jeg innerst inne tar det med ett smil.

Beklager at jeg ikke har alle norske bokstavene paa mitt tastatur.

Haaper Citroen tar steget fult ut og lager en storbil for oss entusiaster igjen, men jeg er redd prisen blir saa dyyr at jeg igjen blir eier nr3 og det kan jo bli spennende med fremtidens elektronikk og andre duppeditter. He he
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Badevekt etc.

Post by Robert »

Joda, er veldig tilhenger av badevekt jeg også - og enig i at den er veldig Citroën - men det som vel er "mest Citroën" av alt er det å fornye seg - å overraske eller snarere "overumple" bilkjøperne og konkurrenter.? Spesielle instrumenter finnes jo på Picasso og på C3, Pluriel og C2. Sensodrive har jeg hatt gleden av å prøve, og det funka jo nesten som C-matic... I CitroScopie No.2 leste jeg nettopp at rattet fra C-airlounge og C-airdream blir å se på produkskjons-Citroëner om ikke så altfor lenge (tør jeg tippe på at C6 blir den første bil med fiksert rattnav med betjening av alle sekundærfunksjoner i rattet..?) Jeg håper også å se de nye tekstilene spesialdesignet for C-airlounge - vevet av rå silke og fiberoptiske tråder som "gløder" i mønster/stemning valgt av fører/passasjerer... De som ikke har studert denne konseptbilen bør surfe innom http://www.citroen.com og ta en titt - og bli frelst - kanskje svevende frelst..? :D
Guest

Post by Guest »

Citrusen wrote: Det er min egen mening at CX var den siste. De som lar seg provosere haaper jeg innerst inne tar det med ett smil.
Jeg lar meg så langt i fra provosere, for jeg er temmelig sikker på at om du den dagen du ikke lenger kjører CX fremdeles kjører Citroen så har du en ANNEN mening om hva som er den siste Citroen :D :D :D
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Javel, javel! Alle har vi hver vår mening!? Men er det egentlig noen som mener noe annet enn at DS/ID ER ur-Citroen'en? Jeg mener nå det, men kjører ikke denne selv fordi jeg er avhengig av bilen i det daglige, og da er vel kanskje ikke DS/ID det best egnede alternativ. CX er uten tvil den bil som ligner mest på DS, og derfor et MEGET godt kompromiss,samtidig med at den føles, nesten, moderne! BX'en er jo bare en lettet,komprimert og mer kantete ugave av CX. SÅ: skjedde det noe: XM og Xantia kom, noe som jeg ser på som et STORT skritt vekk ifra UR-Citroen. To mye mer moderne biler, mer tilpasset marked og kundemasse med tanke på design. Allt som var av grunner til ikke å kjøpe Citroen, var som visket bort, kanskje unntatt ryktet (noe de første XM'ene ikke gjorde noe bedre). Men UANSETT: Citroen er Citroen uansett å lenge vi diskuterer! Men måtte jeg hatt en Citroen uten hydraulikk ville jeg kanskje heller hatt en Mazda! :twisted:
har masse Citroèn:-)
Guest

Post by Guest »

pål wrote: SÅ: skjedde det noe: XM og Xantia kom, noe som jeg ser på som et STORT skritt vekk ifra UR-Citroen. To mye mer moderne biler, mer tilpasset marked og kundemasse med tanke på design.
Som en tidligere XM-eier (nå "dessverre" S**B) skjønner jeg ikke helt at du kan påstå dette om XM Pål.
  • *XM fikk jo nettopp masse kommentarer og delvis negativ kritikk på fasongen og designet for at den slett ikke lignet på massen av andre biler på markedet. Karosseriet er veldig spisst/kileformet og mange har kommentert at bilen er litt kantete - litt BX-aktig.
    *Videre er hekken spesiell (minner kanskje litt om SM bare bredere)
    *Dashbordet (dog bare serie I) er også ganske spesielt - ja faktisk så spesielt at det fikk en sentral plass i en av Shells internasjonale reklamefilmer.....
    *SÅ kom Citroen på den fikse løsningen med to bakruter som gir sedanens tette kupe samtidig som du når du trenger det har kombiens bagasjemuligheter
    *Designet med smale utvendige lister mellom alle vinduer ga også et ganske spesielt look
    *Ny teknologi med hydraktiv fjæring fikk kanskje litt blandet mottakelse blant svevende Citroenentusiaster, men fjæringen er ikke så mye stivere enn på en "normal" CX dersom bare gasskulene på XM'en er OK. Men dessverre ser det ut til at kulene blir fortere dårlig på XM.
    *Ny ganske revolusjonerende dieselmotor (til den tid å være) kom også med XM
    *Lekkerbiskner med Citroenluksus i form av elektrisk høyderegulerbart midtarmlene i de dyreste modellene var det også?
Jeg tror nok de som selv ikke har hatt XM kan ha en tendens til å vite litt for lite om den Citroenmodellen til å vite hvor "Citroensk" den på mange måter tross alt er!
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Future Classic Car

Post by Helge S »

Til "gjesten" må det vel kommenteres at vi "banner nok litt i kirka" om vi snakker veldig varmt om andre biler enn CX her på CX Klubbens Forum :wink: . Men nå er vel allerede skaden skjedd(?) i denne tråden så jeg kan vel legge til en liten kommentar om XM jeg også da :D . Selv har jeg kjørt en herlig CX25GTi i over 11 år før jeg skiftet til XM 3,0V6.24 så jeg føler jeg kan uttale meg positivt om begge modeller.

Men her er altså en gladnyhet til Citroen generelt og XM-interesserte spesielt:

Englands og kanskje et av europas beste bilprogram, Top Gear, med selveste Jeremy Clarkson kåret XM til en future classic. Top Gear hadde en lang repportasje om hvilke biler som kommer til å bli store klassikere om noen år.

Disse ble nevnt:
Alfa Romeo GTV6
Citroën XM
MB 190 Cossworth
VW Corrado

Så da er det bare å ta godt vare på sin XM til den fyller 30 og mer enn det!
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

30 år...

Post by Robert »

....hmmm

hvorfor vente på at XM skal bli 30?

CX fyller vel 30 i år... :wink:

Når det gjelder at BX var en komprimert CX så er jeg ikke helt enig i det. Som konsept er den rimelig ulik - i og med at det er en såkalt combicoupé - eller hatchback om du vil. BX var forresten den første bil der det ble tatt i bruk varierende platetykkelse i en og samme karrosseridel for å spare vekt - har jeg hørt. For tynne plater enkelte steder vil noen sikkert hevde - siden det ble bulk i dørene om man var litt for bestemt når man slo de igjen... BX var egentlig designet hos Bertone for Volvo, som i sin tid (1979) takket nei. Ikke rart den ble noe kantete - men heldigvis så uendelig mye mer raffinert enn en Volvo fra samme periode. At det hevdes at Xantia var et mer moderne design - det skjønner jeg ikke helt. Xantia er vel noe av det mer konservative fra den kanten?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Gøy å få pulsen opp på så mange, så fort!! :twisted:

Det eneste ingen har motsatt seg er mine utsagn om DS :?:

Er de fleste enige her?

BX eller "Legobilen" som en bekjent av meg kalte den: har jo mye av CX som f.eks. samme hjuloppheng(ihvertfall bak), delvis dekte bakhjul, somogså er plassert ganskelangt bak akkurat som CX.........

jaja Og som jeg har nevnt før: XM'en er absolutt en herlig bil, synd de er så dyre enda!! Men kom ikke å påstå at ikke CX'en skiller seg mer ut fra massen enn XM!!
har masse Citroèn:-)
Torres
Posts: 59
Joined: Tue 04 Nov, 2003 13:56

Post by Torres »

pål wrote:Men kom ikke å påstå at ikke CX'en skiller seg mer ut fra massen enn XM!!
Vel... Har jo mye med antall CX'er som befinner seg på veiene. Antallet har dalt drastisk. Da jeg hadde min forrige CX (1999), var CX et lite sjeldent syn. Men nå? Holdt på å kjøre av veien i går fordi jeg så en i bakspeilet. :P

Men jeg skjønner hvor du vil. En del av det jeg liker med Citroën, er at bilene er så revolusjonerende når de blir presentert. DS og CX er eksempler på biler som gjorde furore da de kom. Til dels også XM. Men BX? Eller C5...?
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Spesielle biler.....

Post by Helge S »

Så lenge CX klubbens diskusjonsgruppe er åpen for alle tar jeg sjansen på å bidra enda litt til trafikk og innlegg her jeg. Så får navnebror Helge og ”hans” webmaster heller kaste meg ut om jeg blir plagsom :wink: . Nei da, jeg er da vel snill. Over 11 år i CX har vel ikke ødelagt meg, heller tvert i mot :D ! Som jeg har forsøkt å antyde i dette forumet et par ganger så er jeg svak for både CX (hadde i 11,5 år) og XM (hatt i 5 år), men jeg liker begge best i personbilutgave og ikke stasjonsvogn/vare jeg da. Men også her er jo smaken som baken – delt.

Når det gjelder hvor spesielle hhv CX og XM er, synes jeg det varierer litt med hvordan du ser på dem. Karosserimessig/utvendig for eksempel:

- Ser du dem rett forfra synes jeg faktisk ingen av dem er så veldig utpreget og spesielle. Særlig ikke serie II CX og XM. Serie I CX er kanskje litt mer spesiell. Jeg husker godt en gang i 1988 da jeg sent om kvelden kjørte min serie I CX (84CX25GTi) fra flyplassen og hjem. Til tross for god gatebelysning var det litt dårlig sikt som får ta noe av skylden, men i innvendig speil forvekslet jeg da fronten på CX serie II med en bakenforkjørende Opel (skrekk og gru). Det er nesten så det er flaut å gjenfortelle :lol: , men faktisk var de litt like rett forfra.

- Sett rett bakfra synes jeg både CX og XM er spesielle uten at jeg med hånda på hjertet kan si hvem av dem som er mest spesiell. Men da tenker jeg ikke på XM Break, men på XM Berline sin hekk. Break-hekken er litt mer ”vanlig”. Berline hekken derimot….
Image...original

Image....og med ”styling”.

- Sett fra siden, tja, min mening er at det er litt begge deler der også. Noe er mer spesielt på CX
Image (dette var min "kjeledegge" i mange år),

Image...andre detaljer er spesielle på XM ....spiss kileform (ikke et rundt Audi såpestykke!), ”karosseriknekken” over bakhjulet, ”innbukkingen i karosseriet langs sidene, smale lister mellom vindu som gir et nesten "sammenhengende "glassinntrykk" mellom frontrute/sideruter og bakrute/sideruter…. Gi meg navnet på den bilmodellen som ligner VELDIG på den XM'en du ser her :?: Det er en ganske krakteristisk spiss kileform.

Interiørmessig synes jeg videre at serie I CX er mer spesiell enn serie II. Dette gjelder alt fra det selvsagte med speedometer, men også seter mm. Likevel er nok også serie II CX litt mer spesiell enn XM interiørmessig – særlig i forhold til serie II XM. En kan vel nesten (men igjen bare nesten) likestille serie II CX og serie I XM dashbord mht å være spesielle mens serie I CX og serie II XM går enda mer i hver sin retning i så måte.

Jeg vil gi Pål delvis rett i at totalt sett skiller nok CX seg kanskje enda litt mer fra massen enn XM selv om også XM er spesiell. Noe av dette skyldes nok som Torres har påpekt at CX begynner å bli ganske sjeldne og noe skyldes nok rett og slett at CX nok var enda ”litt” mer ulik biler flest på sin tid enn XM i sin tid. Men denne trenden gjelder nok ikke bare hvordan Citroen skiller seg fra andre bilmerker. Det var (er?) en generell trend i bilutviklingen i mange år (80-tallet og 90-tallet) at bilene ble mye mer like nesten uansett bilmerke.

Det er moro med bil og meninger om bil Image Image
ImageImage
Last edited by Helge S on Thu 18 Jan, 2007 15:23, edited 1 time in total.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Opel?

Post by Robert »

Ikke så rart (Helge S.) at du tok en Opel for å være en CX. Særlig Rekord, Monza og Senator ligner veldig på CX serie II i lykter og grill - med en veldig viktig forskjell... Du har tydeligvis helt glemt parklysene på CX - som er med å gjøre denne veldig spesiell. Om eieren har holdt disse små "signaturlyktene" i orden, så er de med på å skille en CX ut fra det meste annet når mørket faller på og lyktene tennes...

Når det gjelder XM's hekk er jeg veldig enig. Finnes ikke mange biler med så fett design - fra samme tidsepoke (da snakker jeg om personbiler...). Knekken over bakhjulet er med på å minne oss om SM, og "innpresset" i karrosserisidene i hele bilens lengde og rundt hekken er vel ikke typisk Citroën, men kan derimot finnes igjen på de fleste av Bertone's konseptbiler fra slutten av 80-tallet og på noen av produksjonsmodellene også (f.eks. Skoda Favorit - ja, det er faktisk sant...). Pininfarina fulge på, og la inn samme "platefals" på Alfa Romeo Alfa 164, Peugeot 605 etc... Tror Bertone var først ute her - med Bertone Xsabrus - fortsatt en av de feteste konseptbilene jeg vet - og bygget på Citroën BX 4 TC...

Ellers:
CX er nok mer skulpturell i formene enn XM - siden den ble til i en tid da det fortsatt var skulptører ansatt i Citroëns designavdeling.

At CX og XM sett forfra ikke skiller seg ut fra massen er jeg ikke enig i. Men at biler blir mer og mer like derimot... det har vært et faktum som heldigvis er i ferd med å forandre seg. Så da er vi kanskje ferdige med de store merkelogoene's tid. Særlig VW kjører på med logoer på størrelse med middagstallerkner, og Citroën har jo også hengt seg på den trenden (ref. Xsara serie 2, etc...)
Post Reply